Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #1 Del Skrevet 22. september 2012 Vi ønsker å skaffe oss familiehund som fortrinnvis skal være ute. Vi har stort hundehus og luftegård med mye plass, kjører mye skuterturer på vinteren og går på ski. Så plass, trening og trim får hunden nok av her. Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan disse hundene er som familiehund, noen som vet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973701-noen-som-harhar-hatt-erfaring-med-gr%C3%B8nnlandshund/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #2 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg har noe erfaring. Har bodd i mange år på Grønland og har venner som har grønlandshund. De er jo fantastiske hunder. Flotte å se på, liker trening og er tålmodig med barn! Meeeeeeeeen.... Det er også et arbeidsdyr og det er en inn med mye "instinkt"... Jeg var vitne til to flotte grønlandshunder som lekte med noen barn og plutselig kommer en kattunge (som hundene kjenner og går overens med), og plutselig tar de hver sin ende av kattungen i munnen og den deles faktisk i to! Jeg synes de er vanskelig å lese og synes at evt angrep kommer overraskende... Det viktige, sånn som jeg ser det, er å gi hunden MYE aktivitet og gjerne mye trekking og fysisk arbeid. De trenger også en del mental trening, men dersom man gjør dette er det en fantastisk hund!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973701-noen-som-harhar-hatt-erfaring-med-gr%C3%B8nnlandshund/#findComment-144568298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #3 Del Skrevet 22. september 2012 Du nevner vinterturer, hva med om sommeren da? En grønnlandshund trenger trim året rundt, og ikke bare fysisk. Den trenger MYE mentaltrening i tillegg. En grønnlandshund har som oftest et veldig bra hundespråk (om man velger oppdretter med omhu selvsagt), men de tilhører "det gamle hundespråket". Det vil si at dagens hunder, som retrievere, pudler, schæfere, de er såpass utvannet at om man setter seg inn i hundespråk, kan man ofte lese dem veldig bra, og derfor også kommunisere med dem via hundespråk, noe som er lettere enn å lære dem menneskespråk... Men en grønnlandshund har ikke dette utvannede språket, og har derfor mange flere "gammeldagse ord og uttrykk", som vi mennesker ikke kjenner så mye til uansett hvor mye vi leser. Språket kan være vanskelig å ense, det kan være en skjev logring med halen, hvor høyt/lavt halen og ørene står, og til hvordan potene er plassert. Jeg sier ikke grønnlandshund ikke passer en familie, for alle individer er forskjellige, men leser man "standarden", så finnes det absolutt mer omgjengelige og barnevennlige hunder. Jeg ville aldri regnet med å få en utenom standarden når jeg kjøpte en grønnlandshund, for man vet aldri. Det finnes mange hunder som kan bo ute året rundt, jeg ville nok heller foreslått en Alaskan husky (som forsåvidt ikke er en egen rase, da de kan være mikset av mye forskjellig, men det finnes mange seriøse oppdrettere som avler på flotte og fine hunder, som likevel er "rasetypiske") (det var i hvert fall slik sist jeg leste meg opp på Alaskan husky). Da slipper man endel av det heftige pelsstellet (det er fremdeles noe selvsagt), og man kan velge hunder som krever mindre mentaltrening om dere bare ønsker det fysiske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973701-noen-som-harhar-hatt-erfaring-med-gr%C3%B8nnlandshund/#findComment-144568408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå