Gå til innhold

Noen som har leonberger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Positiv:

Sikler ikke

Røyter bare i perioder

Stor

Trygg på seg selv

Rolig

Godt lyne

Nydelig utsende

Negativt:

Kan være hypre(dårlig avl gener)

Røyter mye i røyte periodene

Kommer ikke på noe mere.men vær nøye med oppdretter

Skrevet

Om vennene mine blir skremt av 60kg med kjærlighet og hengivenhet, så vær så god! :)

Hi

Skrevet

De drar med seg utrolig mye sand inn i den pelsen. Tørker sent og lukter derfor mye bikkje på våte dager. Alt for mye hååååååår!!!!

...hadde droppet det!

Skrevet

Selv har vi berner sennen. Enda hun fortsatt er under året er hun stor. Ja, hun drar inn endel sand. Men hvis hun er skikkelig møkkete må hun ligge i gangen å drysse av seg før hun kommer helt inn i huset. Ikke noe problem. Er hun våt så lukter det ikke automatisk våt hund som i "ææææææsj, kjenn den lukta a!!". Når vi bader ho så avslutter vi med balsam som gjør at det lukter egentlig balsam av pelsen når hun er bløt. Jeg vil tro at leonberger og berner kan sammenlignes når det gjelder dette, så jeg sier go for it. Stooore hunder er kooos

Skrevet

Leonberger er vakre hunder, hvis du er innstilt på MYE pelsstell og støvsuging flere ganger daglig. Tar et halvt døgn før du blir kvitt lukten av våt bikkje etter en regnværstur.

Når du har en så stor hund er oppdragelsen desto viktigere, de KAN være voldsomme, og når de er glade velter de gjerne folk i sin iver etter å hoppe og kose. De har ofte ok gemytt, men anbefales ikke til folk som ikke har hundeerfaring. Viktig å sjekke rundt så du kjøper av en oppdretter som har fokus på gemytt i avlen.

Med fare for å fornærme noen, leonbergeren er en forholdsvis lite intelligent hunderase sammenlignet med andre hunder. (noe som igjen gjenspeiler seg i at en leonberger som ikke blir godt nok oppdratt kan bli ganske uhåndterlig fordi den ikke skjønner sin egen størrelse og krefter).

I tillegg har de en del helseplager relatert til skjelett (hoftedysplasi, etc)

Jeg ville nok ikke valgt den selv.

Skrevet

lKusina mi hadde en som var fryktelig aggressiv.. Tror han fikk en for lite tydelig eier. Kunne ikke ha øyekontakt med ham før han tok det som en utfordring og glefsa og beit. Prøvde å parre seg med alle han møtte. Og nåde den som gikk nær ham og maten hans.. Han bet veldig mange før de til slutt avlivet hunden.. Var rett og slett skummelt å være på besøk der fordi man måtte gå på nåler om man ikke skulle bli angrepet av familiens kjæledegge..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...