Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 ble ferdig med permisjonen min 7 august og hadde ikke jobb å gå tilbake til pga jeg ble mobbet ut av jobben. Det var så ille at jeg brøyt totalt sammen. Jeg har tatt deltid utdanning på siden av jobb bare for å bygge på bacheloren min. Da jeg søkte NAV om dagpenger sa de der at det gjorde ikke noe så sant jeg ikke gikk på skolen, men bare skulle ta eksamen. Idag kom det i posten at krav til dagpenger av avslått....føler meg ruinert. Jeg eier egen leilighet er alenemor og har jo ting å betale. Hadde spart opp en buffer på 1,5 mnd lønner som nå er borte pga ikke få penger på 1,5 mnd. Jeg er så irritert at de jeg snakket med sa det var helt i orden, mens de som bestemmer det sier noe annet. Føler jeg totalt ruinert, jeg har aldri hatt økonomiske problemer i hele mitt liv og dette er den verste følelsen jeg noensinne har hatt. å bli forlatt i svangerskapet kan nesten ikke sammenlignes med dette. Er og aktiv jobbsøker og har vært på en del intervjuer..har god utdannelse og passelig erfaring.. Det er bare utrolig nederlag...
C.L.H85 Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Er ikke helt sikker på hva du mente... Eneste jeg vet er at man ikke kan få dagpenger hvis man er student og deltar på noe undervisning... Kjempe kjipt uansett
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 Da jeg spurte om dette så sa de at de ikke gjorde noe at jeg skulle ta to eksamener til jul. Det gjorde ingenting for søknaden om dagpenger.. og når man da får ett annet vedtak så er det utrolig nederlag for føler man gjør alt for å komme seg tilbake i jobb, forbedrer utdannelsen og alt..så sitter man der med skjegget i postkassa fordi noen på NAV informerte meg om at dette gikk helt greit.. HI
Vogndilla Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Er jo nav i et nøtteskall det her, noen saksbehandlere gir et svar men en annen gir et annet. Har ikke mye til overs for dem jeg heller!! Men du har ikke krav på lån fra lånekassen da? Eller sosialstønad?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #5 Skrevet 19. september 2012 jo jeg må søke lånekassa da..men det er jo 6 uker behandlingstid hvis ikke mer. De skulle bare bruke 3 uker på dagpengersøknaden men de har brukt 7 uker. Så utrolig frustrert. Hadde håpt å ikke søke lånekassen da jeg egentlig ikke hadde trengt det siden jeg håper jeg snart er ute i jobb igjen.. Men var så glad i går at alt kom til å ordne seg og så dumper den i postkassen..jeg er så lei meg og lei av å konstant møte motstand av enn eller annen form. Selv om jeg ikke har møtt motstand på økonomifronten enda..men så mange andre steder..
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. september 2012 #6 Skrevet 19. september 2012 Veldig typisk NAV og feilinformere, desverre...
<3 2G <3 Skrevet 19. september 2012 #7 Skrevet 19. september 2012 Jeg fikk ikke dagpenger fordi jeg hadde søkt skole.... Lånekassen bruker ikke så lang tid nå etter at de fleste har fått pengene sine, så kan lønne seg å ringe de å spørre. Sosialstønad får du kun om du ikke har sparepenger å bruke. Håper dette ordner seg fort for deg.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #8 Skrevet 19. september 2012 Klag på vedtaket.... Det lønner seg som oftest faktisk! Du vil nok uansett få litt penger på NAV sosial men forstår godt at det ikke er det du vil når du har blitt forespeilet noe annet.
Miamimom Skrevet 19. september 2012 #9 Skrevet 19. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #10 Skrevet 19. september 2012 Står det konkret at du har fått avslag på dagpenger pga at du er student eller har de gitt en annen begrunnelse? Hvis man spør muntlig om ting blir det lett misforståelser i forhold til hva du har ment å spørre om, hva saksbehandler har oppfattet og i forhold til hvordan du oppfatter svaret. Det er veldig lett å tolke et svar mer positivt enn det er ment i en slik situasjon. En annen gang er det derfor lurt å få slike ting bekreftet i mail. Da unngår man ofte misforståelsene og stiller mye sterkere ved feilinformasjon. Hvis enest grunn til avslaget er at de regner deg som student regner jeg med at du kan løse problemet ved å klage på vedtaket og eventuelt melde deg av eksamen. Om du studerer minst 50% som er minimumskravet for å få støtte av lånekassa, er du student. Da tviler jeg på om du har krav på dagpenger. Om du derimot bare studerer la oss si 10% tror jeg ikke det skal ha noe å si. Det er mulig deter dette som har ført til problemer for deg. Saksbehandler kan ha tatt det som en selvfølge at du bare studerer "litt", mens du i virkligheten er over halvtidsstudent.
elskerlivet Skrevet 19. september 2012 #11 Skrevet 19. september 2012 Om du har spurt om det vil ha betydning for dagpenger å ta to eksamener til jul og at du ikke skal gå på skole/nettstudier har du krav på dagpenger...men om du skal følge noe undervisning på skole eller nett er det annerledes, da er du jo student og Lånekassen som gir deg rettigheter..Regner med du har vært utydelig til de du har snakket med på NAV ift. Hva som kommer frem når søknad settes frem og alt skal dokumenteres.... Er stort sett sånne saker som gjør at alle " hater " NAV... Men de fleste hadde hatt godt av å gå litt i seg selv først..og ikke bare klage på at man ikke fikk noe man mente man burde hatt..men ikke har krav på...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #12 Skrevet 19. september 2012 ble ferdig med permisjonen min 7 august og hadde ikke jobb å gå tilbake til pga jeg ble mobbet ut av jobben. Det var så ille at jeg brøyt totalt sammen. Jeg har tatt deltid utdanning på siden av jobb bare for å bygge på bacheloren min. Da jeg søkte NAV om dagpenger sa de der at det gjorde ikke noe så sant jeg ikke gikk på skolen, men bare skulle ta eksamen. Idag kom det i posten at krav til dagpenger av avslått....føler meg ruinert. Jeg eier egen leilighet er alenemor og har jo ting å betale. Hadde spart opp en buffer på 1,5 mnd lønner som nå er borte pga ikke få penger på 1,5 mnd. Jeg er så irritert at de jeg snakket med sa det var helt i orden, mens de som bestemmer det sier noe annet. Føler jeg totalt ruinert, jeg har aldri hatt økonomiske problemer i hele mitt liv og dette er den verste følelsen jeg noensinne har hatt. å bli forlatt i svangerskapet kan nesten ikke sammenlignes med dette. Er og aktiv jobbsøker og har vært på en del intervjuer..har god utdannelse og passelig erfaring.. Det er bare utrolig nederlag... Om du er alenemor så har du vel søkt overgangstønad, bidrag og økt barnetrygd? Du sier at du ikke har fått penger på en og en halv mnd men om du har vært alenemor en periode allerede og ikke akkurat blitt alene så burde jo dette være i orden slik at du hadde penger inn. Har du ikke søkt så får du skynde deg å søke og gå å be om sosiallån/sosialhjelp til søknadene går gjennom.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig. Men man skal vel likevel ikke akseptere at navansatte stadig vekk gir feil opplysninger? Man bør jo kunne forvente at de som jobber der ikke uttaler seg konkret hvis det er slik at de ikke kan reglene selv... eller?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 Jeg har satt meg inn i regelverket. Jeg skrev søknaden med en nav ansatt som sa hva jeg skulle skrive. Så der har jeg gjort jobben min altså. Jeg ville ha det riktig. Jeg får overgangsstønad nå på 2500kr så den bli jo økt, men den har ikke kunne økt før dagpengesøknaden var behandlet. Derfor har jeg da fått utbetalt nå 2500kr, bidragsforskudd på 710kr og barnetrygden på 1940 kr. Så det er ikke nok til å leve nei, tenkte det kunne ta litt tid så hadde en buffer. Men ikke noe igjen der nå pga det skulle bare ta 21 dager å behandle søknaden men det har tatt 6-7 uker. Har ikke søkt om sosialstønad enda siden jeg fikk brevet idag, men skal på møte med nav imorra. Jeg bare syns det er litt kjipt at møte med de skal være slik. Har aldri hatt problemer med økonomi eller jobb noen sinne. Har alltid jobbet selv når jeg studerte så ble bare litt frustrert for jeg har ikke vært i denne situasjonen enda.. HI
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 er det noen som har en link til søknadsskjema for småbarnstillegg?
Mikkemafian Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 Skjønner det er kjipt,men man plikter faktisk å sette seg inn i regelverket,og dette er lett tilgjengelig. Hvis det er så lett tilgjengelig, er det rart at de ansatte ikke klarer å holde styr på det... Og ved å kontakte NAV, skulle man tro at man har oppfylt sin plikt i å sette seg inn i regelverket??
Gjest Miryks Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 Ja, en skal sette seg inn i regelverket, men ikke rart folk blir forvirret når NAV-ansatte sier en ting, mens de oppi det høye sier noe helt annet. Er også temmelig sint på NAV for tiden. Det å bli snakket til som om jeg er 5 år, og følelsen av å få kjeft for at jeg ikke skjønte at det var sånn og sånn ga meg lyst til å hoppe over bordet og gi dama en stram en.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 Må vel starte med å si at jeg stort sett er veldig fornøyd med nav, har møtt på veldig hyggelige mennesker der som gjør alt de kan for å hjelpe, er empatiske og flinke. Så jeg hater på ingen måte nav. Men en ting bør de få gjort noe med, og det er uvanen med å svare uten å sjekke opp først. Jeg har også opplevd å stille et spørsmål og få svar, men når jeg stilte samme spørsmålet til en annen ansatt fikk jeg et helt annet svar. Virker som effektiviseringen har tvunget frem at alle skal klare seg selv og det er "ulovlig" å forstyrre en kollega for å spørre om råd? Det må jo kunne gå an å svare f.eks: "Nei, det er jeg litt usikker på, kan jeg få sjekke det opp også komme tilbake til deg?" Det hadde vært så mye bedre, og jeg har absolutt mye mer respekt for noen som innrømmer at de ikke er allvitende og hjelper meg finne svaret enn en som later som de kan alt og svarer i hytt og pine. Det norske trygdeverket er så sinnsykt innviklet og inneholder så utrolig mange regler, særregler og regler på det igjen at det er umulig å sitte med alle svarene i hodet, da må man bare hjelpe brukerne å finne svaret, ikke finne på et svar...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 Jeg har utviklet angst for å ha med nav-systemet å gjøre. Dette fordi jeg har opplevd samme behandling som Miryks forteller om, jeg har opplevd at de bevisst har gitt meg feil opplysninger, de har behandlet saker uten å ha lest noen sakspapiere (ja, det innrømmet de til slutt, derfor jeg vet det), de har løyet og de har gitt avslag på fullstendig feil grunnlag... behandling av sak etter gamle lover som gjorde at jeg ikke fikk noe - alt bevisst fra deres side, fordi jeg i utgangspunktet stilte litt for "ressurssterke spørsmål" og krevde svar, og dermed er blitt for "plagsom". Jeg sitter med stor gjeld i dag pga at jeg måtte selge leiligheten min med tap fordi jeg ikke greide avdrag fordi nav nektet meg penger på feil grunnlag. Og selv om de innrømmet å bevisst ha behandlet saken min feil, så dekkes ikke noe av mine tap. Nå har jeg vært delvis arbeidsledig i mer enn et halvt år, men har nå utviklet angst for å kontakte nav pga det jeg har opplevd tidligere, pådrar meg mer gjeld nå pga dette, og vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av det... Nav kan dra til h..... hva meg angår!!! Jeg kan si at jeg har møtt to virkelig dyktige ansatte hos nav arbeid (fordelt på tre kontorer i landet), resten har hatt en arroganse og mangel på kunnskap som er skremmende! Det sitter mange maktarrogante personer i systemet, personer som ødelegger menneskers liv! Jeg vet det også arbeider dyktige folk i systemet, men de fleste forsvinner dessverre ut av systemet (fordi de ikke orker frustrasjonene med alle urimelige krav og regler) eller oppover i systemet og dermed bort fra direkte kontakt med brukerne.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #20 Skrevet 19. september 2012 Jeg tror nok dette som en annen nevner handler om at du har enten forklart deg dårlig til den ansatte du snakket med eller at du har misforstått den informasjonen du har fått fra nav.. Om du bare skulle ta eksamen og ikke delta på noe slags undervisning er det noe helt annet enn å skulle delta på nettkurs eller undervisning og så ta eksamen, og svaret du vil få avhenger da av hvilken informasjon du selv gir.. Det er veldig kjent at det å være student gjør at du ikke har rett på dagpenger og det står også i søknaden du sender inn om dagpenger om at du må søke spesielt om å få dagpenger mens du tar kurs eller studerer. Du må i tillegg krysse av for at du har lest dagpenge brosjyren når du søker og der står også dette i klartekst. Lett å skylde på nav i ettertid når bare du og den ansatte vet hva slags informasjon som egentlig ble delt der og da og hva som ble sagt, du har selv et ansvar for å sette deg inn i stønaden du søker på og vilkårene som gjelder...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #21 Skrevet 19. september 2012 får ikke dagpenger om man er student, men fikk liksom ikke klarhet om du er student eller ikke, eller om du bare skal ta 2 eksamener?? er det noen eksamener du skulle ha tatt tidligere eller?? søk om bostøtte
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #22 Skrevet 19. september 2012 Jeg tror nok dette som en annen nevner handler om at du har enten forklart deg dårlig til den ansatte du snakket med eller at du har misforstått den informasjonen du har fått fra nav.. Om du bare skulle ta eksamen og ikke delta på noe slags undervisning er det noe helt annet enn å skulle delta på nettkurs eller undervisning og så ta eksamen, og svaret du vil få avhenger da av hvilken informasjon du selv gir.. Det er veldig kjent at det å være student gjør at du ikke har rett på dagpenger og deot står også i søknaden du sender inn om dagpenger om at du må søke spesielt om å få dagpenger mens du tar kurs eller studerer. Du må i tillegg krysse av for at du har lest dagpenge brosjyren når du søker og der står også dette i klartekst. Lett å skylde på nav i ettertid når bare du og den ansatte vet hva slags informasjon som egentlig ble delt der og da og hva som ble sagt, du har selv et ansvar for å sette deg inn i stønaden du søker på og vilkårene som gjelder... jeg sa at jeg har gjort det. Jeg har satt meg inn i alt, men når jeg fyller ut søknaden med en som jobber med dagpenger så må jeg jo stole på denne personen. Jeg skal kun ha 2 eksamener!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #23 Skrevet 19. september 2012 Når du søker om dagpenger fyller du et skjema. Dette skjemaet henter du på nettet. For å få lov til å ta ut skjemaet må du først krysse av for noen spørsmål, bl. a. om du er student. Dersom du krysser for at du studerer får du opp informasjon om muligheten for å søke om rett til dagpenger under utdanning, og hvem som kan få innvilget dette. Så til selve utfyllingen. På skjemaet må du krysse "ja" eller "nei" for om du har lest dagpengebrosjyren som ligger som pdf.fil samme sted som kravskjema. Jeg antar at du har krysset ja for dette. Da bør man kunne anta at du faktisk har lest den. Der står: Om utdanning og dagpenger Som hovedregel har du ikke rett til dagpenger hvis du er skoleelev eller student. Privatister og andre som tar utdanning uten å følge undervisning, likestilles med andre skoleelever og studenter. Det finnes noen unntak fra hovedregelen, blant annet for personer som • deltar på kurs i regi av eller i samarbeid med NAV. • tar kortvarig utdanning på fulltid med varighet inntil tre måneder. • kun deltar i undervisning utenfor normal arbeidstid (på kveldstid eller i helger), når studieprogresjonen er redusert med minst 50 prosent i forhold til ordinær fulltidsutdanning. • deltar i godkjent norskopplæring for voksne innvandrere i inntil ett år. • deltar i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere. Hvis du mener at du omfattes av et av disse unntakene, og ønsker å beholde dagpengene samtidig som du tar utdanning, må du søke spesielt om dette på eget skjema (NAV 04-06.05). Dette gjelder også hvis du begynte på utdanningen før du ble helt eller delvis arbeidsledig. Da gjelder også spesielle regler angående kravet til redusert studieprogresjon. Kontakt NAV for nærmere informasjon om dagpenger og utdanning. Dersom du virkelig har fått feil informasjon er det beklagelig, men dette burde du vel selv ha sett når du satte fram krav om dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #24 Skrevet 19. september 2012 er det noen som har en link til søknadsskjema for småbarnstillegg? Det finnes ikke noe skjema i følge NAV, fordi dette skal komme automatisk om man får full OS. Det gjorde det ikke på meg, så jeg ringte, "men det kunne ikke stemme, for det kommer automatisk". Tvang henne til å sjekke, hun måtte ringe rundt og de måtte til slutt ringe meg tilbake. Det var en glipp, så det kan skje. Om du har full OS og ikke har fått småbarnstillegg, så ring NAV og få de til å sjekke for deg.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #25 Skrevet 19. september 2012 Når du søker om dagpenger fyller du et skjema. Dette skjemaet henter du på nettet. For å få lov til å ta ut skjemaet må du først krysse av for noen spørsmål, bl. a. om du er student. Dersom du krysser for at du studerer får du opp informasjon om muligheten for å søke om rett til dagpenger under utdanning, og hvem som kan få innvilget dette. Så til selve utfyllingen. På skjemaet må du krysse "ja" eller "nei" for om du har lest dagpengebrosjyren som ligger som pdf.fil samme sted som kravskjema. Jeg antar at du har krysset ja for dette. Da bør man kunne anta at du faktisk har lest den. Der står: Om utdanning og dagpenger Som hovedregel har du ikke rett til dagpenger hvis du er skoleelev eller student. Privatister og andre som tar utdanning uten å følge undervisning, likestilles med andre skoleelever og studenter. Det finnes noen unntak fra hovedregelen, blant annet for personer som • deltar på kurs i regi av eller i samarbeid med NAV. • tar kortvarig utdanning på fulltid med varighet inntil tre måneder. • kun deltar i undervisning utenfor normal arbeidstid (på kveldstid eller i helger), når studieprogresjonen er redusert med minst 50 prosent i forhold til ordinær fulltidsutdanning. • deltar i godkjent norskopplæring for voksne innvandrere i inntil ett år. • deltar i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere. Hvis du mener at du omfattes av et av disse unntakene, og ønsker å beholde dagpengene samtidig som du tar utdanning, må du søke spesielt om dette på eget skjema (NAV 04-06.05). Dette gjelder også hvis du begynte på utdanningen før du ble helt eller delvis arbeidsledig. Da gjelder også spesielle regler angående kravet til redusert studieprogresjon. Kontakt NAV for nærmere informasjon om dagpenger og utdanning. Dersom du virkelig har fått feil informasjon er det beklagelig, men dette burde du vel selv ha sett når du satte fram krav om dagpenger. så da jeg fylte ut dette sammen med en som hadde dagpenger som sin jobb og fortalte meg hva jeg skulle skrive det så er det min egen feil pga den informasjonen bør jeg vite bedre enn en som jobber på navn og da spesifikt med dagpenger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå