Gå til innhold

NAV søknad - foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver og fyller ut skjema til NAV og der står det at vedlegg er dokumentasjon på termin (etter uke 26) og dokumentasjon på inntekt.

Skal ikke arbeidsgiver selv sende inn skjema som dokumenterer inntekt? Skal jeg også sende det inn sammen med min søknad? Atlså det skjemaet som arbeidsgiver fyller ut?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972901-nav-s%C3%B8knad-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg sendte inn alt samlet. Dvs arbeidsgiver fylte ut det de skal, så fylte jeg ut mitt, samlet det, tok kopi av alt og sendte som et samlet dokument.

Pass på at arbeidsgiver krysser riktig av for om du skal motta foreldrepenger direkte fra NAV eller om arbeidsgiver utbetaler dette og får refusjon fra NAV. Her er det nemlig forskjell ift behandlingstid. Det tar ca 4 uker å behandle søknaden din til du får vedtak, hvis NAV betaler deg direkte. Hvis arbeidsgiver utbetaler foreldrepenger tar dette ca. 8 uker... I mitt tilfelle skal NAV utbetale direkte til meg, men de har blingset på søknadsskjema og tror at arbeidsgiver skal gjøre dette.... typisk. Så derfor har det tatt tid med min søknad, og jeg venter fremdeles. Starter permisjon 5. oktober, så begynner å bli utolmodig.

:-)

Annonse

Jeg sendte skjema til jobben min og ba dem fylle ut inntektsopplysningene. De sende deretter en kopi til NAV og en til meg per post.

Da jeg sendte inn søknaden sendte jeg med en kopi av den, selv om jeg visste NAV hadde den.

Men liker å ha kontroll.

Jeg var hos legen og ba henne skrive en bekreftelse på graviditet.

Så sendte jeg med den også.

Tok også en kopi av helsekortet. Vet ikke om det er nødvendig, men gjorde det.

Søk i god tid. Tok 9 uker før jeg fikk vedtaket. Sendte søknaden da jeg var 29+1, og fikk vedtaket i går da jeg var 38+1

Endret av Lisse_01

Lurt å gjøre alt selv, Nav surrer. Og vent et par dager etter du har levert/sendt (anbefaler å levere og be om "mottatt-stempel" mens du står der), og ring og hør om de har mottatt. De trenger desverre ofte å bli mast på om det skal rekkes innen fristen. Sist fødte jeg for tidlig, (en uke), og det ble bare rot i Navs systemer. Måtte bruke sykehustid med barnet mitt med å ringe og ringe med dem. Denne gangen var jeg mye tøffere, og det var i orden tre uker før termin ca (!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...