Gå til innhold

Hvem har rett?? (hilsener)

Anbefalte innlegg

SKRIFTLIG er det venninnen min og JEG, helt uavhengig av nynorsk eller bokmål.

Jeg sier også 'meg og datteren min', for eksempel, men skriftlig er det altså helt feil.

Du og jeg, ikke du og meg.

Du och jag, Alfred:)

Fortsetter under...

Jeg har lært at hvis man ramser opp eller snakker om flere likeverdige personer skal man nevne seg selv sist av høflighet, men når det er snakk om skriftlige hilsner på kort ol skal de som står den det hilses til nærmest, stå først. Hvis det hilses fra et par skal damen stå først og hvis man ikke vil fremheve at et av søsknene betyr mer enn de andre skal den eldste nevnes først.

Man kan godt velge å bryte med disse reglene, men da bør man også være klar over hvordan det blir oppfattet. Hvis for eksempel far og barn nevnes først i en hilsen til et barn og mor til sist, leses dette som at mor i dette tilfellet er en mindre viktig person for barnet enn de andre.

Enig. Man nevner seg selv sist om det er snakk om venner, kollegaer, osv. Men damen først om det er familie. Jeg mener også at om mor setter seg selv sist, fordi hun skriver brevet, kortet, osv. er dette tegn på at hun er på en måte mindre verdt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...