Gå til innhold

Første kontroll hos jordmor idag

Anbefalte innlegg

Idag var jeg på første kontroll hos jordmor, 16+3. Jeg snakka med ei som holdt på med å utdanne seg til jordmor, og ho var hyggelig og alt det der. Men ho spurte hele tida om jeg hadde noen spørsmål, om det var noe jeg lurte på. Og jeg... har ikke det. Jeg lurer ikke på noe som helst! Jeg følte meg som en komplett idiot som ikke brydde meg om verken svangerskapet, fødsel, eller babyen. Er det vanlig å ikke ha noen spørsmål?! Hva skal jeg lure på? Noen tips til ting jeg bør lure på?

Jeg har bipolar lidelse, type 2 (enkelt forklart er det en lidelse som gir svingninger i humør, mani/hypomani, og depresjon),

men bruker ikke medisiner fordi jeg klarer meg kjempefint uten, og jeg følte ho hang seg skikkelig opp i lidelsen, og ville jeg skulle utdype hvordan jeg opplevde å ha en slik lidelse... Det føltes som om ho forhørte meg for å vurdere om det ville være nødvendig å ta kontakt med barnevernet eller noe slikt. Jeg ble livredd! Jeg kunne ikke annet enn å si at jeg ikke merker noe til det lengre, at jeg føler meg helt frisk osv... Og jeg gjør på en måte det, fordi jeg har det under kontroll. Men jeg tørte absolutt ikke si til henne at det fantes dager hvor jeg kunne være langt nede (dette har faktisk ikke skjedd siden jeg ble gravid, jeg er kanskje mer humørsyk, men ikke på "bipolar" måte). Det var uansett skikkelig ekkelt å føle det slik. Men ho kan vel ikke finne på å kontakte barnevernet vel? Jeg er jo fullt oppegående, samboeren er oppegående og i full jobb... Eller spurte ho egentlig med tanke på depresjoner både under og etter svangerskapet?

Og så var det en ting som plagde meg litt, som jeg bare må buse ut med fordi jeg er smålig hormonell idag, og synes jeg selv har bedre peiling akkurat nå (litt selvgod må man få lov til å være innimellom :P)... Ho skulle lytte etter hjertelyden. Jeg har egen doppler hjemme, og jeg bruker den når jeg blir intenst bekymra for at det ikke skal være liv (1-2 ganger i uka, ca). Jeg finner hjertelyden selv, jeg må bare lete ordentlig, og bruke godt med gelè. Men jordmora, neida, ho tok en bitteliten, sparsom dæsj på tuppen av proben, og plasserte den først et sted på magen. Først og fremst så var doppleren rett og slett TøRR. Bevegde ho den litt, føltes det som om hele huden ble med, eller at ho lagde et lite brannsår. Men ho fant ingenting. Så prøvde ho et nytt sted med den tørre doppleren, ingenting. Så fikk ho inn en svak hjertelyd som var babyen etter en ny, sparsom dæsj på dopplerhodet, men såvidt hørbart, og så forsvant det. Vi hørte et spark, så knøttet var jo mest sannsynlig våken, og av erfaring etter leting av hjertelyden selv, er den nesten umulig å finne når knøttet er våken! H*n virker som er overalt, spreller rundt, og ingen hjertelyd er mulig å høre mer enn et par sek av ganga.

Så prøvde ho er nytt sted, og fant en hjertelyd som ikke var min, men jeg hørte tydelig at dette ikke var babyen heller. Det gikk for sakte, og for raskt for at det var min. Jeg skjønte med det samme at det var navlesnora/morkaka eller hva enn det er som kan avgi pulsslag. Ho hadde en automatisk teller (som teller hvor mange slag pr min) på doppleren, så ho fulgte med på telleren, og sa etter et langt minutt at det antageligvis var navlesnora, slik som jeg visste uten å engang tenke meg om to ganger...

Ho prøvde litt til, og doppleren ble tørrere og tørrere... Jeg vurderte å si ifra om at det kanskje ville bli bedre kontaktflate om det var litt mer fuktig mellom hud og doppler, men jeg gadd ikke, for det virka som om ho kjeda seg mens ho holdt på. Så ho ga opp, noterte at hjertelyden ble hørt, men umulig å telle slagene.

Hvordan var deres første kontroll hos jordmor? Bedre opplevelse enn min?

Fortsetter under...

det hørtes ut som en meget urutinert jordmor ja. kan være for at hun er under utdanning og usikker på det hun driver med. alt går etter rutiner til den gamle garden. hun trenger nok å finne sin rutine.

tror nok ikke hun kommer til å kontakte bv pga den diagnosen din. er vel heller at de ikke har så mye info om hvordan svangerskap kan virke inn på den, vil jeg tro.

jeg, for min del skal ikke bruke jordmor. bruker fastlegen min. han spør også endel om det er noe jeg lurer på, om det er noe jeg trenger å snakke om. men sa ifra om at hvis det var noe, så kom jeg til å kreve meg;) skulle det bli noe måtte jeg bare si ifra på forhånd, så kan kunne sette av lengre tid. ville ikke prøve og finne lyd til meg sist( uke 12), men skulle prøve i uke 16 sa han.

jeg har mest trolig fibromyalgi, og kan ikke gå på medisinene mine, derfor litt bedre oppfølging.

jeg var hos jordmor for første gang igår, er 27uker på vei.

var veldig bra time jeg hadde. jeg fikk masse fine og snille råd om hvordan minske enda mer på røykinga. :)

og startet med tran og multivitamin idag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...