Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Mini spiser ikke frukt, men elsker disse smoothiene. Så 1 til 2 ganger i uken får han med en slik på Sfo. Til lunsjen på skolen har han skolemelk. De får jo frukt på Sfo, så han bare drikker sin. Men noen av gangene blir han nektet å drikke den da andre kan bli misunnelige. Skjønner misunnelses-argumentet hadde det vært kake eller godis det gjaldt, men en pose med frukt som til og med er sunn ser jeg ikke på som noe annet positivt. Misunnelige kan en risikere på så mangt. Ingen har sakt noe til meg direkte, så kommer til å fortsette å sende med disse. De er faktisk ikke enige seg imellom på Sfo om de er lovlige eller ei. Men er det bare jeg som er vanskelig her?
MillaCamilla Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 Kanskje fordi det er babymat? Jeg skjønner ikke greia. Verden er urettferdig, om en må spise et eple mens en annen får en smoothie på boks kan da ikke er noe problem. Synes de SFO-ansatte som nekter er litt på kanten her. Hadde skjønt det om det var snakk om kake eller godteri men ikke en fruktsmoothie...
ma(G)ma med to små :) Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Jeg er lærer, og jeg synes ikke du er vanskelig i det hele tatt. Det viktigste er at ungene får i seg sunn og god mat. Sjalusi kan oppstå av den rareste ting, både sunn og usunn mat, så det ser jeg ikke på som et godt argument. Jeg hadde tatt det opp med lederen på SFO, for det er kjedelig for sønnen din å ikke vite om han gjør noe "galt" eller ikke. Og jeg hadde nok hatt problemer med å akseptere et nei, med tanke på hva jeg som lærer ser at elevene har med seg i matpakken til vanlig Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #4 Skrevet 18. september 2012 Kanskje fordi det er babymat? Jeg skjønner ikke greia. Verden er urettferdig, om en må spise et eple mens en annen får en smoothie på boks kan da ikke er noe problem. Synes de SFO-ansatte som nekter er litt på kanten her. Hadde skjønt det om det var snakk om kake eller godteri men ikke en fruktsmoothie... He he, ja det er forsåvidt babymat, men de er super populære blant større barn også Han er ikke den eneste som har hatt med disse på skolen vistnok, men jeg vil ikke at han skal spise sin i skolelunsjen da det går ut over inntaket av skolemelken. Derfor sender jeg den med i matboksen til Sfo. HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Skjønner heller ikke problemet. Jeg har også en gutt som ikke liker så mye frukt og grønt. Smoothie derimot går ned på høykant, og jeg synes det er så greit at han kan få i seg sunne ting på den måten. I tillegg kan han ikke spise melkeprodukter som youghurt o.l. Sender derfor med slike smoothier du nevner i barnehagen av og til, og har aldri fått beskjed om at det ikke er "lov". Som du sier; barn kan jo bli fristet dersom de andre barna har med seg grove vafler, matmuffins, epler, jordbær eller hva som helst. Jeg ser ikke helt forskjellen.
Lettie Skrevet 18. september 2012 #6 Skrevet 18. september 2012 Så merkelig.. Jeg sender også av og til med de i matboksen. Har bare opplevd at de ansatte skryter av "kreative" matbokser og at ledelsen oppfordrer til det. Jeg blir fantisk helt paff av innlegg som dette, så utrolig merkelig holdning av SFO.. Jeg ville nok spurt rett ut hva grunnen er og ikke sluttet med å sende med smoothies før jeg fikk et svar jeg kunne godta.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #8 Skrevet 19. september 2012 Så merkelig.. Jeg sender også av og til med de i matboksen. Har bare opplevd at de ansatte skryter av "kreative" matbokser og at ledelsen oppfordrer til det. Jeg blir fantisk helt paff av innlegg som dette, så utrolig merkelig holdning av SFO.. Jeg ville nok spurt rett ut hva grunnen er og ikke sluttet med å sende med smoothies før jeg fikk et svar jeg kunne godta. Ja ble ganske så paff selv da mini kom hjem og fortalte dette. Så nå skal jeg begynne å bryte forseglinga så han får de opp selv, for det er når han har bedt om hjelp til dette at den har blitt stoppet Føler dette begynner å bli en prinsippsak, he he. HI
Musemorbr / Skrevet 19. september 2012 #9 Skrevet 19. september 2012 Noen gir han lov og andre nekter? Det er temmelig dumt av dem. Lov eller ikke... De ansatte bør være enig, reglene faste, og irettesettelser konsekvente, uansett hva det gjelder. Ta det opp med lederen, forklar hvorfor han får smoothie, og be om å få fremtidige plutselige regelendringer sendt hjem til deg skriftlig, heller enn at de skal forvirre gutten din. Påpek at han ikke er den eneste som spiser frukt sånn, og at du som forelder aldri har fått beskjed om at det ikke er tillatt.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #10 Skrevet 19. september 2012 Herlighet, det er jo bare most frukt... Jeg pleier å sende med en slik smoothie på uteskole-dagen, har ikke hørt noe negativt om det (ennå).
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #11 Skrevet 19. september 2012 De kan ikke nekte dere å sende med det dere ønsker, bare oppfordre til å velge det de synes er best. Dette er det dere foreldre som bestemmer. Her kom læreren med en "henstilling" på første foreldremøte om bare å sende med ungene vanlige brødskiver i matboksen, ikke noe annet, pga fare for sjalusi. Dette velger vi fulstendig å se bort fra. Det er ingenting skolen eller SFO kan gjøre med det.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #12 Skrevet 19. september 2012 Jeg er enig med skolen. I vår barnehage ble det sagt på foreldre møte at det var slutt på å ta ,ed yogurt. Det var noen som aldri hadde. Det var noen som hadde kjipe yogurterog noen som hadde desserter som yogurt. Det skapte misunnelse, eller at noen ble lei seg. Mine hadde oftemed seg. De fikk velgeyogurterselvnår vi var i butikken. Jeg sluttet etter dette foreldremøte. Ungene aksepterte det uten problemer. Så begynte de å snakke om x og y som alltid hadde yogurt, og de hadde aldri. Jeg sa så kjekt, nå tuller dere. Det er ikke lov å ha med seg yogurt i barnehagen. Vel, forbudet gjaldt bare til lunch, ikke til frokost. Nå sender jeg med yogurt igjen. Desse tingene er dyre, har man mer enn et bRn blir det mange penger på yogurt eller smootjie hver dag. Når sfo tilbyr frukt, så spiser man det tilbudet man har tilbud om. Man lager ikke et eget system bare for seg selv. Det er fKtisk mange unger som kommer fra familier som sliter økonomisk, og man trenger ikke bli minna på dette jver dag på barnejage, sfo, og skole. Særlig ikke på de tingene som ikke er viktige. Det er også noe med å lære ungene å spise drn maten mam blir tilbudt. Om du heller sender med smoothie, lærer ikke det ungen å spise frukt. Det er jo en viktig del av sosialiseringen å sitte ved bordet sammen med andre, og ikke kreve egen oppdeknng fordi man er så kresen?
Silverfox Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 I mine sønners barnehage lærte de barna fra begynnelsen å takle at andre hadde mer spennende matpakke enn dem selv... Og slik er faktisk livet. Barna våre kommer til å møte mye verre urettferdighet i livet enn at noen har mer spennende matpakke enn dem selv. Mine to har nok "lidd" under fire skiver med salami eller baconost i hele sin korte karriere, uten at det har vært noe problem. De har aldri klaget over at den eller den får sånn og slik med seg. Det har hendt de har spurt om å få med seg kjeks eller lignende. Av og til får de ja, av og til nei. Det ER jo faktisk slik at man ikke alltid får det som man vil, og jeg mener at barna må lære seg å takle det uten at verdenen deres faller i grus. Eller at man skal krangle på alt. Men til HI: Jeg hadde helt klart tatt opp med dem hva som foregår. Og har de problemer med hvordan JEG løser ting får de komme til MEG, ikke la det gå utover sønnen min.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 Jeg er enig med skolen. I vår barnehage ble det sagt på foreldre møte at det var slutt på å ta ,ed yogurt. Det var noen som aldri hadde. Det var noen som hadde kjipe yogurterog noen som hadde desserter som yogurt. Det skapte misunnelse, eller at noen ble lei seg. Mine hadde oftemed seg. De fikk velgeyogurterselvnår vi var i butikken. Jeg sluttet etter dette foreldremøte. Ungene aksepterte det uten problemer. Så begynte de å snakke om x og y som alltid hadde yogurt, og de hadde aldri. Jeg sa så kjekt, nå tuller dere. Det er ikke lov å ha med seg yogurt i barnehagen. Vel, forbudet gjaldt bare til lunch, ikke til frokost. Nå sender jeg med yogurt igjen. Desse tingene er dyre, har man mer enn et bRn blir det mange penger på yogurt eller smootjie hver dag. Når sfo tilbyr frukt, så spiser man det tilbudet man har tilbud om. Man lager ikke et eget system bare for seg selv. Det er fKtisk mange unger som kommer fra familier som sliter økonomisk, og man trenger ikke bli minna på dette jver dag på barnejage, sfo, og skole. Særlig ikke på de tingene som ikke er viktige. Det er også noe med å lære ungene å spise drn maten mam blir tilbudt. Om du heller sender med smoothie, lærer ikke det ungen å spise frukt. Det er jo en viktig del av sosialiseringen å sitte ved bordet sammen med andre, og ikke kreve egen oppdeknng fordi man er så kresen? Men hvis enkelte ting skal forbys pga misunnelse, hvor skal da grensa gå? Mine barn er f.eks. misunnelige på disse fancy matboksene som er som en koffert. De får de ikke av meg. Bør disse forbys? Mine barn har også ofte med seg pannekaker eller vafler, kan skjønne noen sikkert blir misunnelig på det. Bør det også forbys? Mellomste min elsker druer og slenger sikkert noen misunnelig blikk hvis noen har med seg det. Bør druer forbys siden jeg ikke har sjans til å sende med det hver dag til min? Osv. Jeg sender ikke med smoothie hver da, men som sakt 1 til 2 ganger i uka. Må da for all del ikke tro at jeg ikke har prøvd å få han til å spise vanlig frukt, men de som sier det bare er å lære dem har aldri hatt pirkete barn. Så den diskusjonen gidder jeg ikke ta nå. Men krever da ikke egen oppdekkning som du sier. Når han ikke vil ha det som blir servert ordner jeg erstatningen selv. HI
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 Jeg er ikke norsk og synes ikke barn skal knaske tørre brødskiver med svett ost eller skinke hele dagen, det er direkte usunt for små mager. Så jeg bruker å sende med middagsrester og annet istedet for brøv. Hvis noen blir misunnelig, so be it. Jeg orker ikke ødelegge fordøyelsessystemet til ungene bare fordi det er tradisjon her til lands å kvele seg med brød fra morgen til kveld.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 Jeg er ikke norsk og synes ikke barn skal knaske tørre brødskiver med svett ost eller skinke hele dagen, det er direkte usunt for små mager. Så jeg bruker å sende med middagsrester og annet istedet for brøv. Hvis noen blir misunnelig, so be it. Jeg orker ikke ødelegge fordøyelsessystemet til ungene bare fordi det er tradisjon her til lands å kvele seg med brød fra morgen til kveld. Hva slags middagsrester sender du med? Salat er godt, pannekaker til nød, kald pizza? Kald fisk? Hvordan og hva slags mat?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 Jeg er ikke norsk og synes ikke barn skal knaske tørre brødskiver med svett ost eller skinke hele dagen, det er direkte usunt for små mager. Så jeg bruker å sende med middagsrester og annet istedet for brøv. Hvis noen blir misunnelig, so be it. Jeg orker ikke ødelegge fordøyelsessystemet til ungene bare fordi det er tradisjon her til lands å kvele seg med brød fra morgen til kveld. Hva slags middagsrester sender du med? Salat er godt, pannekaker til nød, kald pizza? Kald fisk? Hvordan og hva slags mat? Alt mulig, har matboks fra tuppervare som er helt tett og man har livstidsgaranti på lukkemekanismen på den. Sender med både gryteretter, pannekaker, salater, fisk og kjøtt osv. Eneste jeg ikke sender med er supper, ganske logisk da De fleste skoler og barnehager rundt her har mikrobølgeovn man kan bruke til å varme opp mat med.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 Hvorfor kjøper dere babymat til skoleunger? Det må da finnes smoothie for større barn de kan drikke...evt lage den selv. Jeg hadde aldri i verden sendt med femte klassingen babymat - det får da være grenser.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 Hvorfor kjøper dere babymat til skoleunger? Det må da finnes smoothie for større barn de kan drikke...evt lage den selv. Jeg hadde aldri i verden sendt med femte klassingen babymat - det får da være grenser. Fordi disse er gode, rimlige, 100% frukt, er myke så de er enkle å stappe ned i en matboks, men aller viktigst; han elsker dem. Det at de kan drikkes fra 4 eller 6 mnd vil ikke si at eldre ikke kan drikke dem også.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #20 Skrevet 19. september 2012 Hvorfor kjøper dere babymat til skoleunger? Det må da finnes smoothie for større barn de kan drikke...evt lage den selv. Jeg hadde aldri i verden sendt med femte klassingen babymat - det får da være grenser. jeg er voksen og spiser babyyoghurt. Fordi den inneholder ingen tilsetningsstoffer, er økologisk og rent most frukt. At jeg ikke gjør det offentlig, er en annen sak
Lettie Skrevet 19. september 2012 #21 Skrevet 19. september 2012 Hvorfor kjøper dere babymat til skoleunger? Det må da finnes smoothie for større barn de kan drikke...evt lage den selv. Jeg hadde aldri i verden sendt med femte klassingen babymat - det får da være grenser. Bare fordi den er så bra at babyer kan spise den betyr det ikke at den ikke er bra for større barn også Og sååå kjekt at man får plass i matboksen, det får man ikke med smoothie på flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå