Gå til innhold

Montere kjøkken, hvor mye jobb?

Anbefalte innlegg

Hvor mye jobb er det, altså hvor mange timer tar det, å montere et IKEA-kjøkken? Skjønner jo at det vil variere veldig alt ettersom størrelse, vinkler, verktøy osv. Men om man tar et normalt stort ett? Sånn ca?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972314-montere-kj%C3%B8kken-hvor-mye-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte flere dager på å montere to skuffeseksjoner, nye fronter, bore hull til håndtak, montere benkeplate. Altså - selve skrogene byttet vi ikke. Det var overraskende mye arbeid. Men så må det tas med en unge - og ingen barnevakt/pass - med i regnestykket. Vi var og helt newbies, og hadde ingen til å hjelpe oss.

Skal det skrues opp i et nytt hus? Dersom det er gammelt og skjevt kan det plutselig bli nødvendig å bytte tak og vegger...

mannen min har vært kjøkken montør. Han har montert noen kjøkken for venner å bekjenete. Det tar litt tid altså. Men har du tenkt å ha en kjøkken montør som kan jobbe fulle dager og som er kjent med det og motere et kjøkken tipper jeg 1 til 1,5 arbeidsadag.

Har du en god drill med bra batteri, evt to batteri, går det ganske fort å sette sammen hvert skap. Kan du ikea-metoden å skru, kan du dette fra før. For oss syns jeg det mest krevende var å montere bekeplate (få den i vater), og å skjære ut hull til vask/koketopp...

Annonse

Takker for alle svar :) Vi har intet mindre enn to kjøkken som må monteres, et veldig lite og et ganske stort. Så da er det kanskje rimelig å tenke ca 1 dag med to stykk på det lille kjøkkenet og en 3 dager eller så om vi er to på det store? Evt kortere tid om mannen først tar med noen kamerater og monterer overskapene og så jeg noen venninner og tar underskapene? Vi har heldigvis mange som tilbyr hjelp :)

Sørlandet ;) Selverklært IKEA ekspert. Ler

Usj, det var nok litt langt unna det. Vi bor i Bergen... Men jeg hadde glatt tatt deg med om du bodde nærmere :) Takker for tilbudet!

Monterte et helt selv for 2 år siden, det var ganske moro :)

Tok et par helger, finpussen tok vi etter vi flyttet inn. Jeg skar hull til kokeplata selv med stikksaga, da følte jeg meg feminin....

Kommer jeg også, hvis du betaler flybilletten ;)

Skal det skrues opp i et nytt hus? Dersom det er gammelt og skjevt kan det plutselig bli nødvendig å bytte tak og vegger...

Vi skal skru det opp i nytt hus ja. Eller de blir det vel. Alt skal være beint og i vater fra før. Basen er superflink og veldig nøye med at de andre også er nøyaktig i arbeidet sitt :)

Annonse

Dersom veggene er rette og i vater, er det fort gjort om dere er litt handy...

Jeg har skrudd mye Ikea-kjøkken, og bruker ca 10 minutter fra jeg åpne pakken til et skrog er ferdig montert.

Start med hjørne overskap og jobb dere utover. Sett opp en lekt i vater som overskapene kan hvile på, og sørg for å være to når dere henger dem opp, så går det unna:-) Og pass på at det er godt feste, gjerne ekstra spikerslag, i veggen skapene henger på...

Fortsett så med underskap, start også her i hjørnet... Og bruk vateret flittig. Da blir det enklere når benkeplata skal på:-)

Er utrolig artig når man bare får dreisen på det:-)

Monterte et helt selv for 2 år siden, det var ganske moro :) Tok et par helger, finpussen tok vi etter vi flyttet inn. Jeg skar hull til kokeplata selv med stikksaga, da følte jeg meg feminin.... Kommer jeg også, hvis du betaler flybilletten ;)

Haha... Synes jeg ser det for meg.

Byggekontrollør: "Eh... regning på flybillett? Hva har det med husbygging å gjøre?"

Jeg: "Jo, altså... Jeg henger på en sånt nettforum, og så var det en som ville montere kjøkken for meg dersom jeg bare betalte flybilletten hennes..."

:D

Dersom veggene er rette og i vater, er det fort gjort om dere er litt handy... Jeg har skrudd mye Ikea-kjøkken, og bruker ca 10 minutter fra jeg åpne pakken til et skrog er ferdig montert. Start med hjørne overskap og jobb dere utover. Sett opp en lekt i vater som overskapene kan hvile på, og sørg for å være to når dere henger dem opp, så går det unna:-) Og pass på at det er godt feste, gjerne ekstra spikerslag, i veggen skapene henger på... Fortsett så med underskap, start også her i hjørnet... Og bruk vateret flittig. Da blir det enklere når benkeplata skal på:-) Er utrolig artig når man bare får dreisen på det:-)

Tviler ikke :) Jeg er sånn passe handy av meg, men liker veldig godt å skru sammen møbler og sånt (og får det til). Mannen er veldig handy av seg. Vi skal nok klare det, men bare synes det var vanskelig å beregne tiden ;)

Dersom veggene er rette og i vater, er det fort gjort om dere er litt handy... Jeg har skrudd mye Ikea-kjøkken, og bruker ca 10 minutter fra jeg åpne pakken til et skrog er ferdig montert. Start med hjørne overskap og jobb dere utover. Sett opp en lekt i vater som overskapene kan hvile på, og sørg for å være to når dere henger dem opp, så går det unna:-) Og pass på at det er godt feste, gjerne ekstra spikerslag, i veggen skapene henger på... Fortsett så med underskap, start også her i hjørnet... Og bruk vateret flittig. Da blir det enklere når benkeplata skal på:-) Er utrolig artig når man bare får dreisen på det:-)

Tviler ikke :) Jeg er sånn passe handy av meg, men liker veldig godt å skru sammen møbler og sånt (og får det til). Mannen er veldig handy av seg. Vi skal nok klare det, men bare synes det var vanskelig å beregne tiden ;)

Måtte inn å se på bloggen din:-) Blir nok helt knall! Fikk lyst til å bygge igjen:-) Vi flytta inn i nybygd hus for 2,5 år siden, og er utrolig deilig med alt nytt:-)

Bare et tips til kjøkkenet om du ikke har tenkt på det: støvsuger i sokkelen! Gull verdt! Regner med du har sentralstøvsuger, og koster bare 1500 kroner eller noe sånt. Utrolig praktisk, bruker den hver dag. I stedet for å dra ut den lange slangen, tar jeg bare og drar over med en mopp, trykker på uttaket, og vips, bøss borte:-)

Måtte inn å se på bloggen din:-) Blir nok helt knall! Fikk lyst til å bygge igjen:-) Vi flytta inn i nybygd hus for 2,5 år siden, og er utrolig deilig med alt nytt:-) Bare et tips til kjøkkenet om du ikke har tenkt på det: støvsuger i sokkelen! Gull verdt! Regner med du har sentralstøvsuger, og koster bare 1500 kroner eller noe sånt. Utrolig praktisk, bruker den hver dag. I stedet for å dra ut den lange slangen, tar jeg bare og drar over med en mopp, trykker på uttaket, og vips, bøss borte:-)

Vi har tenkt på det, og skal ha en slik :) Tror jeg... Ble plutselig litt usikker på om tømrer har husket å legge den inn. Det må jeg få sjekket i morgen! Så tak for påminnelse! Men vi har bestilt det i hvert fall ;)

Måtte inn å se på bloggen din:-) Blir nok helt knall! Fikk lyst til å bygge igjen:-) Vi flytta inn i nybygd hus for 2,5 år siden, og er utrolig deilig med alt nytt:-) Bare et tips til kjøkkenet om du ikke har tenkt på det: støvsuger i sokkelen! Gull verdt! Regner med du har sentralstøvsuger, og koster bare 1500 kroner eller noe sånt. Utrolig praktisk, bruker den hver dag. I stedet for å dra ut den lange slangen, tar jeg bare og drar over med en mopp, trykker på uttaket, og vips, bøss borte:-)

Vi har tenkt på det, og skal ha en slik :) Tror jeg... Ble plutselig litt usikker på om tømrer har husket å legge den inn. Det må jeg få sjekket i morgen! Så tak for påminnelse! Men vi har bestilt det i hvert fall ;)

Lurt ;-)

Lurt ;-)

Hmmm. Hvordan er det å få montert en sånn i ett allerede bygget kjøkken tro? Er det mulig?

Hmmm. Hvordan er det å få montert en sånn i ett allerede bygget kjøkken tro? Er det mulig?

Aner ikke. Da må du nok belage deg på å bryte opp litt vegger/gulv i så fall. Det må jo kobles på et av rørene til sentralstøvsugeren.

Hvor mye jobb er det, altså hvor mange timer tar det, å montere et IKEA-kjøkken? Skjønner jo at det vil variere veldig alt ettersom størrelse, vinkler, verktøy osv. Men om man tar et normalt stort ett? Sånn ca?

Det tar deg ca 30 minutter å montere det første skapet, deretter går det raskere, så kanskje innen du er ferdig tar det bare 10 minutter.

Deretter skal det opp på vegg, være i vater, tilpasses ujevnegulv, legges benkeplate oppå osv. Det er denne biten som tar tid! Det som tar mest tid er tilpasning, dersom det er små-ujevnheter i gulv, skjeve vegger, rare rør som må tas hensyn til osv.

Lurt ;-)

Hmmm. Hvordan er det å få montert en sånn i Gett allerede bygget kjøkken tro? Er det mulig?

Om du allerede har sentralstøvsuger, og har mulighet til å komme til rørene for å få koblet til en gren som kommer inn gjennom en vegg bak kjøkkeninnredningen, om du skjønner hva jeg mener, så er det ikke noe problem. Sokkelen på innredningen kan du bare klikke av og på igjen:-)

Lurt ;-)
Hmmm. Hvordan er det å få montert en sånn i Gett allerede bygget kjøkken tro? Er det mulig?
Om du allerede har sentralstøvsuger, og har mulighet til å komme til rørene for å få koblet til en gren som kommer inn gjennom en vegg bak kjøkkeninnredningen, om du skjønner hva jeg mener, så er det ikke noe problem. Sokkelen på innredningen kan du bare klikke av og på igjen:-)

Ok, det må sjekkes. ønsker meg veldig en sånn kjenner jeg :)

Lykke til med kjøkken-montering!

Monterte et helt selv for 2 år siden, det var ganske moro :) Tok et par helger, finpussen tok vi etter vi flyttet inn. Jeg skar hull til kokeplata selv med stikksaga, da følte jeg meg feminin.... Kommer jeg også, hvis du betaler flybilletten ;)

Haha... Synes jeg ser det for meg.

Byggekontrollør: "Eh... regning på flybillett? Hva har det med husbygging å gjøre?"

Jeg: "Jo, altså... Jeg henger på en sånt nettforum, og så var det en som ville montere kjøkken for meg dersom jeg bare betalte flybilletten hennes..."

:D

Gleder meg!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...