barmfager Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 I går ble jeg plutselig gjennomvåt gjennom truse, longs og bukse. Jeg har ikke opplevd dette før, men har likevel hatt en del tynntflytende utflod. Jeg tenkte det var best å ringe jordmor. Hun sa at jeg burde få sjekket om dette kunne være fostervann, noe som kunne gjøres raskt og enkelt på fødepoliklinikken med en slags "bomullspinneprøve" fra skjeden. Poliklinikken ga beskjed om at jeg bare skulle komme. Der ble jeg sittende i 3 timer og vente! Når jeg så kom inn fikk jeg presentert at her skulle gjøres ultralyd og gynekologisk undersøkelse i tillegg til bmullspineundersøkelsen. Jeg ble ganske paff. Hadde ikke regnet med så mye styr og hadde slett ikke lyst på spekulum-undersøkelse. Jeg var så "frekk" at jeg stilte spørsmål ved hvorfor hun måtte gjøre gu når det hele kunne avgjøres med en bomullspinneprøve. Det kunne hun rett og slett ikke svare på!! Det endte med at jeg slapp gu og hun tok bomullspinne-undersøkelsen som viste at det ikke var fostervann som hadde lekket. Dette synes jeg viser at det er mange leger som gjør undersøkelser bare fordi det er etter boka eller rutiner uten å reflektere over formålet eller stille spørsmål ved prosedyrene sine. OBS OBS!
VinterSol+2 Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Jo flere sånne enkle undersøkelser de gjør, jo mer penger tjenre sykehuset på at du er der. Har opplecd det samme selv.. Skulle sjekke cervix etter premature rier, og plutselig sier gyn "jo, og så tok jeg noen celleprøver av deg og.." Wtf?!? Celleprøver hadde INGENTING med det keg var der for å gjøre. Det samme med at de ville ha meg til åta en glukosebelastningstest basert på at min far i midten av 60årene nylog har fått diabetes.. Det nekta jeg også. Ærlig talt, skattepengene mine kan gå til behandling av folk som trenger det, ikke tulleundersøkelser jeg ikke trenger... Så vær obs, ja. Godt det ikke var fostervann, da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå