Gå til innhold

Ull - hva har dere god erfaring med?

Anbefalte innlegg

Vet det er flere emner om dette fra tidligere, men som førstegangs lurer jeg på om noen kan dele ullerfaringer med meg? :)

Får februarbaby og bor i nord så er kaldt på den tida! Dessuten liker jeg ull veldig godt selv og vil gjerne at lillingen skal få nyte godt av ull han/hun også:)

Tenker litt nøstebarn, men synes de er ganske dyr, så har sett litt på Joha også. Noen har erfaring med bodiene/strømpebuksene demmes? Noen som har forslag til andre merker. Janus? Reflex?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973137-ull-hva-har-dere-god-erfaring-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker best Devold aktiv. Den kan vaskes på 40 grader, holder på formen, krymper ikke og er god og varm, samt at det er slitesterkt. Ikke klør det heller.Bruker det til alle i familien fra september til ut mai ;) Har prøvd det meste av ull. Aclima er også bra, men de har jo ikke klær til babyer. Jeg er ikke spesielt fornøyd med nøstebarn. Ull/silke kan gå, men alt annet krymper vanvittig. Dessuten så er det dyrt.

Annonse

Jeg foretrekker ubehandlet ull fra nøstebarn og bånsull. Ikke trenger du å vaske det så ofte, bare lufte det. Så det er ikke så mange plagg du trenger. Det er dyrt, men veldig lett å få solgt videre. Mitt babytøy lå på Finn i en time før det ble solgt:) Du kan også kjøpe brukt, særlig i starten har det ikke rukket å bli slitt engang. Jeg har funnet masse fint brukt ulltøy på Finn:)

Takk for tips alle sammen!

Lurer på å bestille noen bodier i ull/silke fra Nøstebarn som passer den første tiden. Erfaring med om 56/62 er stor i størrelsen? Praktisk med omslagsbody? Hvor mange ullbodier trenger man av samme størrelse?

Har selv vært fornøyd med Devoldull, så flott å høre at de lager bra ullundertøy for baby også:) Syns de longsene ser litt "tight" ut på bildene - men det er plass til bleierompe?!

Jeg foretrekker ubehandlet ull fra nØstebarn og bånsull. Ikke trenger du å vaske det så ofte, bare lufte det. Så det er ikke så mange plagg du trenger. Det er dyrt, men veldig lett å få solgt videre. Mitt babytØy lå på Finn i en time fØr det ble solgt:) Du kan også kjØpe brukt, særlig i starten har det ikke rukket å bli slitt engang. Jeg har funnet masse fint brukt ulltØy på Finn:)

Nytter ikke å lufte vekk babygulp, bæsjeflekker o.l. hehe...:-)

Jeg foretrekker ubehandlet ull fra nØstebarn og bånsull. Ikke trenger du å vaske det så ofte, bare lufte det. Så det er ikke så mange plagg du trenger. Det er dyrt, men veldig lett å få solgt videre. Mitt babytØy lå på Finn i en time fØr det ble solgt:) Du kan også kjØpe brukt, særlig i starten har det ikke rukket å bli slitt engang. Jeg har funnet masse fint brukt ulltØy på Finn:)
Nytter ikke å lufte vekk babygulp, bæsjeflekker o.l. hehe...:-)

Gulpeflekker og matflekker fjernes lett under springen, eller med en fuktig klut. Trenger jo ikke vaske hele plagget for å fjerne en flekk. Bæsjeflekker er det verre med:) Jeg har sluppet unna de verste lekkasjene, kanskje fordi lillebror bruker tØybleier og de er litt stØrre enn papirbleiene:)

Annonse

Takk for tips alle sammen! Lurer på å bestille noen bodier i ull/silke fra Nøstebarn som passer den første tiden. Erfaring med om 56/62 er stor i størrelsen? Praktisk med omslagsbody? Hvor mange ullbodier trenger man av samme størrelse? Har selv vært fornøyd med Devoldull, så flott å høre at de lager bra ullundertøy for baby også:) Syns de longsene ser litt "tight" ut på bildene - men det er plass til bleierompe?!

Jeg hadde 3 bodier, 3 strømpebukser, 1 ull/silke sparkebukse, 2 par sokker, 2 luer (1 ull/silke og 1 ullfleece) 1 ullpysj, 1 ullfleecedress og et hjemmestrikket sett med bukse og jakke de første månedene og det holdt i massevis.

Ullfleecen til Tom og Trine (Sparkjøp) er veldig god synes jeg:)

Har brukt mye Janus til eldstejenta og hun elsket de klærene - særlig regnbueullsettet, bare vær opps på at ikke alt av Janus sitt tøy er ren ull, deriblant Krinkelulla

Vi sverger til Janus. De er STORE i størrelsen så jeg ville nok prøvd med på ihvertfall én i størrelse 50 i tilfelle. Vi kjøpte størrelse 90 til jenta vår som nå bruker 86 og den rekker henne helt ned til knærne. *ler* Heldigvis sitter den fint på armene sånn at vi kan bruke den selv om den er stor.

Vi har også hatt to heldresser i prinsesseull fra Janus som vi omtrent har slitt i stykker. Den jenta vår bruker nå har hun brukt siden jul i fjor og den passer nok ihvertfall til jul i år også. :)

Joha er også fint, men de er mye mindre i størrelsen og også en del smalere.

Andre vi har prøvd som vi er fornøyd med er NameIt (tynntynn, så tåler ikke så mye), Lindex (veldig god!) og halvfornøyd med Cubus. Den gikk opp i limingen etter en vask, men jeg vet det er mange som er fornøyd med den ulla, så det er nok bare vi som har vært uheldige.

Takk for tips alle sammen!

Lurer på å bestille noen bodier i ull/silke fra Nøstebarn som passer den første tiden. Erfaring med om 56/62 er stor i størrelsen? Praktisk med omslagsbody? Hvor mange ullbodier trenger man av samme størrelse?

Har selv vært fornøyd med Devoldull, så flott å høre at de lager bra ullundertøy for baby også:) Syns de longsene ser litt "tight" ut på bildene - men det er plass til bleierompe?!

2-3 ullbodyer holder:) nøstebarn er store i str:) de andre kjenner jeg ikke til:)

titter inn fra 3. trimester :)

Jeg er førstegangsfødende og har antakeligvis for mye ullbodyer allerede, bl a fra Janus og name it. (Bomull inni i den siste)

I går kom jeg over de fineste ullbodyene jeg har sett, wool silk exclusive tror jeg de het.. hullmønster i stoffet med blonder i kantene,og utrolig myke og gode.

De var veldig skjøre, men må være en fantastisk måte å møte verden på.. De hadde også tynne ull-luer med blonde, suuuuupersøte.

Så jeg kjemper en kamp om å ikke kjøpe enda mer, disse SNAKKET virkelig til meg! :P

Nøstebarn: Disse plaggene er faktisk verdt pengene. Jeg har ikke kjøpt så mange bodyer fordi jeg synes de er for dyre, men vi hadde en til lillebror da han var ca nyfødt (100% ull, striper), og den var helt herlig. Holdt veldig lenge i størrelsen - og ja, jeg vasket den i maskina, og det tålte den fint. Like fin etter mye, mye bruk! Jeg er ikke like fornøyd med deres ull/silke-klær, jeg synes de blir slaskete og krymper, så dem styrer vi unna. Ullpysjene i ullfrotté er FANTASTISKE (de tør jeg ikke vaske i maskin), og ullribb-buksene også! Vi har også en jakke i ullfleece som vi bruker masse. Knallbra!

H&M: Liker ikke ulla deres noen særlig. Dessuten har jeg bare sett det i natur(?), og det er ikke så lurt mtp flekker.

Reflex: Synes ikke de er så veldig holdbare...

Joha: Liker dem, både ull/bomull og ren ull. Særlig førstnevnte holder seg veldig godt.

Janus: Bra, men igjen - styr unna naturfarget. Store i størrelsen.

Safa: Kjøpte noen ull/silkebodyer til knallpris, de er gode.

Tom&Trine: Vi arvet noen bodyer eller gensere i dette merket, og de holdt seg veldig bra, selv om jeg mistenker at de er mye brukt der de kom fra.

bor ikke i nord, men i et kaldt hus der innetemp følger utetemp, og selv om nøstebarn er dyrt, så er ullfrotte pysjen derfra gull her.

Fikk feil str tilsendt i fjor høst, og den ser ut til å vare denne vinteren også =) var diger ifjor alså..

Har også hatt et par av sparkebuksene som jeg syntes var gode.

Har tenkt å spandere et par bodyer på begge ungene til denne vinteren.

Men for all del alså Janus og Joha er like godt likt her :)

Jeg kjører alt i maskinen og har ikke merket noe særlig krymping.

Ullfrotteen tover nok litt over lang tid, men det må man vel regne med ( tatt i betraktning at jeg maskinvasker noe som egentlig skal håndvaskes..)

de er litt tynnere iselve tøyet, og det er nok derfor jeg er glad i de få nøstebarnplaggene vi har, fordi den ullfrotteen er tykk og deilig og får meg til å føle at ungen min er varm og god =)

Endret av travelbug

janus: veldig fornøyd, STORE i størrelsen :)

joha: fine, SMÅ i str (særlig smale)

tom og trine: litt smÅ i str, men gode Å ha pÅ

cubus: greit

HM: finnes bar ei natur tror jeg, men det er jo greit som unisexplagg hvertfall. ellers fornøyd

name it: ganske tynne plagg, men gode og romslige

ellers vil jeg anbefale deg Å lukke alle trykknapper før vask! vi har ødelagt mange plagg før vi skjønte at det var trykknappene som lagde alle de smÅ hullene som oppstod

Vi fikk en superfin todelt ulldress fra Janus til poden, men de var aaaaltfor smale til min robuste baby... En annen hel uteulldress fra Name it fikk vi han ikke inni engang... Så vær bevisst på vidden!

Korrigerer meg selv, ikke Janus, Joha var smaaaale.

Janus og devold. Har devold fabrikken i nærheten, så da kan jeg jo kjøpe feilvarer, som jeg ikke ser så veldig mye feil på til en billig penge ;)

I dag kjøpte jeg noe veeeeeeeeeeldig fint på name it da :) Ikke testet ut, men mange fine farger og mønster til store og små :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...