Gå til innhold

Åpning? Noen som kan eller vet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å finne ut av dette åpning-greiene uten å "pelle" for mye. Det virker på meg som om livmortappen er mye kortere (ikke helt flat) og at det er en åpning, ettersom jeg klarer å få en finger litt inn. (Beklager detaljer....) Problemet er at jeg ikke har lange nok fingre... Er det noen som kan/vet noe om dette? Surrer jeg bare, eller har jeg faktisk begynt å få åpning? Og hva betyr det i praksis? Betyr det at jeg nærmer meg, eller kan det enda gå lenge...? Annengangsfødende og 38+6 idag.

Takk til alle som svarer :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143973071-%C3%A5pning-noen-som-kan-eller-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

som annengangsfødende kan du gå LENGE med åpning.

jeg gikk med 2-4 cm i flere uker sist :)

men det betyr også at du har kortet ned på åpningsfasen da, som gjerne er den tøffeste delen av fødselen, sånn at fødselen mest sannsynlig går litt raskere enn sist, -og det er jo gjerne positivt!

som annengangsfødende kan du gå LENGE med åpning. jeg gikk med 2-4 cm i flere uker sist :) men det betyr også at du har kortet ned på åpningsfasen da, som gjerne er den tøffeste delen av fødselen, sånn at fødselen mest sannsynlig går litt raskere enn sist, -og det er jo gjerne positivt!

Kanskje dumt spørsmål, sorry... Men hva mener du med at jeg har kortet ned på åpningsfasen? I forhold til når fødselen først starter bare? En slik åpning kan ikke indikere noe om tid som er igjen?

Har ikke helt greier jeg hell men henger meg på her. Eneste jeg vet "andregangsfødene her også" er at jeg leste om en lenke her med mitt første barn var det at vis du kjente inn me en eller to fingre når du enten sitter på huk eller sto med den ene foten opp langs veggen og kjente inn å du kjente noe hart "sammenligne det med en appelsin, bare på innsiden"

Uansett vis du kjenner den appelsinen så jeg så fint kalder det tydeligt er det ikke lenge til for meg å mitt forje svangerskap gjorde dette var det ikke mange dager til jeg fikk :-D

Har ikke helt greier jeg hell men henger meg på her. Eneste jeg vet "andregangsfødene her også" er at jeg leste om en lenke her med mitt første barn var det at vis du kjente inn me en eller to fingre når du enten sitter på huk eller sto med den ene foten opp langs veggen og kjente inn å du kjente noe hart "sammenligne det med en appelsin, bare på innsiden" Uansett vis du kjenner den appelsinen så jeg så fint kalder det tydeligt er det ikke lenge til for meg å mitt forje svangerskap gjorde dette var det ikke mange dager til jeg fikk :-D

Hmm, appelsin? Skjønner ikke helt hvordan det funker da... Jeg kjenner at livmortappen er mye kortere, og jeg kan så vidt (på grunn av ikke lange nok fingre), putte fingern inn (igjen beklager for detaljer). Vet jo ikke hvor stor åpning det er, siden jeg ikke rekker lenger inn. Men hvor skal det føles som en appelsin?

Har ikke helt greier jeg hell men henger meg på her. Eneste jeg vet "andregangsfødene her også" er at jeg leste om en lenke her med mitt første barn var det at vis du kjente inn me en eller to fingre når du enten sitter på huk eller sto med den ene foten opp langs veggen og kjente inn å du kjente noe hart "sammenligne det med en appelsin, bare på innsiden" Uansett vis du kjenner den appelsinen så jeg så fint kalder det tydeligt er det ikke lenge til for meg å mitt forje svangerskap gjorde dette var det ikke mange dager til jeg fikk :-D

Hmm, appelsin? Skjønner ikke helt hvordan det funker da... Jeg kjenner at livmortappen er mye kortere, og jeg kan så vidt (på grunn av ikke lange nok fingre), putte fingern inn (igjen beklager for detaljer). Vet jo ikke hvor stor åpning det er, siden jeg ikke rekker lenger inn. Men hvor skal det føles som en appelsin?

Beklage slik jeg skriver det nå men det er det letteste jeg klarer altså når du fører hånden ned har du kjønsleppene i håndlaten. Når du fører finger tuppene inn skal du "ikke klore" men gjøre den bevegelsen altså fingertuppene bøyes innover og mot klitoris. Kan være greit å stå med en fot opp når du gjør dette... Legg jærne den andre hånden oppå magen slik at når du har fingeren inni og kjenner er kan du skytte litt med den andre hånden å se om du ikke kjenner noe.. Det er akorat som du er borti noe hart og litt avrundet..

Veldi vanskeligt og forklare dette men er hode festet? Vet du noe om magen har seget og eventuelt om du sliter med at banet ligger langt nede?

Noen berer som sagt lengre nede andre gang..

Men sjeden er myk gir etter men det er akorat som enn kul du kjenner etter som ikke gir etter når du skutter den med fingeren....

Ja inviklet rotete hehehehe men ja for spisielt intresserte sier jeg bare "vask hendene dine godt" å klipp for all del neglene dine.

Jeg er ikke så lang i hendene eller fingrene men er veldi myk i beina å klarer å bøye meg ganske langt ned når jeg prøvde å kjenne.. Er ca ei uke siden jeg sjennte litt av hode. Kjenner det bare tydligere å tidligere

Annonse

Beklage slik jeg skriver det nå men det er det letteste jeg klarer altså når du fører hånden ned har du kjønsleppene i håndlaten. Når du fører finger tuppene inn skal du "ikke klore" men gjøre den bevegelsen altså fingertuppene bøyes innover og mot klitoris. Kan være greit å stå med en fot opp når du gjør dette... Legg jærne den andre hånden oppå magen slik at når du har fingeren inni og kjenner er kan du skytte litt med den andre hånden å se om du ikke kjenner noe.. Det er akorat som du er borti noe hart og litt avrundet.. Veldi vanskeligt og forklare dette men er hode festet? Vet du noe om magen har seget og eventuelt om du sliter med at banet ligger langt nede? Noen berer som sagt lengre nede andre gang.. Men sjeden er myk gir etter men det er akorat som enn kul du kjenner etter som ikke gir etter når du skutter den med fingeren.... Ja inviklet rotete hehehehe men ja for spisielt intresserte sier jeg bare "vask hendene dine godt" å klipp for all del neglene dine. Jeg er ikke så lang i hendene eller fingrene men er veldi myk i beina å klarer å bøye meg ganske langt ned når jeg prøvde å kjenne.. Er ca ei uke siden jeg sjennte litt av hode. Kjenner det bare tydligere å tidligere

Oi, kjent hodet og? Så langt inn klarer ikke jeg å få fingeren. Jeg kjenner livmortappen, og det er som et hull i den som jeg såvidt får inn fingertuppen før jeg ikke rekker lenger...

Ja, barnet har lagt seg lenger ned føles det ut som, men om hodet er festet vet jeg ikke. Sist sjekk var det ikke det, men det er en og en halv uke siden...

som annengangsfødende kan du gå LENGE med åpning. jeg gikk med 2-4 cm i flere uker sist :) men det betyr også at du har kortet ned på åpningsfasen da, som gjerne er den tøffeste delen av fødselen, sånn at fødselen mest sannsynlig går litt raskere enn sist, -og det er jo gjerne positivt!
Kanskje dumt spørsmål, sorry... Men hva mener du med at jeg har kortet ned på åpningsfasen? I forhold til når fødselen først starter bare? En slik åpning kan ikke indikere noe om tid som er igjen?

de pleier å si at du har "en time pr cm"

dvs at med to cm åpning, har du -2 timer rier i åpningsfasen i selve fødselen.

hvorvidt det stemmer, aner jeg ikke. men jeg har som sagt gått med flere cm åpning i flere uker før fødsel, og har hatt ekstremt kjappe og lettvinte fødsler (forrige gang under 2 timer fra første rie)

det er mitt inderlige håp at maseriene jeg har denne gangen, skal ha ført til nok åpning til at det går relativt kjapt når det først setter ordentlig i gang denne gangen og. Men det er ingen fasit på det.

Husk at hvis du først skal rote oppi der, så skal neglene være kortklipte og du må være VELDIG ren på hendene.

du kan gå på pernilleinfo.net eller noe, der kan du lese litt om hvordan livmorhalsen kjennes ut. Dersom du kjenner en tapp der(som et penishode, omtrente), har du fremdeles lengde på cervix, men som flergangsfødende skal du kunne få en finger i "sprekken" eller den lille fordypningen. ikke langt inn, bare liksom kjenne et "søkk"

det er ikke anbefalt å dra eller tøye eller tøyse med livmorhalsen. det skal gjøres av kvalifiserte fagfolk.

selv kan jeg kjenne livmortappen normalt, men nå som høygravid tror jeg den har flatet ut og trukket seg oppover, for jeg rekker ikke frem til noe som helst. kanskje like bra, så jeg ikke fristes til å tøyse noe oppi der :P

Du sier man skal være forsiktig, noe jeg selvsagt er enig i. Men hvorfor? Å stikke noe inn i selve livmortappen er jo en selvfølge at man skal være forsiktig med. Men selve vagina? Jeg har jo fortsatt sex, og selv om vi er mye mer forsiktige enn nÅr jeg ikke er gravid, sÅ er det jo sex... Fingre og penis kommer jo inn i skjeden da....

Du sier man skal være forsiktig, noe jeg selvsagt er enig i. Men hvorfor? Å stikke noe inn i selve livmortappen er jo en selvfølge at man skal være forsiktig med. Men selve vagina? Jeg har jo fortsatt sex, og selv om vi er mye mer forsiktige enn nÅr jeg ikke er gravid, sÅ er det jo sex... Fingre og penis kommer jo inn i skjeden da....

Har på den ene siden med faren for infeksjon å gjøre. Penishode har jo ikke skarpe negler etc. På den andre siden har det med å vite hva man gjør oppi der. Å dra og tøye feks, kan føre til veldige reaksjoner,styrtfødsel etc også.

Men generelt sier de jo at så lenge man er forsiktig, ren på hendene og med kortklippede negler, er det ingen fare med å kjenne etter.

Men det gir altså ingen god pekepinn på hvordan fødselen blir eller hvor nært forestående den er.

Gjest Mammantil2prinser

Jeg som trodde at hvis du ikke kjente noe, altså "for korte fingre til å nå opp" ja da var du ikke moden. Fordi da er den liksom så langt oppe fordi at du ikke skal kunne fikle og tafse slik at du provoserer frem noe du/kroppen ikke er klar for :P hehe

Har pÅ den ene siden med faren for infeksjon Å gjøre. Penishode har jo ikke skarpe negler etc. PÅ den andre siden har det med Å vite hva man gjør oppi der. Å dra og tøye feks, kan føre til veldige reaksjoner,styrtfødsel etc ogsÅ. Men generelt sier de jo at sÅ lenge man er forsiktig, ren pÅ hendene og med kortklippede negler, er det ingen fare med Å kjenne etter. Men det gir altsÅ ingen god pekepinn pÅ hvordan fødselen blir eller hvor nært forestÅende den er.

Ok :) Takk for svar. Har riktignok ikke kortklipte negler, ettersom jeg har gele-negler (Men de har ingen spisser eller noe), og tøye og surre med selve livmortappen ville jeg uansett ikke gjort. Selv om det frister innimellom Å bare dytte inn noe som tar vannet eller noe. Hehe, men ville aldri gjort det selvsagt. Vil bare bli ferdig... Ble sÅ glad da jeg kjenner Åpning og flatere livmortapp. Er 39+0 i morra, en stoooor gutt og har bekkenløsning som gjør at jeg ikke kan gÅ.. hehe. Pluss, selvsagt vil jeg ha min lille prins i armene snart... <3

Annonse

Jeg som trodde at hvis du ikke kjente noe, altså "for korte fingre til å nå opp" ja da var du ikke moden. Fordi da er den liksom så langt oppe fordi at du ikke skal kunne fikle og tafse slik at du provoserer frem noe du/kroppen ikke er klar for :P hehe

Nei, det kan bety at livmorhalsen har flatet ut. Vi er litt forskjellige oppi der, som vi er på utsiden, så ikke så godt å si:)

Gjest Mammantil2prinser

Nei, det kan bety at livmorhalsen har flatet ut. Vi er litt forskjellige oppi der, som vi er på utsiden, så ikke så godt å si:)

Uff, får ikke håpe det stemmer for meg som bare er rett under 32 uker :o Hehe ;)

Hehe, forhåpentligvis ikke!

Men som sagt, for oss legfolk er det nesten umulig å kjenne noe som helst sltså. Man skal være ganske kjent med "tapping" for å vite hva pg hvordan man skal kjenne. Og hvis ikke, så kan man som sagt modnes tidlig og gå med åpning i ukesvis før fødsel, noe flergangdfødende normalt gjør.

Gah,ipadskriveleifer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...