*SommerFrisk* Skrevet 17. september 2012 #1 Del Skrevet 17. september 2012 Vil dere være så snill og dele litt erfaringer med meg? Det er tusen grunner til at jeg spør, så det er ikke så lett å være veldig konkret. Men jeg skal forsøke; Vi har et barn fra før ( 3 1/2 år), fødte vaginalt. Var innlagt på sykehuset fra uke 18, med akutt nyresvikt, og mange inngrep som følger av dette. MYE medisinering, morfin døgnet rundt frem til sønnen vår ble født i uke 36, og var veldig veldig syk. Jeg ble satt i gang, og det hele startet rimelig fort, med ordentlige rier, men som ikke var effektive, i alt tok det 36 timer og få knøttet ut. Jeg var helt død da fødselen startet, og enda mer døde jeg da gutten vår var så syk at ingen ville si om han ville overleve. HELDIGVIS gjorde han det, og vi har veldig mye å være takknemlig for! Er nå gravid igjen, 7 mnd'er på vei, og har siden testen viste positivt, hatt gjevnlige mareritt om fødsel. Orker ikke snakke om det. Vil egentlig ikke forholde meg til graviditeten, og frykten og redslen for å føde er så enorm. -Jeg er ikke redd for at det skal gjøre vondt, for det vet vi jo alle at det gjør. Men det må kanskje være omstendighetene fra forrige svangerskap som har ødelagt så til de grader. Jeg får nok innvilget KS, etter samtaler med overleger og div andre leger som fulgte mitt forrige, og veldig kompliserte svangerskap. MEN! - Samtidig som jeg spyr (sant!) av å tenkte på å føde, så er jeg redd for KS også. Ikke fordi det er en operasjon, for jeg har operert mange ganger i livet. Men jeg er så redd for at jenta vår "plutselig" bare ER HER. Ikke noe strev med fødsel, ikke erkjennelse av graviditet... Dette svangerskapet har vært veldgi strevsomt det også, men i form av andre plager og sykdommer. Jeg syns det er veldig vondt å ikke føle den gleden jeg hadde håpet på i dette svangerskapet, siden vi har mistet flere ganger også. Jeg er redd for at jeg plutselig bare sitter her med et barn, uten å ha følt noe... Det er så vanskelig å beskrive det. Men til dere som har tatt KS og født vaginalt; Hvordan opplevde dere et KS? Sukk.... Takk for svar ....! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972364-dere-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-og-takk-kshjelp-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SommerFrisk* Skrevet 17. september 2012 Forfatter #2 Del Skrevet 17. september 2012 ...Og TATT KS, skulle det selvsagt stå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972364-dere-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-og-takk-kshjelp-meg/#findComment-144555133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 17. september 2012 #3 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg har tatt et akutt ks og et planlagt ks. Så jeg har ikke født vaginalt, men jeg var gjennom omtrent hele fødselen (hadde presset i to timer da det ble snitt, full åpning i fire timer), så... Jeg vil si det var stor forskjell. Både på godt og vondt. Godt å vite at jeg slapp en sånn mareritts-fødsel. Men - det var faktisk vanskelig å gå fra ingenting til et fiks ferdig barn. Det var tøffere mentalt enn jeg hadde trodd, jeg var ikke forberedt. Når man tar akutt ks har man tross alt vært i fødsel, og vært forberedt. Det planlagte snittet var helt annerledes - selv om jeg helt klart foretrekker planlagt ks, så har du et poeng - det var et slags antiklimaks. "Oj, her er det en baby, og jeg har ikke gjort noe for å få ham", på en måte. Dette høres kanskje rart ut, men... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972364-dere-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-og-takk-kshjelp-meg/#findComment-144555375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #4 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg har hatt både vag.fødsel og planlagt KS. For det første så blir fødsel nr. 2 som regel myyyye lettere enn fødsel nr. 1. Det er den som er tøffest i de aller fleste tilfeller. Jeg synes KS var utrolig pyton, hadde veldig mye smerte i etterkant. Fikk sjokk over hvor vondt det var, du kan ikke engang snu deg i senga uten å få sterke sterke smerter. Du trenger hjelp med ALT de første dagene. Jeg kunne ikke stelle babyen min, bare lå i senga og måtte tilkalle sykepleierne for å stelle babyen, hente den til amming og legge den tilbake i babysenga etterpå. Sykepleierne kommer jo ikke med en gang og jeg har hatt noen kjipe sykepleiere som ikke ville hjelpe med med å skifte min egen blodige bleie. Ble bare liggende i en svær dam av blod som kom på dyne og laken osv. Kunne jo ikke stelle meg selv overhode. Så jeg synes at KS var nedverdigende, smertefult og absolutt ikke så uproblematisk som noen vil ha det til. Så, jeg synes vaginal fødsel er å foretrekke, selv om jeg er den første som innrømmer at vaginal fødsel absolutt også er kjip og smertefull. Men det går an å få epidural og det er over når det er over, man kan i hvertfall stelle sin egen baby og snu seg i senga etterpå, selv om man har vondt fra sting osv. Sting etter fødsel er ingenting ift KS-såret (og jeg fikk mange sting, bare det er sagt!). Lykke til med denne prosessen! Kanskje lurt å snakke ned en jordmor eller gynekolog om dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972364-dere-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-og-takk-kshjelp-meg/#findComment-144566046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå