Gå til innhold

Påkledning og bleieskift er tydeligvis det værste som finnes?!

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som opplever dette? Har en på 13 måneder som vræler og vrir seg hver gang det skal skiftes bleie eller klær som skal på. Dette gjelder alt av påkledning. Yttertøy er vel det værste.... sukk.

Regner egentlig med at dette er "normalt". Kunne bare tenke meg å høre andre erfaringer. Hva gjør dere for å gjøre dette så "smertefritt" som mulig. Jeg prøver å avlede oppmerksomheten med å fortelle noe, spørre om diverse og synge. På stellebordet prøver jeg å ta med en leke han ikke vanligvis har på stellebordet. Tissebleier kan jo skiftes stående, men når det er mer enn tiss i bleia må jeg si at jeg gruer meg litt hver gang for hvordan det skal gå! hehe :)

Fortsetter under...

Bleien er ikke så gøy å ta på her i gården heller, men det går som regel sånn nogen lunde.

Når det gjelder klær, så har dette aldri vært noe problem - kan jo ikke si om dette skyldes hvordan vi gjør det, eller om det kun er snuppas humør som avgjør.

Men, uansett, det vi ser fungerer her, er å hele tiden fortelle henne hva som skjer "Nå skal vi ta på bodyen" "nå tar jeg bodyen over hodet", "oi, hvor er *barnets navn*" "åhh, der var duuu" :-),

samt at hun får hjelpe til med påkledningen, så langt det lar seg gjøre " Nå må du hjelpe mamma å ta beinet inn i buksen"

Nå er lillemor 17 mnd da, men dette har vi gjort siden hun var liten baby, og hun har gradvis hjulpet mer og mer til selv.

Når vi bytter bleier som krever at han ligger i ro så tar jeg med nye spennende ting han får se på på stellebordet, i dag feks fikk han med seg pappaen sin playstation konsoll hehe, den får han ikke leke med så den konsentrerte han seg om.

Jeg signerer også det hun over her sier om å legge"hjelpe" til med å ta på klær. Her gjør vi det også sånn at han liksom kler på seg selv, det er veldig stas.

Annonse

Her er påkledning, bleieskift og tannpuss det verste i verden, og både far og jeg har blitt veldig flinke på beinlås og revesaks for å få gjennomført slike ting... Men etterpå er han like blid :D Bare fryktelig sta og bestemt kar som veit hva han vil, omtrent som sin mor! Hehe

Lille snuppa mi hater å pusse tenna og vaske seg i ansiktet og henda, må nesten slåss med henne for å få det til da hun vrir seg unna, kniper igjen munnen samtidig som hun hyler. . Hender det hjelper litt å la henne leke med noe eller tulle litt men ikke alltid det hjelper heller. Hun hater å ha på lue også så den tar hun av mange ganger om dagen når hun er ute, å blir like sur hver gang hun får den på igjen men blir fort blid før hun så tar av lua igjen. .

Var godt å lese at andre også har det sånn. Bleke skift og påkledning ender som oftest med hyl og skrik. Bruker en del up and og bleier da de er enklere å ta på mens jeg har henne på fanget. Hun nekter å ligge på ryggen.

Og klær ville hun helst vert foruten.. Hun får springe rundt naken en stund før vi bader om kvelden dersom det er varmt nok inne. Og da stor koser hun seg.

Hun er også 13 mnd, men har holdt på sånn siden 6 mnd kanskje? Begynner å bli vant til det. Hun får bare finne seg i at bleier og kler må skiftes. Regner med hun skjønner det etterhvert. :)

Min holdt også på slik fra hun var ca.8 mnd.til hun var ca. 13 mnd. Det ble helt ekstremt etter at hun begynte i barnehage. Men det går over en dag:)

Vi begynte å skifte bleie mens hun sto, vi kjøpte en krakk som hun holdt seg fast til. Veldig morsomt å løfte beina for å få på strømpebuksa osv.

Ang. klær så begynte hun å sitte på fanget, og da kjørte vi "nå kommer foten å spiser deg", "nå kommer armen å tar deg" osv. I tillegg begynte vi å kle på bamsen med hennes klær, bleier og sko, det var frytkelig morsomt, spesielt når bamsen skrek, hehe:). Da fikk hun veldig interesse for klær, sko og bleier - så nu henter hun selv klærne og bleia som hun vil ha på seg (jeg har lagt dem klar i nederste skuff) så får hun masse skryt etterpå. Så ser vi i speilet etterpå at klærne sitter godt nok på.

Så en dag så var det helt slutt på den hylinga, og nå går det helt fint å ligge på stellebordet igjen.

Det går over:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...