Gå til innhold

SA: Hvor lenge har dere..

Anbefalte innlegg

..fått råd om og vente med å prøve igjen? Og hvorfor?

Det virker så forskjellig fra gynekolog til gynekolog og lege til lege.. Jeg ble anbefalt å vente til etter jeg har hatt et par mens (fordi det skulle blø ut skikkelig, tror jeg han mente? Var ikke helt på nett i det han kom med anbefalningene, grunnet sa'en..) Jeg var ca i uke 6 og blødde masse, tok to hcg-prøver med noen dagers mellomrom for å se om det sank normalt, slapp utskrapning eller annet. Ei venninne opplevde likt, men fikk verken beskjed om å ta hcg-prøver eller å vente. Så hun ble gravid før ny mens, noe som gikk kjempefint i forhold til både sv.skapet og barnet :)

Spør vel egentlig mest fordi jeg er så utålmodig.. ;)

Noen som evt har opplevd komplikasjoner/vanskeligheter av noe slag fordi de prøvde igjen for tidlig? Er det i det heletatt sjans for at noe skal gå galt..? Har jo aldri hørt om at noen har slitt noe i ettertid, pga at de har prøvd "for fort"..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973690-sa-hvor-lenge-har-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg hadde en SA i januar. Var en tur på sykehuset for å sjekke at alt hadde kommet ut. Jeg fikk beskjed om å dra hjem å "kjøre på" hehehe, for de satsingen begrensning for det. Jeg kunne vente en mens, men de sa at det ikke var vitenskapelig bevist at det ville gjøre noen forskjell. Jeg ventet 3 1/2 mnd jeg da, men det var av andre årsaker. Skulle bl,a ha utført en mindre operasjon som jeg syntes det var fint å få gjort. Så ble jeg gravid igjen, og er nå 19 uker på vei. Du har rett i at det er delte meninger, noen sier vente en mnd, andre sier ingen begrensning ;). Lykke til

Takk for svar! Kom over en forskningsartikkel om at det ikke er noe farlig også, at det i grunn går mest på det at termin osv er enklere å beregne når man har vært tilbake i syklus. Så da følger vi nok heller magefølelsen og setter igang igjen :) Gratulerer med dine 19 uker, og lykke til til deg også! :)

Min første SA så var jeg hos privat gynekolog og ble sjekket med UL at alt var kommet ut, fikk beskjed om at jeg burde vente en syklus før nytt forsøk. For risiko for SA var høy hvis jeg ble gravid sa hun.

Det gjorde ikke vi :P Ble gravid på første forsøk igjen.

Men om det var det eller alt som skjedde hjemme (stress, følelsesmessig kaos, usikkerhet etc) som utløste SA igjen kan diskuteres..

Men opplever jeg en ny SA neste gang jeg blir gravid så tror jeg at jeg vil faktisk vente en syklus :)

Annonse

Sitter i samme båt, er veldig klar for å prøve igjen, og noe utålmodig. Jeg hadde en SA nå nylig, og en i September i fjor(uke åtte). Vi ventet jo lenge før vi prøvde igjen, og gikk jo ikke bra da heller så jeg tenker at man er ikke sikret uansett. Har akkurat vært innom til legen igjen, og spurte om ny prøving, fikk beskjed om at det var veldig greit med å vente til etter en mens, men at det ikke skal være en begrensing. Jeg tenker at jeg ikke kommer til å vente med sex, og kommer ikke til å bruke prevensjon så skjer det så er det vel mening med det;)

Kjekt å høre litt forskjellige erfaringer! De sier jo så mye forskjellig..mener min gyn. også nevnte at etter SA er det lurt å prøve igjen innen 6mnd for da er sjansen ekstra stor for graviditet. Så da er det jo litt merkelig at de kan si vent et par mnd, men ikke mer enn 6, uten at de kan komme med noen spesiell grunn som lar seg dokumentere på noe vis i forhold til forskning eller annen faglig fakta, synes jeg :P Kjenner jeg tenker litt sånn at hvis det virkelig er en stor fare for noe, så hadde jo legene/gyn. vært mer enige i å fraråde prøving. Men de er vel uenige om så mangt uansett ;) Ja, vi går nok for det vi også, ønsker spire! Skjer det, så skjer det :) Lykke til til dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...