Gå til innhold

noen fra bergen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

okey..... fikk jento mi for 4 år siden, og låg da der. var jo kjempe greit. så håpet jo at det var der nå med nr 2 og... men men,,,, det var dumt... noen somvet hvordan det er på barsel når det gjelder overnatting etter fødsel? flere på samme rom osv?

Annonse

Vi velger å reise til voss i stedenfor kk pga dårlig opplevelse med barsel sist gang. Samboer ble kastet ut med en gang vi kom på barsel fordi at jeg måtte dele rom med en annen dame. Han fikk bare komme når det vat visitt tid. Meen nå skal ikke jeg si at sånn er det for alle. Jeg har hørt om flere som var kjempe fornøyd med oppholdet. Såg også at det var flere menn som var der hele tiden i lag med kvinnen.

Jeg har som ida123 skriver over her også en veldig dårlig opplevelse med barsel for 2 år siden. Familierommene var forbeholdt de med komplisert fødselsforløp så det kunne vi se langt etter. Hadde selv en 40 timers fødsel og møtte lite forståelse av både hun jeg delte rom med, og av personalet for et større behov for hvile og fred og ro. Det var kaos i alle ledd, veldig få sykepleiere på jobb, stort sett bare studenter med sommerjobb. Alle gav forskjellige beskjeder, og de viste lite vilje til å hjelpe til. Ikke fikk jeg utskrivingssamtale da jeg dro heller...det hadde de ikke tid til.... Etter opplevelsene her slet jeg med lett fødselsdepresjon i opp mot et år. Nå har vi flyttet og jeg skal føde et helt annet sted. Jordmor jeg går til nå har pga de tidligere erfaringene mine og min enorme angst for barsel henvist meg til fødselssamtale på sykehuset. En verden av forskjell i oppfølging, jeg er så glad for at jeg slipper å ha noe med KK å gjøre igjen....skal holde meg LANGT unna Bergen fra nå og frem mot termin ;)

Dere to siste her som hadde så dårlig erfaring, var dette på barselavdelinga eller storken?

Vanlig barsel. Men jeg fødte midt i sommerrushet også, så bemanninga var skikkelig dårlig!

Oki :-)

Ble bare litt engstelig siden jeg skal føde der en av nærmeste dagene og er litt skeptisk til tiden på barsel..

Men håper å få være på storken og at det er bedre der. :-)

Endret av Titti B

På barsel får pappaen være der mellom kl 17-20. Men det finnes visst en stue der man kan ta imot besøk så lenge man vil.

Etter keisersnittet mitt ble mannen sendt hjem og jeg måtte ligge på dobbeltrom. Han klarte heldigvis å få ordnet et familierom da han kom tilbake i visittiden.

Jeg har født en gang på storken og en gang på føden (ønsket storken begge gangene, men måtte flyttes 2.fødsel pga høyt blodtrykk). Begge gangene har det vært over gjennomsnittet fødende på fødestuene.

Første gangen (storken) hadde jeg et tomannsrom for meg selv hele første dagen og til ettermiddag neste dag. Valgte å reise hjem den kvelden da jeg aldri kom meg ut til måltidene pga kontinuerlig pupping/skriking. Hun jeg delte rom med den ettermiddagen hadde også hatt rom alene den natta.

Andre gangen (barsel 2) delte jeg et av de mindre tomannsromma den første morgenen/formiddagen, da flytta hun til et annet rom slik at vi begge hadde rom alene. Fikk ha rommet for meg selv til jeg reiste hjem to dager senere, siden de venter lengst mulig med å "fylle" de mindre romma.

Dersom du er heldig som meg og får ha rommet for deg selv deler av oppholdet kan du ha besøk når du ønsker det, ellers kan du alltids møte besøkende i oppholdsrommet i 2.etasje (ved barsel 2), eller nede i lobbyen. Så flere som møtte familie/gjester de stedene. Det er forresten sjelden mer enn to på rommet, husker at jeg var bekymret for flermannsrom. Husker de sa første gangen at de prøver å fordele "godene" (ledige familierom/alene på rommet) så sant det var tilgjengelig, slik at flest mulig fikk en natt alene. Selvfølgelig mange som ikke får altså, bare sier at en kan være heldig!

Dersom du føder på storken er det lurt å være forberedt på at du må be om hjelp når du trenger det på barsel (gjelder til en viss grad begge steder), ikke være redd for å ringe på, da jeg tror de har en hands-off tankegang om å forstyrre mor og barn minst mulig (på godt og vondt). Fikk inntrykk av at de kanskje "stikker innom" litt oftere på barsel 2. Følte også at det var lavere terskel for at de kunne være "barnevakt" på barsel 2 enn det var på storken, men det kan være fordi jeg følte meg tryggere på meg selv siden det var 2.gang.

Hadde jeg bodd i rett kommune hadde jeg ønsket Jordmor hjem-ordninga begge gangene (hjemreise før 24t), men er glad jeg ikke reiste hjem så tidlig denne gangen, da vi sleit mye med amminga :-P

Oi, dette ble langt! Ville bare nyansere bildet av KK litt, da jeg virkelig var skeptisk før første fødsel pga alle som var så negative. Det er mange kjempehyggelige jordmødre og barnepleiere der, selv om et par kanskje har jobbet der litt for lenge...

Uansett, lykke til med fødsel!

Annonse

Tusen takk for mangr svar! Forstår godt at det er stor forkjell på kk, og at man som oftest bare får høre om de negative episodene enn de positive.

Havnet selv på føden på barsel med første man da de plutselig fant ut at eg måtte ha epidural. den fikk eg ti min før jenta mi var ute. så ingen vits.

Satser på storken denne gang... har luftet dette til bla min mor og nærme venner ang å dra tidlig hjem.

men de fleste kommer tilbake til dette med amming.

Så får bare krysse fingrene og håpe alt går bra.

Men merker at det henger over hodet at alt er så uvist ang far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...