Gå til innhold

Jordmor eller lege - først kontroll?

Anbefalte innlegg

Hei. Leste på "uke for uke" at når jeg nå har begynt på uke 7, er det på tide å bestille første kontroll (ca uke 12). Er i tvil om jeg skal velge jordmor eller lege. En av jordmødrene er i min bekjentskapskrets, men hun har jo taushetsplikt så det burde sånn sett ikke gjøre noe at hun får vite at jeg er gravid før vi forteller det til andre, men kjenner at det gjør "jordmorterskelen" litt høyere ...

Hva har dere andre valgt, lege eller jordmor for første kontroll? Dere som har barn fra før, har kanskje gjort dere noen erfaringer som dere kan dele med oss ferskingene?

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg ringte helsestasjon og spurte om dette med jordmor siden jeg aldri har fått barn før. Da ba de meg vente med å bestille jordmortime til etter første kontroll hos legen pga blodprøver.

Gjest Nestegang:)

Med første gikk jeg stort sett kun til jordmor. Var hos lege og gynekolog for tidlig ul og blodprøver. Det kan være greit å ta første kontroll hos lege for å ta blodprøver så kan du heller ha oppfølging hos jordmor etter det.

Denne gangen blir det mye legeoppfølging for min del, men det er av medisinske årsaker. Var veldig fornøyd med jordmor sist!!

Endret av Nestegang:)

I mitt forrige svangerskap gikk jeg til legen for første kontroll, deretter gikk jeg til jordmor på helsestasjon- og var veldig fornøyd med det ! Jeg tenker å gjøre det samme igjen :-) Jeg følte at jordmoren kunne svare mer , og jeg kunne komme med alle slags "dumme" spm ang fødsel samt alle andre rare spm vi gravide går å lurer på ;-)

Jeg gikk bare til jordmor, helt fra første kontroll. Det er jeg veldig fornøyd med, og kan absolutt anbefale det. Jordmor har mye bedre tid til deg, og det er jo også jordmødre som har spesiell utdannelse for å kunne ta seg av gravide.

Annonse

Takk for innspill - tror jeg ber om legetime først, da, og så tar jeg det derfra. Jeg er ikke alltid så begeistra for fastlegen, han er litt rar - og da jeg var gravid tidligere i vår og kontaktet han etter positiv test for å avklare tidlig UL ca uke 7, så sa han at nei, det måtte jeg vente med, det var jo ikke sikkert det gikk bra. Jeg mener det er litt unødvendig å si, for joda, det kan selvsagt gå galt, men da er det jo ikke verre enn at man avbestiller den UL'en, da.

... og det gikk jo galt også, men ETTER den første, tidlige UL, så han fikk ikke helt rett, da ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...