Gå til innhold

Bruke samme navn som søskenbarns unge??

Anbefalte innlegg

Jeg har siden jeg fant ut at jeg var gravid tenkt på et spesielt navn. To måneder senere var jeg sammen med søskenbarn av meg som jeg egentlig ikke omgåes så veldig mye pga aldersforskjell mellom oss + at hun bor på en annen kant av landet. Ble da påminnet at hennes unge heter dette navnet jeg har tenkt på. Burde sikkert husket det, men som tidligere nevnt har vi liten omgang. Hva er reglene for å bruke samme navn innen familien?

Vi har et stykke igjen av graviditeten, og har tid til å finne frem til/diskutere andre navn. Men hvis vi ender opp med at samboeren og jeg liker dette navnet best kan vi jo bare spørre henne, men usikker på om hun vil føle press på seg til å si ja uten å egentlig mene det. Hva tror dere?? Er det greit å bruke samme navn, eller skal jeg forkaste det med en gang?

Fortsetter under...

Ja selvfølgelig er det greit! Dere har ikke mye omgang så det blir ikke rart engang :-)

Ingen eier et navn, men dersom noen i nær omgangskrets/familie har navngitt barnet sitt ett spesielt navn, kan man kanskje av praktiske grunner, velge et annet navn enn akkurat dette navnet på sine egne barn.

Lykke til med valget :-)

Vi har såpass stor familie, at ikke alle søskenbarnene har like mye omgang med hverandre. Og, det er noen navn som flere heter. Så jeg synes at dere skal velge det navnet dere vil! Hadde det vært noen dere hadde daglig kontakt med, hadde det kanskje vært litt verre:)

Vi har også ett navn vi veldig gjerne vil bruke, som er oppkalling og betyr noe ekstra, og for noen mnd siden brukte ett søskenbarn av meg dette navnet. Det er fortsatt med blandt kandidatene våre, så vi får se når det engang blir aktuelt.

Synes noen at det er rart, så er det jo bare å si at det er ett navn du har hatt lyst på LENGE :)

Jeg hadde ikke gjort det, men det har litt med navn jeg liker å gjøre.

Er det et poppisnavn så synes jeg nok ikke det er like ille, for det er såpass mange Emma'er og Lukas'er som det er fra før og da betyr det nok mindre for ditt søskenbarn også - siden man da er fullt klar over at det vil være mange i kullet og nærliggende årskull ved samme navn. Men er navnet Georgine, Dorothea eller Caius så ville jeg unngått det, da det er få barn som bærer disse navnene, og derfor blir noe annerledes når man da får to i samme familie med det navnet.

Jeg har også et søskenbarn som jeg svært sjeldent møter, og hvor det er stor aldersforskjell. Hadde jeg likt et navn som hun allerede har på sine barn, tror jeg nok at jeg hadde brukt det. Ettersom vi har så liten kontakt, ser jeg mer på henne som et søskenbarn av mamma eller en tremenning av meg - og de tenker jeg jo ikke over engang når jeg velger navn. (Om ikke de er veldig nære i forhold til omgang osv) Barna deres blir altså tremenninger, som trolig ikke kommer til å omgås ofte, og da synes ikke jeg det gjør noe med likt navn i hvertfall :) Hadde kanskje sendt henne en mld eller noe, om at vi blant annet tenker litt på dette navnet, og spurt hva hun evt måtte tenke om det. Lufte det litt. Skjønner det med å føle seg presset, men jeg tenker at jo tidligere i svangerskapet det er, og jo fler navnealternativ man har, jo mindre press vil hun føle også.. på en måte:)

Annonse

I utgangspunktet kan jo alle velge fritt hvilket navn de vil gi barna sine - men jeg tenker at om besteforeldrerne plutselig har to barnebarn med samme eller nesten samme navn da blir det fort rot ut av det.

Er det litt lengre ute i slekten er det ikke like alvorlig - sålenge det andre barns foreldrer ikke tar det ilde opp. I enkelte familier står oppkalling jo sterkt og da kan det fort bli flere varianter av samme navnet på søskenbarna.

Min mormor hadde en navnesøsterkusine (for+etternavn). De bodde i sammen byen også som voksne. Veldig upraktisk!

Så jeg ville nok sett om jeg kunne finne et annet navn i stedet.

Men som sagt er det ingen lov mot det og er det så langt ute at barna ikke kommer til å treffes - ja da er det kanske ikke så farlig?

Jeg har valgt å se bort i fra de navnene som er brukt. Min mann har veldig stor familie, og 2 av disse navnene på disse barna klinger bra i mine ører, og er noe som jeg fint kunne brukt selv. Men det føles bare ikke riktig av meg å gjøre det, så vi har funnet andre alternativer ;) Men ville absolutt ikke sagt at det var det verste man kunne ha gjort så tror det må være opp til hver enkelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...