Hønemor30 Skrevet 19. september 2012 #26 Skrevet 19. september 2012 Har ikke vært så mye under nav i mitt liv, men en ting har jeg erfart. Alltid, alltid få ting skriftlig.
Miamimom Skrevet 20. september 2012 #27 Skrevet 20. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig. Hvis det er så lett tilgjengelig, er det rart at de ansatte ikke klarer å holde styr på det... Og ved å kontakte NAV, skulle man tro at man har oppfylt sin plikt i å sette seg inn i regelverket?? Det er veldig lett tilgjengelig, og selvfølgelig klarer de ansatte å holde styr på det. Du får jo svar på det du spør om! Jeg kan ikke se at HI hadde fremstilt for NAV at hun var student. Det er så lett å skylde på at de ikke gjør jobben sin, men uansett hvordan dere vrir og vender på det har man selv plikt til å sette seg inn i regelverket. Og skal man ha korrekt muntlig veiledning avhenger det jo av at man gir korrekte opplysninger? Så må man også huske på at byråkratiet er skriftlig!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #28 Skrevet 20. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig. Hvis det er så lett tilgjengelig, er det rart at de ansatte ikke klarer å holde styr på det... Og ved å kontakte NAV, skulle man tro at man har oppfylt sin plikt i å sette seg inn i regelverket?? Det er veldig lett tilgjengelig, og selvfølgelig klarer de ansatte å holde styr på det. Du får jo svar på det du spør om! Jeg kan ikke se at HI hadde fremstilt for NAV at hun var student. Det er så lett å skylde på at de ikke gjør jobben sin, men uansett hvordan dere vrir og vender på det har man selv plikt til å sette seg inn i regelverket. Og skal man ha korrekt muntlig veiledning avhenger det jo av at man gir korrekte opplysninger? Så må man også huske på at byråkratiet er skriftlig! Jeg la ved all informasjon om de to eksamener jeg skal ta fra lærestedet. Jeg var ærlig med all informasjon. Var ikke sikker på hvordan jeg skulle skrive dette slik at de skjønte det derfor fikk jeg en navansatt til å skrive det med meg og hun så igjennom at alt var riktig og greit forståelig. Hun sa og at da hadde jeg krav på det. Jeg skrev helt i begynnelsen at jeg skulle ta to eksamener og dette hadde informert om. Jeg har satt meg inn i regelverket, men er det slik at jeg skal kunne regelverket bedre enn de som jobber med dagpenger? Det står i regelverket at man har rett på dagpenger hvis man ikke har forelesninger eller nettstudier noe som er tilfelle her. Har jo lært nå at NAV kan man ikke stole på, for det de informerer om og det de sier ikke stemmer. NAV er som en religion så og si, det kommer helt an på hvem man snakker med om hvordan de har tolket reglene. HI
thricane Skrevet 20. september 2012 #29 Skrevet 20. september 2012 Men har du ikke krav på OS om du er alene med barn og studerer?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #30 Skrevet 20. september 2012 Men står det spesefikt i avslaget at det er pga at du er student? Hvis det gjør det og du ikke er student sender du inn en klage. Det kan hende du kan få "nødlån" i mellomtiden mens klagen blir behandlet. Om det derimot er andre grunner til at du ikke får penger, som at du sluttet frivillig i din gamle jobb og derfort har karantene, er det det du må forholde deg til.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #31 Skrevet 20. september 2012 Må dessverre underskrive "hat-kampanjen din"! Har også svært dårlig erfaring med NAV, de få gangene behovet har vært der! MEN, jeg skrev en veldokumentert klage på avslaget mitt, og fikk faktisk medhold og etterbetalt... Skaff deg dokumentasjon på at det er kun to enkeltstående eksamener du skal ta, og at det ikke innebærer at du ikke er tilgjengelig på arbeidsmarkedet! Deretter refererer du til deres eget info-skriv for de som søker dagpenger... Det kan være en saksbehandler som har skummet lett i ditt tilfelle også! Jeg stiller meg faktisk undrende til effektiviteten og kompetansen til de i NAV... I mai sendte min lege et brev hvor han spurte om et møte med dem og meg, og intet svar enda... Jeg har sluttet å bli overrasket over NAV. Men, alltid lurt å gjøre ting skriftlig! Så send klage ASAP, og lykke til!!! Det fungerte for meg ihvertfall!!! De gjør faktisk feil, og noen ganger innrømmer de det...
Miamimom Skrevet 20. september 2012 #32 Skrevet 20. september 2012 Oppgav du at du var student med krav på støtte fra Lånekassen i søknaden, og er det derfor du har fått avslag? Hvis du var like uklar ovenfor saksbehandler som du er her, er det kanskje ikke så rart at det har blitt litt surr? Men for all del, NAV gjør selvfølgelig feil de som alle andre, og er det tilfelle og du har rett på dagpenger er det jo surt.
Sli1 Skrevet 20. september 2012 #33 Skrevet 20. september 2012 NAV er ubrukelig... Fikk i går en regning fra dem på over 10.000 siden de hadde betalt meg for mye penger når jeg mottok stønad for snart 3!!!! År siden.. Holdte på å dette av stolen når jeg fikk regninga, da dette beløpet har kommet inn i små andeler, så jeg merket jo ikke at jeg fikk 500 kr for mye utbetalt hver mnd. Og når skal NAV ha pengene sine? Har fått betalingsfrist om 14 dager, for at DE har gjort en feil.. Arrrgggggg
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #34 Skrevet 20. september 2012 NAV er ubrukelig... Fikk i går en regning fra dem på over 10.000 siden de hadde betalt meg for mye penger når jeg mottok stønad for snart 3!!!! år siden.. Holdte på å dette av stolen når jeg fikk regninga, da dette beløpet har kommet inn i små andeler, så jeg merket jo ikke at jeg fikk 500 kr for mye utbetalt hver mnd. Og når skal NAV ha pengene sine? Har fått betalingsfrist om 14 dager, for at DE har gjort en feil.. Arrrgggggg Hvis du har problemer med å betale ringer du dem. Det er ikke noe problem å få delt opp beløpet i mindre deler.
Kortslutning Skrevet 20. september 2012 #35 Skrevet 20. september 2012 NAV er ubrukelig... Fikk i går en regning fra dem på over 10.000 siden de hadde betalt meg for mye penger når jeg mottok stønad for snart 3!!!! år siden.. Holdte på å dette av stolen når jeg fikk regninga, da dette beløpet har kommet inn i små andeler, så jeg merket jo ikke at jeg fikk 500 kr for mye utbetalt hver mnd. Og når skal NAV ha pengene sine? Har fått betalingsfrist om 14 dager, for at DE har gjort en feil.. Arrrgggggg Skjønner det er fryktelig irriterende, men NAV kan ikke begå en ny feil for å rette opp en gammel. Om summen er 1000 kr eller 2 millioner, så har faktisk noen fått penger de ikke har krav på. Men det er jo noe med at man ikke hadde hatt mulighet til å skjønne at man har fått feil. Du får høre med de og evt klage.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #36 Skrevet 20. september 2012 For å være krystallklar: 1. Jeg sa til saksbehandler/rådgiver om at jeg skal ta to eksamener til jul. 2. Hun sa: har du krav på støtte fra lånekassen: Jeg: Nei. 3. Da skal du fylle det ut på vanlig måte, men ha med vedlegge om dagpenger under utdanning og da skriver VI der og forklarer. 4. Sender ved kopi av opptak til eksamen til jul og at jeg ikke følger studier enten på skolen eller nettstudier. 5. Hun går igjennom alt og sjekker at alt er riktig og sender inn. 6. Jeg for avslag av nav forvaltning... Selv om jeg kan forklare det litt knotete på nettet betyr ikke det at jeg har forklart meg knotete til henne. Og jeg syns ikke det er rimelig at vi som brukere av nav må ha større kunnskaper om nav enn hva de som jobber der har. Greit at man må sette seg inn i hva som gjelder for det man søker og det tror jeg de fleste gjør, men når man spør om noe man er usikker på så må man regne med at de som jobber med vet det. Og vet de det ikke så må de spørre noen som vet slik at man får rette opplysninger.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #37 Skrevet 20. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig. Hvis det er så lett tilgjengelig, er det rart at de ansatte ikke klarer å holde styr på det... Og ved å kontakte NAV, skulle man tro at man har oppfylt sin plikt i å sette seg inn i regelverket?? Det er veldig lett tilgjengelig, og selvfølgelig klarer de ansatte å holde styr på det. Du får jo svar på det du spør om! Jeg kan ikke se at HI hadde fremstilt for NAV at hun var student. Det er så lett å skylde på at de ikke gjør jobben sin, men uansett hvordan dere vrir og vender på det har man selv plikt til å sette seg inn i regelverket. Og skal man ha korrekt muntlig veiledning avhenger det jo av at man gir korrekte opplysninger? Så må man også huske på at byråkratiet er skriftlig! Jeg la ved all informasjon om de to eksamener jeg skal ta fra lærestedet. Jeg var ærlig med all informasjon. Var ikke sikker på hvordan jeg skulle skrive dette slik at de skjønte det derfor fikk jeg en navansatt til å skrive det med meg og hun så igjennom at alt var riktig og greit forståelig. Hun sa og at da hadde jeg krav på det. Jeg skrev helt i begynnelsen at jeg skulle ta to eksamener og dette hadde informert om. Jeg har satt meg inn i regelverket, men er det slik at jeg skal kunne regelverket bedre enn de som jobber med dagpenger? Det står i regelverket at man har rett på dagpenger hvis man ikke har forelesninger eller nettstudier noe som er tilfelle her. Har jo lært nå at NAV kan man ikke stole på, for det de informerer om og det de sier ikke stemmer. NAV er som en religion så og si, det kommer helt an på hvem man snakker med om hvordan de har tolket reglene. HI Du er faktisk fryktelig uklar på om du ER student eller ikke! Hvis du kan legge fram dokumentasjon som underbygger at du er reell arbeidssøker og ikke har undervisning på dagtid, SAMT at studieprogresjonen er redusert med minst 50 %, så skulle det ikke være noe i veien for å klage på avslaget! Hvis du har full studieprogresjon, får du ikke dagpenger selv om du ikke har konkret undervisning
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #38 Skrevet 20. september 2012 Noe av grunnen til at vi, og kansje NAV også, har problemer med å forstå er at du skrev i et svar at da ble du nødt til å søke lånekassa. Hvis du vet at du ikke har rett på støtte derfra er jo ikke det noen vits i.
Miamimom Skrevet 20. september 2012 #39 Skrevet 20. september 2012 For å være krystallklar: 1. Jeg sa til saksbehandler/rådgiver om at jeg skal ta to eksamener til jul. 2. Hun sa: har du krav på støtte fra lånekassen: Jeg: Nei. 3. Da skal du fylle det ut på vanlig måte, men ha med vedlegge om dagpenger under utdanning og da skriver VI der og forklarer. 4. Sender ved kopi av opptak til eksamen til jul og at jeg ikke følger studier enten på skolen eller nettstudier. 5. Hun går igjennom alt og sjekker at alt er riktig og sender inn. 6. Jeg for avslag av nav forvaltning... Selv om jeg kan forklare det litt knotete på nettet betyr ikke det at jeg har forklart meg knotete til henne. Og jeg syns ikke det er rimelig at vi som brukere av nav må ha større kunnskaper om nav enn hva de som jobber der har. Greit at man må sette seg inn i hva som gjelder for det man søker og det tror jeg de fleste gjør, men når man spør om noe man er usikker på så må man regne med at de som jobber med vet det. Og vet de det ikke så må de spørre noen som vet slik at man får rette opplysninger. Så du sa til NAV at du ikke hadde rett på støtte fra lånekassa, men i tidligere innlegg i denne tråden skriver du at du" må vel søke om støtte fra lånekassa, hadde håpet å slippe det" Ser du selv at det er en grunn til at dette virker uklart?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #40 Skrevet 20. september 2012 For å være krystallklar: 1. Jeg sa til saksbehandler/rådgiver om at jeg skal ta to eksamener til jul. 2. Hun sa: har du krav på støtte fra lånekassen: Jeg: Nei. 3. Da skal du fylle det ut på vanlig måte, men ha med vedlegge om dagpenger under utdanning og da skriver VI der og forklarer. 4. Sender ved kopi av opptak til eksamen til jul og at jeg ikke følger studier enten på skolen eller nettstudier. 5. Hun går igjennom alt og sjekker at alt er riktig og sender inn. 6. Jeg for avslag av nav forvaltning... Selv om jeg kan forklare det litt knotete på nettet betyr ikke det at jeg har forklart meg knotete til henne. Og jeg syns ikke det er rimelig at vi som brukere av nav må ha større kunnskaper om nav enn hva de som jobber der har. Greit at man må sette seg inn i hva som gjelder for det man søker og det tror jeg de fleste gjør, men når man spør om noe man er usikker på så må man regne med at de som jobber med vet det. Og vet de det ikke så må de spørre noen som vet slik at man får rette opplysninger. Så du sa til NAV at du ikke hadde rett på støtte fra lånekassa, men i tidligere innlegg i denne tråden skriver du at du" må vel søke om støtte fra lånekassa, hadde håpet å slippe det" Ser du selv at det er en grunn til at dette virker uklart? Greit at det er uklart ja, men da må jeg endre utdanningen min. Sånn som det er på det nåværende tidspunktet så har jeg ikke rett til støtte nei. Men skjønner at du mener at alle som bruker nav burde egentlig ha all kunnskap som nav ansatte sitter med om hva de jobber med og hvilke regler som gjelder for alt. Man bør kanskje ha ett eget fag på skolen angående regler på nav så alle er komplett rustet til å møte nav hvis noe uforutsett skjer i livet dems. Jeg må jo få lov å være frustrert over dette da jeg spurte hele tiden på hva man skulle ha med og hvordan man burde gjøre det og få svar at alt er ok og dette har jeg krav på til å få brev i posten og ikke ha krav på det. Hvis jeg hadde fått svar etter de 21 dagene og ikke 7 ukene så hadde det og vært litt lettere. For da kunne jeg klaget med engang eller endret statusen min som fulltidsstudent og tatt flere fag selv om jeg ikke har bruk for de. Jeg har aldri vært i pengeknipe før i hele mitt liv og har alltid jobbet. Men siste 18 mnd har vært helvete på jord og har endelig kommet meg opp igjen og så få pengeproblemer..ja da tok jeg det ut over nav pga feilinformasjon de har gitt meg.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #41 Skrevet 20. september 2012 For å være krystallklar: 1. Jeg sa til saksbehandler/rådgiver om at jeg skal ta to eksamener til jul. 2. Hun sa: har du krav på støtte fra lånekassen: Jeg: Nei. 3. Da skal du fylle det ut på vanlig måte, men ha med vedlegge om dagpenger under utdanning og da skriver VI der og forklarer. 4. Sender ved kopi av opptak til eksamen til jul og at jeg ikke følger studier enten på skolen eller nettstudier. 5. Hun går igjennom alt og sjekker at alt er riktig og sender inn. 6. Jeg for avslag av nav forvaltning... Selv om jeg kan forklare det litt knotete på nettet betyr ikke det at jeg har forklart meg knotete til henne. Og jeg syns ikke det er rimelig at vi som brukere av nav må ha større kunnskaper om nav enn hva de som jobber der har. Greit at man må sette seg inn i hva som gjelder for det man søker og det tror jeg de fleste gjør, men når man spør om noe man er usikker på så må man regne med at de som jobber med vet det. Og vet de det ikke så må de spørre noen som vet slik at man får rette opplysninger. Du har fortsatt ikke dokumentert at du har redusert studieprogresjon med minst 50 %..........
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #42 Skrevet 20. september 2012 For å være krystallklar: 1. Jeg sa til saksbehandler/rådgiver om at jeg skal ta to eksamener til jul. 2. Hun sa: har du krav på støtte fra lånekassen: Jeg: Nei. 3. Da skal du fylle det ut på vanlig måte, men ha med vedlegge om dagpenger under utdanning og da skriver VI der og forklarer. 4. Sender ved kopi av opptak til eksamen til jul og at jeg ikke følger studier enten på skolen eller nettstudier. 5. Hun går igjennom alt og sjekker at alt er riktig og sender inn. 6. Jeg for avslag av nav forvaltning... Selv om jeg kan forklare det litt knotete på nettet betyr ikke det at jeg har forklart meg knotete til henne. Og jeg syns ikke det er rimelig at vi som brukere av nav må ha større kunnskaper om nav enn hva de som jobber der har. Greit at man må sette seg inn i hva som gjelder for det man søker og det tror jeg de fleste gjør, men når man spør om noe man er usikker på så må man regne med at de som jobber med vet det. Og vet de det ikke så må de spørre noen som vet slik at man får rette opplysninger. Du har fortsatt ikke dokumentert at du har redusert studieprogresjon med minst 50 %.......... selvfølgelig er alt min feil. Der min feil at de ikke ser på hva som er sendt ved, det er min feil alt sammen. Har jo skrevet at jeg har sendt ved alt som har med skolen og studie og gjøre...Og jeg trenger ikke å dokumentere det ovenfor deg. Men da jeg spurte NAV om de hadde alt de trengte også alt info fra studiestedet der jeg skal ta eksamener så sa de ja og at dette var i orden. Tror du jeg er en komplett idiot? Jeg har dokumentert og gjort alt nav krevde av meg. Jeg har ikke studert arbeid og velferd på universitet men ser jo nå at det er en studie all bør ha. Skulle vært obligatorisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå