Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har nå vært sykmeldt siden desember. har siden mai begynt og jobbe litt og planen er og begynne for fult fra 1 oktober. eneste grunn for dette er jeg vet jeg får sparken hvis jeg er sykmeldt fram til desember. og etter jeg fant ut at jeg er gravid så må jeg bare komme meg ut i full jobb. jeg har ikke fortalt arbeidsgiver at jeg er gravid enda. når må jeg gjøre dette?

jeg er redd for at hun skal bli sint. men mener at hun kan jo ikke gi meg sparken?

jeg har tenkt og prøve og jobbe så lenge det lar seg gjøre, og er under behandling.

Er bekymrett for hva som kan skje hvis jeg ikke klarer 100 % jobb fram til permisjon. noen råd om hva jeg skal gjøre. har ikke råd til og gå over til dagpenger nå som nr 2 er på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143972115-sykmeldt-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Høres ikke ut som en hyggelig situasjon. Men jeg er ganske sikker på at hun ikke kan gi deg sparken pga sykdom, hvertfall ikke hvis du jobber litt ved siden av. At du er gravid er den siste grunnen til å gi deg sparken :) Da skal hun ha en veldig god grunn hvertfall. Ville tatt kontakt med nav og tatt en prat med legen om dette. Trur nok nav kan hjelpe deg når det kommer til regler og veiledning for videre arbeid og tilrettelegging :)

Gjest pizzadilla

Samboeren min har vært kronisk syk i 2 år. På grunn av at han har vært sykemeldt i over ett år så får han "sparken" med beskjed om å ringe når han er frisk. De gjør dette siden framtidsutsiktene for clusterhodepine er veeeeeldig variable.

Selv ble jeg bitt av flått og fikk borelia og har vært sykemeldt siden mai. Nå er jeg gravid og har en blodsykdom som gjør svangerskapet risikabelt og jeg blir sykemeldt ut tiden. Selv om jeg vil være ute av jobb i over ett år kan ikke arbeidsgiver gi meg sparken siden graviditet ikke er en sykdom:-)

Jeg er ikke bekymret for fremtiden:-)

Du må ta vare på deg selv og tenke på barnet og kroppen din:-)

Du kan rådføre deg med legen din om h*n er av det pratsomme slaget, men jeg er ganske sikker på at du ikke mister jobben din om du fortsatt er sykemeldt. Huske på at arbeidsgiver ikke kan sparke en person på grunnlag av graviditet:-)

ønsker deg lykke til!!

Det er vel ikke snakk om å få sparken, vel. Jeg er selv sykemeldt og har undersøkt rundt dette. Når sykepengedagene er over og man evt går over på aap så må man enten søke arbeidsgiver om permisjon eller si opp selv. Arbeidsgiver er ikke lenger ansvarlig for deg når du går over i aap.

var på møte med arbeidsgiver, lege og nav etter ca 26 uker. da ga hun beskjed om at hvis jeg var sykmeldt mer en 50% i desember ble jeg sakt opp. nå er det 1 uke til jeg begynner fast igjen, men hva skjer hvis jeg kun klarer et par måneder i full jobb?

Annonse

Da blir det som fremtidsutsiktene mine er, aap. Jeg vet jeg ikke klarer å gå tilbake i jobb i januar, ikke snakk om.

Jeg vet jeg må bytte jobb, men jeg vet ikke når. Pr idag er jeg helt nedkjørt og blir kvalm og syk bare ved tanken på å jobbe. Så da er det ikke noe å tenke over engang, jeg har ikke valg, jeg må over på aap og få dårligere råd. Men klarer man ikke, så klarer man ikke. Man har ikke noe valg, rett og slett.

Jeg skal til karriereveileder førstk onsdag, så får vi se om hun kan finne en gnist hos meg eller noe annet magisk - for jeg føler det er noe slikt som må til nå.

Føler med deg, vet akkurat hvordan du har det! Skumle skritt og ta, men endelig, i en alder av 41 har jeg endelig begynt å tenke på meg selv, ta hensyn til hva jeg faktisk orker å leve med. Jeg har snappet etter luft og brukt egenmeldinger nøye de siste 18 årene i jobben, jeg orker ikke ha det sånn lenger. Noe må skje, og om det blir sånn eller sånn får tiden og psyken vise.

under det møttet fikk jeg beskjed om og søke om dag penger allerede i slutten av oktober hvis jeg fortsatt var sykmeldt da. var ikke snakk om aap på det møte. men jeg går jo uansett over på foreldre penger når barnet blir født. for dagpenger regnes jo som inntekt.

• 2 uker senere...

april042013, arbgiver vet du er gravid nå, eller ikke? for om sykemeldingen kan relateres til svangerskapet skal det gå fint å være sykemeldt ut svangerskapsperioden om jeg har fortstått det rett. jeg har også havna i den kjipe saken, men ikke sånn at jeg har gått så lenge sykemeldt at jeg er redd for å miste jobb,føler meg heller bare ikke særlig høy i hatten og vegrer meg for å fortelle at jeg er gravid igjen... jeg håper det løser seg for deg!!

april042013, arbgiver vet du er gravid nå, eller ikke? for om sykemeldingen kan relateres til svangerskapet skal det gå fint å være sykemeldt ut svangerskapsperioden om jeg har fortstått det rett. jeg har også havna i den kjipe saken, men ikke sånn at jeg har gått så lenge sykemeldt at jeg er redd for å miste jobb,føler meg heller bare ikke særlig høy i hatten og vegrer meg for å fortelle at jeg er gravid igjen... jeg håper det løser seg for deg!!

Man får ikke utvidet sykepengeperioden.. Den er uansett max 52 uker.

sykepenger perioden er på kun 52 uker ja uansett om man er gravid eller ikke. jeg er nå tilbake i full jobb, men helt frisk er jeg ikke. men skal prøve og bitte tenne sammen til mars. arbeidsgiver vet jeg er gravid og hun sa bare at hun håpet jeg fikk et enkelt svangerskap og slapp for mye plager og jeg måtte ikke presse meg for mye:) hvis jeg følte det ble for mye etter vært sa hun at det var bedre jeg gikk til legen og fikk søkt om svangerskaps penger. men jeg vil jo også prøve og jobbe mest mulig så jeg får mest mulig når jeg går ut i permisjon. har satt et mål fram til jul så får jeg se hvordan det ligger an da:)

Annonse

Det er godt du prøver, og forhåpentligvis får du et enkelt svangerskap så du iallefall holder til jul. Bare ikke press kroppen din for mye så permisjonstida blir mer slitsom fordi du måtte jobbe deg gjennom dagene med en kropp som ikke er frisk.

Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...