Gå til innhold

Noen som vet ang. veirett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier en vei som noen naboer har veirett på.

Veien har holdt fint i flere år, men for et års tid siden startet den ene naboen flyttebyrå og kjører daglig en diger trailer helt frem til døra si. Veien som var laget for vanlige kjøretøy har pga den økte vekten nå blitt ihjelkjørt.

Er det vi som eiere av veien som må stå for hele regninga når det kommer til reparasjoner og oppgraderinger. Eller har vi kun plikt til å stå for en vei av grei standard for vanlige biler, mens naboen må ta regninga på ekstrabeløpet for den tunge trafikken hans.

Dette er jo et boligområde, ikke ei område med næringseiendommer.

Skrevet

Hm, veldig usikker :S JEG ville jo trodd dere ikke skal måtte betale for en vei som tåler at flere tonn store biler skal kjøre over den hver dag, men lovene her i landet har tendenser til å være litt rare.

Skrevet

Ja det er det vi også synes er logisk.

Det er jo bare en vanlig boligvei på str med en innkjørsel, men som dessverre (for oss) leder inn til litt flere hus enn bare oss.

Skal selvfølgelig sjekke dette opp skikkelig, men satt bare og irriterte meg litt.

HI

Skrevet

Det tror jeg kommer helt ann på hva som står i avtalen om veirett eller om det er en hevdvunnen rettighet.

Skrevet

Det tror jeg kommer helt ann på hva som står i avtalen om veirett eller om det er en hevdvunnen rettighet.

Det er ikke hevdvunnen, de har vegrett fordi det er eneste måten å komme til husene til disse nabohusene. Avtalen sier bare vegrett, ikke noe om hvordan vegen skal være eller om det skal være tilpasset noe annet enn personbiler og utrykkningskjøretøy.

Skrevet
Det er ikke hevdvunnen, de har vegrett fordi det er eneste måten å komme til husene til disse nabohusene. Avtalen sier bare vegrett, ikke noe om hvordan vegen skal være eller om det skal være tilpasset noe annet enn personbiler og utrykkningskjøretøy.

Hvis huset er regulert til bolighus tror jeg de bare har rett til veg i forhold til vanlig bruk for en bolig, ikke daglig bruk av store lastebiler. På den andre siden tror jeg ikke dere kan kreve at de står for vedlikeholdet/repreasjonene om dere ikke har protesert på at de nå kjører så mye store biler inn veien. Noe kjøring av store biler må en vanlig vei tåle.

Uansett tror jeg du gjør best i å snakke med en advokat eller rett og slett komme til en enighet med naboen som begge parter kan leve med.

Skrevet
Hvis huset er regulert til bolighus tror jeg de bare har rett til veg i forhold til vanlig bruk for en bolig, ikke daglig bruk av store lastebiler. På den andre siden tror jeg ikke dere kan kreve at de står for vedlikeholdet/repreasjonene om dere ikke har protesert på at de nå kjører så mye store biler inn veien. Noe kjøring av store biler må en vanlig vei tåle. Uansett tror jeg du gjør best i å snakke med en advokat eller rett og slett komme til en enighet med naboen som begge parter kan leve med.

Takk.

Noe kjører av store biler tåler selv småveier, men det er snakk om flyttebiler flere ganger om dagen da disse bilene bringes hjem mellom hvert oppdrag og etter arbeidsdag slutt. Nå begynner vi med vanlige biler å slite med å komme fram på veien da sporene enkelte steder er for dype og vi skarper nedi.

å holde den til tungtrafikk-standard vil koste oss uendelig mange flere tusenlapper.

Skrevet

Sett opp skilt med at tungtransport ikke er lov. Finnes skilt med tillat akseltrykk eller noe i den duren.

Skrevet

Sett opp skilt med at tungtransport ikke er lov. Finnes skilt med tillat akseltrykk eller noe i den duren.

He he, fristende.

Noe må gjøres iallfall.

HI

Skrevet

Men dere har vel snakket med naboen om dette? Det både ødelegger veien og er sjenerende med så mye bråk.

Ville tatt en prat og spurt hva naboen tenker om saken. Vær ærlig og si at dere ikke ønsker å oppgradere veien for å tåle daglig tungtransport. At veien er ødelagt pga denne trafikken.

Spør om de har planer om å flytte firmaet til et annet sted, og i tilfelle når. Om de skal fortsette å drive firmaet hjemmefra. Hvis det er planen deres (kan vel dessverre ikke nekte dem det), så be dem oppgradere veien for å tåle virksomheten.

Skrevet

Advokat hadde jeg konsultert så dere vet hvor dere står. Er dere medlemmer av huseiernes landsforbund, så har dere gratis juridisk rådgivning der. Enkelte kommuner har også adovkater som stiller opp noen ganger i uken.

Ut i fra den lille jusen jeg kan, så ville jeg anta at de selv må rette opp de ødeleggelser de gjør.

Jeg stiller meg også tvilende til at det er tillatt med slik virksomhet i et eneboligområde. De må antagelig ha en eller annen tillatelse for å drive slik næringsvirksomhet fra eiendommen. Sjekk med kommunen i forhold til det.

Når du har sjekket opp disse tingene, tar du kontakt med naboen for å snakke med ham. Prøv å beholde godt naboskap uten at det blir å tråkke på dine rettigheter.

Lykke til!

Skrevet

De driver ikke virksomheten hjemifra, de bare tar med bilene hjem for å spare tid. Og kanskje for så slippe utgifter på bruk av privat bil, jeg vet ikke.

Bryr meg lite om støyen og de ruvende bilene, det er det plass til. Det er kun veistandarden som er problemet.

Skal sjekke mer rundt det og snakke med dem. Satt bare å lurte og kan egentlig ikke skjønne at de ikke tenker på slikt selv :)

HI

Skrevet

Hvis han har veirett over din eiendom fordi det er eneste veien til egen eiendom så kalles det en servitutt. Denne type servitutter har like sterkt vern som en eiendomsrett, så en kan se det slik at dere har like stor rett til veien, og dermed like mye ansvar for vedlikehold. Når det gjelder servitutter så er disse regulert i servituttloven, og hvis det er snakk om endringer av bruk så er det egne bestemmelser for dette. Normalt er det slik at veien kan og skal brukes på vanlig måte, og slik den type vei som det er snakk om normalt brukes til. Naboen din går jo her utenfor normalen, og må i det minste stå for vedlikeholdet av veien som står i samsvar med den bruken han har av den. Dvs at jeg er ganske sikker på at han må bekoste å holde veien i normal stand og ta den ekstra utgiften det blir når han belaster veien såpass mye.

Skrevet
Hvis han har veirett over din eiendom fordi det er eneste veien til egen eiendom så kalles det en servitutt. Denne type servitutter har like sterkt vern som en eiendomsrett, så en kan se det slik at dere har like stor rett til veien, og dermed like mye ansvar for vedlikehold. Når det gjelder servitutter så er disse regulert i servituttloven, og hvis det er snakk om endringer av bruk så er det egne bestemmelser for dette. Normalt er det slik at veien kan og skal brukes på vanlig måte, og slik den type vei som det er snakk om normalt brukes til. Naboen din går jo her utenfor normalen, og må i det minste stå for vedlikeholdet av veien som står i samsvar med den bruken han har av den. Dvs at jeg er ganske sikker på at han må bekoste å holde veien i normal stand og ta den ekstra utgiften det blir når han belaster veien såpass mye.

Tusen takk for et veldig informativt svar.

Får litt mere energi til å ta saken videre når jeg vet vi ikke er helt på jordet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...