Gå til innhold

Aceton-lukt fra soverommet til gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lukter sterkt av aceton fra soverommet til vår gjest. Jeg vet om noen tilstander som kan skape denne lukten, men er usikker på om disse er grunnen til lukten.

Kan dere fortelle meg alle mulige årsaker til at mennesker utånder denne lukten?

Gjesten har ikke drevet med neglelakkfjerning om nettene...

Fortsetter under...

Skrevet

Diabetes er det første som slår meg, men vet det er noen sykdomstilstander til som kan forårsake dette. Har du spurt vedkommende?

Skrevet

Spør! Jeg hadde spurt hva det var som luktet så sterkt. :)

Skrevet
Det lukter sterkt av aceton fra soverommet til vår gjest. Jeg vet om noen tilstander som kan skape denne lukten, men er usikker på om disse er grunnen til lukten. Kan dere fortelle meg alle mulige årsaker til at mennesker utånder denne lukten? Gjesten har ikke drevet med neglelakkfjerning om nettene...

Når er en er i ketose kan en lukte aceton.

Skrevet

Snakk med gjesten. Det er fullt mulig gjesten trenger ta seg en tur til legen. Jeg tenkte også diabetes.

Annonse

Skrevet

Søsteren min som er toppidrettsutøver lukter neglelakkfjerner noen ganger etter veldig tøffe treningsøkter. Da får hun kjeft fordi da er det noe galt med hva hun har spist på forhånd, kroppen forbrenner på feil måte under treningen eller noe sånt.

Har egentlig ikke peiling, men hun har ihvertfall sagt at hun stinker neglelakkfjerner av og til etter trening, men det er feil, det skal hun ikke gjøre.

Skrevet

Ja, dibetes er også noe jeg tenker på, men vedkommende har aldri snakket om å lide av dette.

Men jeg lurer på om det kan være andre årsaker. Det jeg kan fortelle er at denne personen det siste året har blitt svært undervektig på grunn av oppstart med røyking etter å ha vært ikkerøyker noen år og at personen har KOLS.

Det jeg lurer på er om dere kan se noen sammenheng mellom ekstrem vektnedgang, KOLS og acetonånde.

Kan grunnen til lukten være at personen har gått mye ned i vekt og fremdeles spiser dårlig?

De dagene gjesten har vært hos oss har vedkommende spist ok og vi driver ikke på med diett som skulle sette noen av oss i ketose, her serveres karbohydrater.

hi

Skrevet

Jeg tenker ketose, altså at gjesten enten går på lavkarbo eller en annen slankekur med like karbohydrater.

Skrevet
Ja, dibetes er også noe jeg tenker på, men vedkommende har aldri snakket om å lide av dette. Men jeg lurer på om det kan være andre årsaker. Det jeg kan fortelle er at denne personen det siste året har blitt svært undervektig på grunn av oppstart med røyking etter å ha vært ikkerøyker noen år og at personen har KOLS. Det jeg lurer på er om dere kan se noen sammenheng mellom ekstrem vektnedgang, KOLS og acetonånde. Kan grunnen til lukten være at personen har gått mye ned i vekt og fremdeles spiser dårlig? De dagene gjesten har vært hos oss har vedkommende spist ok og vi driver ikke på med diett som skulle sette noen av oss i ketose, her serveres karbohydrater. hi

Ja, ved ekstrem vektnedgang som skjer hurtig (feks i forb med sykdom, dannes det ketoner i kroppen, og lukten har nok en sammenheng med dette.

Skrevet

Nr 10, kan du litt om dette?

Det jeg kan legge til er at den største vektnedganger har stoppet, og jeg mener personen har hatt en stabil vekt de siste månedene, kun ned en kilo før den raskt kom tilbake igjen, etter sigende.

Mener du likevel at det kan være ketonproduksjon som skaper lukten? Og i tilfellet du mener ja, kan du forklare hvorfor kroppen enda produserer så mye ketoner, når personen ikke lenger går ned i vekt samt spiser litt bedre enn før?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...