Gå til innhold

Hvem har rett?? (hilsener)

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon med min bestemor...:)

Når jeg sender brev/kort/bursdagshilsener i avisa, skriver jeg alltid meg selv til sist. Altså "hilsen fra 'barn', 'barn', mann og meg.

Min bestemor mener dette er heeelt feil og at mamma (damen) alltid må stå først.. Så, hva er riktig? Finnes det en regel på dette?

Takker for svar!:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972632-hvem-har-rett-hilsener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Rett og rett, fru Blom... Forholder vi oss til sånne regler i 2012, egentlig?

Av gammel vane skriver jeg likevel "Hilsen Anne og Per (ungene), Kari og Ola" (meg og mannen), f.eks. i bursdagskort og julekort, er det litt mer formelt så bruker jeg navnene til oss voksne først, så ungene.

Annonse

Venninnen min og JEG, hvis vi først skal være korrekte.
På din dialekt så er det kanskje JEG korrekt, men her brukes meg/EG

Dialekt er ikke noe skriftspråk. Bokmål, nynorsk og samisk er det vi bruker i Norge. Dialekt er kun muntlig tale

Dialekt er ikke noe skriftspråk. Bokmål, nynorsk og samisk er det vi bruker i Norge. Dialekt er kun muntlig tale

Ja, og da burde vel du vite at EG er et nynorsk ord. Du har visst ikke fulgt godt nok med i timene;0)

Ja, og da burde vel du vite at EG er et nynorsk ord. Du har visst ikke fulgt godt nok med i timene;0)

Du er lite oppdater, det er nok ikke bare i muntlig tale man har dialekt, regner med at du ikke har fb, da hadde du kanskje sett at dialekt også blir brukt skriftlig.

Skriver også meg selv til slutt, av høflighetsgrunner som nevnt over. Barna, mannen, meg. Tenker også alltid at det er personen som står til slutt som har skrevet brevet, kortet eller hva det måtte være - men det er vel pga at jeg gjør det slik selv;)

Usikker på om barna skal stå først eller sist, men de skal uansett stå fra eldst til yngst. Når det gjelder mann og dame skal damens navn alltid stå først. Det er ikke en gammel regel som bare skal drites i "fordi vi tross alt lever i 2012". Det er normal høflighet og etikette å skrive damens navn først. Det har ingenting med hvem som har skrevet brevet. Når det er muntlig tale skal man nevne seg selv til sist.

Du er lite oppdater, det er nok ikke bare i muntlig tale man har dialekt, regner med at du ikke har fb, da hadde du kanskje sett at dialekt også blir brukt skriftlig.

Når ble FB det rette organet for rettskriving?

Jeg har lært at hvis man ramser opp eller snakker om flere likeverdige personer skal man nevne seg selv sist av høflighet, men når det er snakk om skriftlige hilsner på kort ol skal de som står den det hilses til nærmest, stå først. Hvis det hilses fra et par skal damen stå først og hvis man ikke vil fremheve at et av søsknene betyr mer enn de andre skal den eldste nevnes først.

Man kan godt velge å bryte med disse reglene, men da bør man også være klar over hvordan det blir oppfattet. Hvis for eksempel far og barn nevnes først i en hilsen til et barn og mor til sist, leses dette som at mor i dette tilfellet er en mindre viktig person for barnet enn de andre.

På skolen lærte vi at

dama skal stå før mannen, barna vet jeg ikke.. Jeg skriver alltid barna,meg og mannen.

MEN hvis hilsenen er fra en vennegjeng,kollegaer el. uansett kjønn skal du alltid stå til sist..

Det skal stå etter hvem som står nermest til den det hilses til.

Til et barn blir det jo

foreldre så søsken osv...

Til voksne blir det jo

ektefelle/samboer så barn osv...

På dødsanonser kommer dette frem veldig tydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...