Gå til innhold

Å faste en 1.5 åring

Anbefalte innlegg

Min jente har fått innkallelse til røngten av magen (hun har refluks), men der står at hun ikke skal spise og ikke drikke noe 12 timer før undersøkelsen. Hun har time 12.30 på formiddagen, og vi må i tilegg kjøre to timer for å komme til sykehuset, uten å gi henne noe drikke eller mat... Prøvde idag å ringe til sykehuset for å høre om vi kunne få sove der på barneavdelingen og heller sette opp timen tidlig på morgenen så det ikke ble så lenge å vente, men det var fult/ ikke kapasitet osv.

Hvodan i alle verden skal vi klare det? Hun hyler etter melk på morgenen fordi hun er så sulten. Og ikke kan vi jo gi vann heller.. Jeg ser ikke for meg at dette er mulig, hun drikker jo vann gjennom hele natten pga.refluksen, og for å ikke snakke om den bilturen vi har i vente.. Føler at jeg blir å svikte henne veldig når vi bare må overse hennes behov for mat og drikke.. ahh.. dette er grusomt.. Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972915-%C3%A5-faste-en-15-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff stakkars, for en fæl situasjon...

Nå vet jeg ikke hvordan disse tingene fungerer hos dere, eller hvordan det ville fungert her for den saks skyld... Men jeg tenker at hvis det var oss, så ville jeg prøvd å utsette leggetiden i håp om senere morgen eller hvertfall soving på bilturen. Også ville jeg vekt han ved midnatt og gitt velling og vann (fastere føde hadde jeg aldri fått i han om natten) for å ikke gjøre fastetiden lenger enn nødvendig. Og latt han sove sittende på fanget en halvtime-time etterpå i håp om at matingen da ikke skulle ødelegge for søvnen resten av natten...

Det er det jeg tror jeg ville prøvd i desperasjon for å prøve å begrense "plagingen", men om det hadde hjulpet eller bare gjort vondt verre, det aner jeg virkelig ikke... :S

Huff, det hørtest grusomt ut.. Jg vet bare hvordan jeg føler meg når jeg går så lenge uten mat.. Er ikke menneske.. Og disse stikker små blir jo sultnere mye oftere.

Jeg ville også vekt den lille og gitt mat mitt på natten slik at det ikke bør lenger enn 12 timer uten mat. Men er ikke sikker på hva mat som er best.

For oss virker det ikke å utsette legge tiden,, det virker motsatt.

Fortell gjerne om hvordan det går.

Ønsker dere masse lykke til!

Jeg jobber på sykehus og jeg syns det høres direkte merkelig ut at en ettåring ikke har time før kl 1230. Det er standard prosedyre at de minste barna tas først på dagen, dvs fra kl 08 og utover. De kan ikke forklares hvorfor de ikke kan spise, og de har veldig lite å gå på når det gjelder fasting i fht blodsukker og blodtrykk.

Siden hun allerede har påvist reflux så gjør det vel ikke så mye om timen utsettes med noen uker, til de har ledig fra tidlig på morgenen av? Et røntgenbilde av magen skjønner jeg for så vidt ikke så mye av; hva kan de se på et slikt bilde annet enn væskespeil og muligheten for fri luft? Hmm.... Kan vel ikke koste mer enn 500 kr på en privat klinikk, dersom det er en undersøkelse dere er desperate etter å få tatt, og da kan dere jo selv bestemme tidspunkt...

Jeg hadde hvertfall ringt på nytt, hadde aldri gått med på det der.

Endret av Madolyn&Muffin

Jeg syns du bør be om å få snakke med en barnelege på barneavd. Det er ikke ok at dere har fått time så langt utpå dagen.

Det var jo meningen at vi skulle gjennom det samme for en stund siden, og da ville jeg helst slippe å sove på sykehuset. Men, barnelegen syns vi skulle overnatte slik at de fikk tatt henne tidligst mulig på mårran.

Pipa får ofte en annen lyd hvis en får snakke med en lege.

Når skal dere inn, forresten?

Annonse

Takk for svar!

Nei jeg får ringe igjen i morgen å be om å få snakke med barnelegen. Syntes hele greia er så tungvindt, fordi vi skal først inn på sykehuset for å ta røngten for så å dra hjem igjen. Så det er røngtenavdelingen som har sendt innkallelsen, ikke barneavdelingen. Så skal vi da bli innkalt på nytt for ph-måling på barneavdelingen, etter røngten. Så vi må altså kjøre to turer til dette sykehuset selv om det går under samme undersøkelse. Prøvde å få røngten samtidig som ph-måling, men det gikk ikke pga. fastingen til røngten.

Jeg tror jeg snakket med hun i resepsjonen bare idag, så i morgen skal jeg be om å få snakke med legen!

Skal gi dere tilbakemelding:)

Her var tråden din :) hvordan gikk det, fikk du flyttet timen?

Kan jeg spørre hvorfor dere skal ta røntgen først? Er litt nysgjerring siden vi nå har fått innkallelse til PH registrering. Vi har jo enda ikke fått snakket med en lege som tar oss seriøst, så jeg vet så lite om dette.

Klem

Ja jeg prøvde først å få tak i han reflux-spesialisten, men han reiser vist rundt omkring i landet på ulike sykehus siden han er spesialist på det, så ham fikk jeg ikke tak i. Så jeg havnet jo selvsagt til resepsjonen i røngtenavdelingen, og jeg spurte om hun ikke syntes dette var litt drøyt?

"Nei hva tenker du på?",spør hun.

"Hun er jo bare 1.5 år gammel!", sier jeg.

"Oii, sier du det.. "... Ahh... enda oppga jeg jo fødselsnummeret så de kunne se i journalen, regner med at de så hvor gammel hun er, men nei de hadde ikke sjekket det verken når de sendte innkallelsen eller begge gangene jeg har ringt.

Så det var jo bra at vi fikk oppklart hvor gammel hun er, fordi nå skal hun bare faste i en time før oppmøte. å da skal hun i tillegg drikke kontrastvæske og det var jo også lurt å vite så vi kan ta med drikkeflaske til henne for det formålet.

Tenk om jeg ikke hadde ringt å purret og fått oppklart hennes egentlige alder, og da begynt å faste henne dagen før.. Flaks at jeg ringte altså:)

Tusen takk for svar folkens:)

Mbea: Se den andre tråen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...