Gå til innhold

klage på vedtak fra Nav

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har klaget på vedtaket til nav og vet hvor lang tid det tar?

Jeg har fått et vedtak som er så lavt at vi ikke kommer til å klare oss mange mnd på dette.

Jeg vil fortelle min historie for å advare andre med å bli gravid uten fast jobb.

Jeg er født med en hofteskade som ikke hindrer meg i hverdagen, er heller ikke sykemeldt pga den, men den gjør at jeg har vanskeligheter med å få fast jobb siden arbeidsgiver er redd for mye sykemeldinger.

Jeg har nå jobbet i 10 år og kun vært sykemeldt noen uker totalt pga denne, men de er skeptiske likevel.

Føler nå meg klar for barn og alderen begynner å komme derfor tok jeg kontakt med Nav før jeg ble gravid for å høre om mine rettigheter som arbeidstaker uten fast jobb. Fikk høre at dette ikke var noe problem så lenge jeg jobbet 6 av 10 mnd og at jeg kom til å bli gjennomsnittberegnet.

Jeg har hatt 3 arbeidsgivere disse 10 mnd og er i dag høygravid.

Har tjent fra 23000- 15000 etter skatt hver mnd men dette har vært som nevnt over hos 3 arbeidsgivere.

Trodde derfor jeg skulle få ganske mye i foreldrepenger, men i dag kom sjokket og har i dag fått svar at kun en av arbeidsgiverene mine er tatt med, ligger derfor nå på et gjennomsnitt som er under det studenter får i stipend.

Synes dette er urettferdig siden jeg har jobbet så mye mer, avviket er stort og jeg har vært hos nav hele 8 ganger for å få rett svar på hvordan jeg skulle beregnes, har fått ulike svar hver gang.

Jeg må klage på dette vedtaket , men lurer på hvor lang tid det kan ta, har nemlig en venninne som klaget i fjor, hun er nå ferdig i perm men har enda ikke hørt noe.

Noen som vet? Evt noen fra Nav som kan fortelle om dette er rett?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972948-klage-p%C3%A5-vedtak-fra-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har aldri vært i lignende situasjon.Men en ting har jeg lært av å ha hatt andre problemer med nav.ring å hør OFTE om hvordan behandlingen av saken går.Spør og grav.Sjekk at de har alle papirer.Er du ikke førnøyd med ett svar du får ring en annen behandler.Be gjerne om å få snakke med nav Forvaltning da de ofte er de som står for hovedbehandlingen av saker.Og ikke gi deg selv om du får negativ svar første gang,mange Nav ansatte svarer på ting de ikke har greie på .LYkke til :)

Jeg er oppe i samme situasjon, men jeg får ingenting.

Jeg har en ryggskade (operert flere ganger) som har satt meg utenfor arb.livet i mange år. Jeg fikk foreldrepenger m første pga "omskolering/aap", men aap teller ikke som inntekt ifb foreldrepenger. I tillegg hadde jeg max "uflaks" å få prematurt barn som gjorde at jeg mistet 1 mnd permisjon/betaling, som igjen førte til at jeg manglet 10000 kr i inntekt for å få ny periode med foreldrepenger/permisjon denne gang.

Jeg klaget på vedtak (mye arbeid,les klageadgangen NØYE!), men fikk avslag igjen. Saksbehandler sa det var nytteløst,da systemet er svært tungrodd og firkantet.

Tror det gikk 2-3 mnd før jeg fikk endelig avslag, men fikk det muntlig før den tid.

Ikke gi deg, og husk å få info fra nav skriftlig. Da har du noe å bruke igjen siden du får ulike svar hele tiden.

Lykke til :)

Jeg tror ikke dette er riktig, så stå på og klag!

Har selv erfart at saksbehandler ikke kan reglene, og tapt mye penger på det.

Jeg jobbet mye siste året før jeg ble gravid, men det var hos én og samme arbeidsgiver. Jeg fikk da beskjed om at overtid ikke tellet med, men at dersom det hadde vært hos ulike arbeidsgivere (max 100 % hos hver), så ville de regnet det med - hvilket skulle bety at du bør få uttelling for alle dine 3 arbeidsgivere.

Så gjorde jeg den tabben at jeg bestemte meg for å spare overtiden til fremtidig avspasering, siden arbeidsgiver har ganske høye forventninger om at man jobber fullt + overtid.

Dessverre ble jeg sykemeldt, og har ikke kommet i jobb igjen etter permisjonen, og taper derfor et par hundrelapper hver eneste dag på at jeg ikke fikk utbetalt overtiden det året jeg tjente den :-/

P.S. Reglene ang. AAP er endret, slik at disse nå gir rett på foreldrepenger.

tusen takk for svar, ser det kom ikke frem i saken min at disse andre arbeidsgiverene mine har jeg ikke jobbet hos siden mai da jeg fikk beskjed fra nav om at jeg kun fikk en arbeidsgiver godkjent, dette står fra dagens brev at jeg ikke har fått disse godkjent pga at jeg ikke har jobbet hos de siden da.Hadde jeg ikke fått dette feil rådet hadde jeg ikke tapt inntekt siden jeg fikk mindre vakter da og da hadde jeg fått disse godkjent om jeg hadde hatt de enda. Synes likevel det er strengt siden saken er fra juli, er altså bare to mnd bak.

Stå på og klag! Og ikke gi deg! Noter navnet på de du prater med,når du prater med dem og hva de sier. Siste pressmiddel:mediene,gå til avisa og fortell historien din.det kan noen ganger se ut som det er det som skal til for å gå fart på sakene.. Lykke til!

Annonse

Har du jobbet hos de to andre jobbene i 6 av de siste 10 mnd før permisjonen din skal starte? I såfall bør du klage. Dersom du ikke har det, tror jeg ikke det har noen hensikt til tross for feil info fra Nav dersom du ikke har denne infoen skriftlig. Men for all del, det skader jo ikke.

ja blir bare 3 mnd mellom perm start og siden jeg jobbet hos den arbeidsgiveren jeg sluttet i mai, da sluttet jeg siden jeg fikk beskjed om at de kun ville godkjenne en arb giver. jeg har pga det gått ned i lønn fra juni- juli pga at jeg etter det kun har hatt en arb giver. Vi er jo mange om vaktene og jeg har nok ikke blitt så høyt prioritert siden jeg skal ut i perm. gikk derfor ned fra 5-6 vakter per uke til ca 3 per uke. Dermed gikk lønna ned i tilegg til at jeg nå mister det jeg har tjent hos dette ikar byrået.

Har desverre vært litt for mye innvolvert med nav, spesielt med forrige barn ettersom jeg var alene med henne. Nav er og blir nav. Det eneste som funker er å mase, presse og stå på ditt. Om du spør snilt, så dytter litt for mange deg ned i søla. Man må ringe, klage, være kort og hard. Eneste som funker. Belærende rett og slett. Håper ikke alle har samme erfaringer som meg, og jeg vet også at mange som jobber der er hyggelige. Men alt for mange er satt i jobb de ikke kan, og de fleste driter i deg totalt. Det du sier er uansett helt på trynet. Du har rett på et total fra alle de tre, om alle er innenfor de ti månedene. Dette vet jeg, ettersom jeg hadde flere jobber selv. Ble tull der og, og jeg ringte et par ganger om dagen og maste. Var rimelig sint noen ganger der og, og det hjalp (desverre) mer å være sint og kort, enn venlig og lytte til det de sier. Så mas, kjeft og si at dette ikke stemmer og at de må få fiksa det fort!! De er, som sagt, og bli Nav og det er noe dritt.... Sorry krasse meldinger, men har dem opp i halsen etter mye tull og dritt derfra... Kunne skrevet en bok om det...

Så typisk NAV! I alle mine tre mammapermer er jeg blir "screwed" av NAV. Dette må du ikke gi deg på. Dessverre er det skrekkelig mange udugelige saksbehandlere der ute, men min erfaring i klagehelvetet er enkel:

1. Gjør som Apple80 sier og noter deg navn og dato og klokkeslett på alle du snakker med. Min erfaring er at dersom du f.eks ber om noens navn på tlf blir de råstressa og sender deg videre til sjefen sin.

2. Du må gå til NAV forvaltning i fylket ditt. Hvert fylke skal ha en slik enhet og der har de folk som kan sakene sine. Eks: I sist svangerskap ville lokale nav gi meg et månedlig beløp som var 8000 kroner lavere enn det jeg og regnskapsføreren min hadde regnet ut jeg hadde krav på. I tillegg "mistet" de originaldokumentasjonen min i arkivet sitt (de godtar jo ikke kopier). Etter mye helvete på tlf, sendte jeg alle papirene, samt en skriftlig redegjørelse til NAV forvaltning på fylket her. En uke senere ringte jeg dem, forklarte at jeg bare ville vite hva som skjedde med søknaden min og om det manglet noe i den. Ble satt over fra et par saksbehandlere som ikke visste hva de skulle gjøre, havnet hos en sjef og hele greia var ordnet opp i på førti sekunder!

Så det er mulig å klage!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...