☆☆☆ Skrevet 17. september 2012 #27 Skrevet 17. september 2012 Hender nok det, ja. Men sjeldan heilfabrikata, blir helst bønner, linser, erter eller tomater. Ein og anna gong joikabollar eller brun lapskaus. Eg er glad i fiskebollar, men min betre halvdel vil ikkje sjå mat av fiskefarse.
Tullsjura Skrevet 17. september 2012 #28 Skrevet 17. september 2012 Fiskeoller, mais, hakkede tomater. Lapskaus har vi spist på telttur h
Hannah- Skrevet 17. september 2012 #29 Skrevet 17. september 2012 Jada, spiser både boksemat og grandiosa jeg.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 17. september 2012 #30 Skrevet 17. september 2012 Tomater og erter på boks, mais, ananas og en og annen boks med sopp, og så Vesterålens fiskeboller. Ellers ikke, selv om dette ble litt. Men jeg varmer jo aldri maten i boksen, så da regner jeg med at det belegget på innsiden av boksen som skal være "så farlig" blir igjen i boksen. Uansett - alt er jo farlig og alt er bra, det er jo sånn ca annenhver dag det skiftes mening om den slags.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #31 Skrevet 17. september 2012 Aldri! Bruker ingenting av hermetikk pga høyt innhold av BPA i belegget på innsiden av boksene. I tillegg er alt kjøtt i hermetikkmat MUK, og det spiser vi ikke her i huset. Nei, vi spiser heller ikke boksemat av samme begrunnelse som Kengumamma; det skyhøye innholdet av giftstoffet BPA. Dette er et giftstoff som er forbudt i tåteflasker og smokker, men av en eller annen grunn er det visst ingen som har klart å forby det i boksmat enda. (Men MUK spiser vi altså, ser ikke noe problem med det, bortsett fra det problemet VG liker å lage ut av det...)
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 17. september 2012 #32 Skrevet 17. september 2012 (endret) Aldri! Bruker ingenting av hermetikk pga høyt innhold av BPA i belegget på innsiden av boksene. I tillegg er alt kjøtt i hermetikkmat MUK, og det spiser vi ikke her i huset. Nei, vi spiser heller ikke boksemat av samme begrunnelse som Kengumamma; det skyhøye innholdet av giftstoffet BPA. Dette er et giftstoff som er forbudt i tåteflasker og smokker, men av en eller annen grunn er det visst ingen som har klart å forby det i boksmat enda. (Men MUK spiser vi altså, ser ikke noe problem med det, bortsett fra det problemet VG liker å lage ut av det...) Enig med deg. Føyer til en artikkel fra "Bra Mat" om akkurat dette. Muk er akkurat det samme kjøttet som blir brukt i andre ting. http://www.bramat.no/kosthold/matvarer/600-muk-mokk Endret 17. september 2012 av HeltLykkelig ♥♥ Live+spire
Anonym bruker Skrevet 17. september 2012 #33 Skrevet 17. september 2012 Vill og gal som jeg er hender det seg at jeg spiser boksemat;)
Magia Skrevet 17. september 2012 #34 Skrevet 17. september 2012 Aldri ferdige middager på boks, men spiser hermetiske tomater, mais, bønner, linser (heter det fremdeles hermetikk, selv om det kommer på sånne kartonger?). Ja, det er hermetikk selv om det ligger i kartong. Det er hermetisert mat, og det skadelige belegget finnes der også. Sånn jeg forstår det, så er dette belegget der for å forhindre at metallet i boksen ruster eller går over i maten. Finnes det virkelig da i disse kartongene som har blitt så vanlige nå?
C.L.H85 Skrevet 17. september 2012 #35 Skrevet 17. september 2012 Bare fiskeboller Ellers når vi er på bilferie/hytteturer til Nord Norge, går det en del boksmat
Regina Phalange Skrevet 17. september 2012 #36 Skrevet 17. september 2012 Ikke boksemat som i et helt måltid, type sodd, lapskaus osv, men bruker nesten ukentlig bokser med mais, tomater, erter og hva det måtte være. Stakkars dere som er så redd for alt mulig at dere ikke bruke en boks tomat en gang. Selv lever jeg i lykkelig uvitenhet om alle farer som lusker rundt i hermetikkens verden.
Gjest Mentha Skrevet 17. september 2012 #37 Skrevet 17. september 2012 Aldri ferdige middager på boks, men spiser hermetiske tomater, mais, bønner, linser (heter det fremdeles hermetikk, selv om det kommer på sånne kartonger?). Ja, det er hermetikk selv om det ligger i kartong. Det er hermetisert mat, og det skadelige belegget finnes der også. Sånn jeg forstår det, så er dette belegget der for å forhindre at metallet i boksen ruster eller går over i maten. Finnes det virkelig da i disse kartongene som har blitt så vanlige nå? "Den amerikanske undersøkelsen viste at mat som er pakket i plastemballasje, generelt inneholder langt lavere nivåer av BPA enn hermetikk. De som ønsker å styre unna BPA i hermetikk, kan derfor velge mat som ikke er hermetisert." http://www.gronnhverdag.no/nor/Aktuelt/Bisfenol-A-i-boksemat Om kartongene går under plastemballasje vet jeg ikke, men vil jo tro det er i det minste lavere konsentrasjoner. Det er jo for å forhindre rust i boksene, som du sier, så jeg ser vel ikke helt behovet, med mindre det er for å hindre lekkasje og de bruker den samme epoxylakken til det. Men jeg skal ikke påstå noe som helst, jeg ante ingentign om dette før jeg leste denne tråden. Fikk en vekker nå, så skal bremse opp på hermetikkingrediensene i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #38 Skrevet 18. september 2012 Ingen boksmiddag her heller, men bruker tomater, -puré, mais, makrell i tomat, peppermakrell, tomatbønner...
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. september 2012 #39 Skrevet 18. september 2012 Det hender vi gjør det
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #40 Skrevet 18. september 2012 Her kan dere lese om BPA i hermetikk. Det er farlig, og ikke bare i oppvarmet hermetikk. http://www.vg.no/hel...?artid=10073568 Å leve er farlig ogsÅ, sÅ vidt meg kjent har ingen hittil overlevd
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #41 Skrevet 18. september 2012 Her kan dere lese om BPA i hermetikk. Det er farlig, og ikke bare i oppvarmet hermetikk. http://www.vg.no/hel...?artid=10073568 Å leve er farlig ogsÅ, sÅ vidt meg kjent har ingen hittil overlevd Ha ha ha, den "spøken" syntes jeg var morsom ogsÅ.... Da jeg var 10 År.... Mye morsommere enn at du henger pÅ forumet og hevder at ALT er farlig. Det er jo bare skremselspropaganda som kommer fra den kanten, hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #43 Skrevet 18. september 2012 Her spises det sopp, mais, tunfisk, bønner, makrell osv fra boks. Spaghetti a la Capri, lapskaus og Joikaboller derimot, spiser vi aldri, rett og slett fordi det både lukter og smaker bikkjemat... Ikke fordi det er så "farlig" med hermetikk. Fatter ikke at folk synes dette er grei middagsmat, det smaker altså så pyton. (Og jeg er ikke kresen i matveien ellers, det er bare noe med den assosiasjonen til bikkjemat...)
sax Skrevet 18. september 2012 #45 Skrevet 18. september 2012 Dere som sier nei, bruker dere aldri tomatpuré, ananas, mais, tunfisk, makrell i tomat, leverpostei, kokosmelk osv på boks? Jeg tenkte først at vi aldri bruker boksmat hjemme, men når jeg tenker meg litt om, så bruker vi det jo hjemme nesten daglig..
ellen-propellen Skrevet 18. september 2012 #46 Skrevet 18. september 2012 Mais, bønner,ananas brukes nesten daglig. Middag på boks brukes 1 til 2 ganger i året og da på hytte eller båttur. Så har jeg den ene gangen ca hvert 2 år hvor jeg SKAL ha joikakaker fordi jeg syns det er kjempegodt hehe
Anonym bruker Skrevet 18. september 2012 #47 Skrevet 18. september 2012 Dere som sier nei, bruker dere aldri tomatpuré, ananas, mais, tunfisk, makrell i tomat, leverpostei, kokosmelk osv på boks? Jeg tenkte først at vi aldri bruker boksmat hjemme, men når jeg tenker meg litt om, så bruker vi det jo hjemme nesten daglig.. Tomatpuré kjøper vi på glass Ananas kjøper vi fersk Mais kjøper vi på glass (de store) eller ferske (minimais) Tunfisk spiser vi ikke Makrell spiser vi sjelden, i så fall porsjonsbegre Leverpostei kjøper fersk Tomat kjøper vi fersk Bønner/erter kjøper vi tørkede
*Yuna* Skrevet 18. september 2012 #48 Skrevet 18. september 2012 Mais, tomat, vannkastanjer og tomapure. Middag/kjøtt på boks byr meg i mot. Det klarer jeg ikke å spise. Selvom det sikkert er helt ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå