uhhuhher Skrevet 18. september 2012 Forfatter #26 Skrevet 18. september 2012 Ja, jeg glemte å si at jeg var på legevakta da jeg begynte å blø, men de ville heller ikke spante på meg en UL, så da var det bare å dra hjem igjen og se hva som skjedde. Frustrerende! Uansett, lykke til, krysser fingrene for at det bare er en kjedelig, men helt ufarlig blødning. Sånn ellers fortonte mine to SA-er seg litt forskjellige. Den første kom alt bare ut i en klump veldig tidlig, den andre begynte jeg å blø noen få småklumper (med litt kramper) en lørdag, så stoppet det opp, og onsdag kom resten. Målte hcg i mellom, og den var allerede da litt for lav til at det så lyst ut. Legevakten gjør nada i sånne tilfeller, tror ikke de har ul-apparat i Oslo en gang. På en måte forståelig, de har jo ikke kapasitet til hundre bekymrede tidlig gravide, men kjipt når man trenger hjelp. Kona mi ble gravid utenfor livmoren for en del år siden, og legevakten gjorde ingenting og sendte henne ikke videre. To dager senere ble hun operert på Ullevål og fikk fjernet en ødelagt eggleder. Anyway, er egentlig ganske så spent på denne hcg-prøven i dag. Har vært og tatt den og får vite svaret etter tolv en gang antar jeg. Har sluttet å blø og har ikke vondt lenger, men som du sier, så kan det jo starte opp igjen. Så dagens tall vil nok indikere noe i den ene eller andre retningen.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 18. september 2012 #27 Skrevet 18. september 2012 Fastlegen sa det så rolig ut der nede, ikke noe friskt blod. Livmorhalsen er noe åpen, men det kan like gjerne skyldes at jeg har født en gang før. Får håpe det! Hun ville ikke gi henvisning til UL, fordi man ikke ser noe. Vet jo egentlig at det er vanlig praksis i det offentlige. Så da blir det måling av hcg, og så får jeg føle litt på om det er nødvendig med privat UL. det var jo en liten lettelse ihvertfall håpe du har fine hcg tall....ikke alle får vite tallet om de ikke spør...om du er opptatt av det da hehehe...jeg Må vite alt jeg når det kommer til meg og graviditet:) men bare det stiger som det skal så er jo det helt klart godt nok
mars :-) Skrevet 18. september 2012 #28 Skrevet 18. september 2012 Jeg ringte riksen, fikk komme inn og ta hcg (blodprøve), og så måtte jeg vente en liten uke før jeg fikk måle på nytt, nettopp fordi den ikke nødvendigvis synker igjen de første dagene. UL var ikke noe vits så tidlig, sa de. Skjønner. Jeg mener at det skal være mulig å se om fosteranlegget ligger der det skal, og muligens hvor blødningen kommer fra, men får se hva de sier. Riksen tar jo inn IVF-pasienter på tidlig ultralyd uke 8, aldri tidligere, nettopp fordi de vil være sikre på at de skal kunne se eventuelle hjertslag. Da er de sikkert ikke interessert i å bruke ressurser på å se etter fosteranlegg så tidlig som jeg er. Men kanskje greit med en HCG, da. Jeg var inne på riksen i uke 5+4 for ul, for å sjekke om det lå der det skulle. Det gjorde det og de så hjerte slå også. Grunnen var en annen enn blødning, men de satte opp time til meg fordet.
uhhuhher Skrevet 18. september 2012 Forfatter #29 Skrevet 18. september 2012 Hcg i dag er 9420, og sykepleieren på Riksen sa det var en veldig fin prøve. Hun sa til og med at jeg ikke trengte ta en prøve til på fredag førstkommende for å sjekke stigning, siden doblingstiden fra første blodprøve for to uker siden var helt normal. Spørs om jeg klarer å la vær å ta den prøven på fredag ... På den ene siden vil jeg vite det for å se om stigningen fortsetter, men på den andre siden har jeg fin prøve nå, og jeg blør ikke. Merker det er ganske stress å forhold seg til disse tallene, blir veldig opphengt i noe som kan være rimelig teoretisk når alt kommer til stykket. Takk for alle lykkeønskninger og fingerkryssinger fra dere. :-)
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 18. september 2012 #30 Skrevet 18. september 2012 Hcg i dag er 9420, og sykepleieren på Riksen sa det var en veldig fin prøve. Hun sa til og med at jeg ikke trengte ta en prøve til på fredag førstkommende for å sjekke stigning, siden doblingstiden fra første blodprøve for to uker siden var helt normal. Spørs om jeg klarer å la vær å ta den prøven på fredag ... På den ene siden vil jeg vite det for å se om stigningen fortsetter, men på den andre siden har jeg fin prøve nå, og jeg blør ikke. Merker det er ganske stress å forhold seg til disse tallene, blir veldig opphengt i noe som kan være rimelig teoretisk når alt kommer til stykket. Takk for alle lykkeønskninger og fingerkryssinger fra dere. :-) så bra!!!!) hvor mange uker er du?
uhhuhher Skrevet 18. september 2012 Forfatter #31 Skrevet 18. september 2012 så bra!!!!) hvor mange uker er du? :-) Jeg er 5+6 i dag.
MK73 Skrevet 18. september 2012 #32 Skrevet 18. september 2012 Hei! Har fått en blødning nå i ettermiddag sammen med ganske tydelige mensaktige smerter. Blir selvfølgelig redd og føler for å sjekke det hvis det er mulig. Dere som har blødd etter IVF og fått UL – hvor har dere henvendt dere? Har dere fått noe gjennom IVF-klinikken, eller har dere måttet gå til gynekolog eller privatklinikk? Jeg er på Riksen, i tilfelle noen vet noe spesifikt om dem. Er bare 5+4 i dag. Takker for svar. Hei, du. Gratulerer med graviditeten! Så synd at du må oppleve blødninger, det er noe skikkelig dritt! Vi må håpe at det går bra. Jeg leste i en artikkel at ca 30% av kvinner som føder levende barn har blødninger i svangerskapet, så det er faktisk så vanlig og ofte så ufarlig som vi blir fortalt. Ved mitt forrige svangerskap blødde jeg kontinuerlig fra før innsetting og til jeg var rundt 9 uker på vei. I tillegg hadde jeg flere styrtblødninger i den perioden og faktisk helt frem til uke 18-19 (da mener jeg slik at jeg blødde gjennom store bind, truse, bukse og med drypp ned på gulvet). La meg først si at spiren jeg hadde i magen da utrolig nok sto imot alt det, og tar akkurat nå en liten hvil :-) Hun blir snart 11 mnd. Jeg fikk først tatt et par HCG-prøver hos fastlege rundt 5.-6. uke, slik at jeg i alle fall fikk si at det utviklet seg i riktig retning. Tror ikke du finner mange klinikker som synes det er vits i med noen UL før den vanlige tidlige ULen, fordi de fokuserer på å finne hjerteaksjon. Selv om man ser fostersekk og en tykk slimhinne, så er det dessverre ikke noen garanti. Banker det imidlertid et hjerte, så vet man at det står bra til der og da. Etter å ha hatt flere av disse styrtblødningene (og pga min lange og ikke veldig positive historikk) orket jeg ikke mer, så jeg ventet til jeg var rimelig sikker på å se hjerteslag og bestilte en privat UL, der var jeg da jeg var 6+5. Da fant vi både et stort hematom og et embryo med bankende hjerte. Med hematom var risikoen for abort enda større, så vi måtte bare ta det dag for dag. Så hadde jeg vanlig tidlig UL en ukes tid senere, og fikk oppfølging to uker senere, og så hadde jeg også UL ifbm duotest. Mellom den (i 13.uke) og ordinær UL (18.uker) hadde jeg ingen UL, men jeg vet av erfaring at det uansett ikke er noen garanti, så håpet det beste og prøvde å finne så mye ro som vi kunne underveis. For hver dag som gikk, så telte vi det som en seier. Og det gikk jo utrolig nok bra til slutt! HVis jeg var deg ville jeg ha fått tatt noen HCG-prøver, bare for å se at det går i riktig retning, og så ville jeg ha ventet til jeg var nærmest mulig 7 fullgåtte uker før jeg dro på UL. Jeg vet dette er grusomt og vanskelig og fælt, men du må faktisk ta det en dag om gangen, og så håper jeg dette går fint! Statistisk sett så gjør det det! God klem til deg!
MK73 Skrevet 18. september 2012 #33 Skrevet 18. september 2012 Hcg i dag er 9420, og sykepleieren på Riksen sa det var en veldig fin prøve. Hun sa til og med at jeg ikke trengte ta en prøve til på fredag førstkommende for å sjekke stigning, siden doblingstiden fra første blodprøve for to uker siden var helt normal. Spørs om jeg klarer å la vær å ta den prøven på fredag ... På den ene siden vil jeg vite det for å se om stigningen fortsetter, men på den andre siden har jeg fin prøve nå, og jeg blør ikke. Merker det er ganske stress å forhold seg til disse tallene, blir veldig opphengt i noe som kan være rimelig teoretisk når alt kommer til stykket. Takk for alle lykkeønskninger og fingerkryssinger fra dere. :-) Siden du ikke blør mer, så tror jeg at jeg ville ha prøvd å finne roen nå :-) Ser jo kjempefint ut dette!
Bambi14 Skrevet 18. september 2012 #34 Skrevet 18. september 2012 Når du sier f.eks. 6+5, hva menes det da, hvordan regner dere?
MK73 Skrevet 18. september 2012 #35 Skrevet 18. september 2012 Når du sier f.eks. 6+5, hva menes det da, hvordan regner dere? Det betyr at man er 6 uker og 5 dager på vei. Hvis man har blitt gravid på "gamlemåten" betyr det at det er 6 uker og 5 dager siden første dag i siste mens. Ved IVF må man regne litt på det, f.eks kan man sette første dag i siste mens (som da blir en fiktig dato) til 14 dager før EL (dagen for eggløsning, uttak), og så regne ut fra den datoen hvor langt man er kommet.
MK73 Skrevet 18. september 2012 #36 Skrevet 18. september 2012 Hei! Har fått en blødning nå i ettermiddag sammen med ganske tydelige mensaktige smerter. Blir selvfølgelig redd og føler for å sjekke det hvis det er mulig. Dere som har blødd etter IVF og fått UL – hvor har dere henvendt dere? Har dere fått noe gjennom IVF-klinikken, eller har dere måttet gå til gynekolog eller privatklinikk? Jeg er på Riksen, i tilfelle noen vet noe spesifikt om dem. Er bare 5+4 i dag. Takker for svar. Hei, du. Gratulerer med graviditeten! Så synd at du må oppleve blødninger, det er noe skikkelig dritt! Vi må håpe at det går bra. Jeg leste i en artikkel at ca 30% av kvinner som føder levende barn har blødninger i svangerskapet, så det er faktisk så vanlig og ofte så ufarlig som vi blir fortalt. Ved mitt forrige svangerskap blødde jeg kontinuerlig fra før innsetting og til jeg var rundt 9 uker på vei. I tillegg hadde jeg flere styrtblødninger i den perioden og faktisk helt frem til uke 18-19 (da mener jeg slik at jeg blødde gjennom store bind, truse, bukse og med drypp ned på gulvet). La meg først si at spiren jeg hadde i magen da utrolig nok sto imot alt det, og tar akkurat nå en liten hvil :-) Hun blir snart 11 mnd. Jeg fikk først tatt et par HCG-prøver hos fastlege rundt 5.-6. uke, slik at jeg i alle fall fikk si at det utviklet seg i riktig retning. Tror ikke du finner mange klinikker som synes det er vits i med noen UL før den vanlige tidlige ULen, fordi de fokuserer på å finne hjerteaksjon. Selv om man ser fostersekk og en tykk slimhinne, så er det dessverre ikke noen garanti. Banker det imidlertid et hjerte, så vet man at det står bra til der og da. ...og embryoet har omtrent riktig størrelse i forhold til alder.
uhhuhher Skrevet 19. september 2012 Forfatter #38 Skrevet 19. september 2012 (endret) Hei! Har fått en blødning nå i ettermiddag sammen med ganske tydelige mensaktige smerter. Blir selvfølgelig redd og føler for å sjekke det hvis det er mulig. Dere som har blødd etter IVF og fått UL – hvor har dere henvendt dere? Har dere fått noe gjennom IVF-klinikken, eller har dere måttet gå til gynekolog eller privatklinikk? Jeg er på Riksen, i tilfelle noen vet noe spesifikt om dem. Er bare 5+4 i dag. Takker for svar. Hei, du. Gratulerer med graviditeten! Så synd at du må oppleve blødninger, det er noe skikkelig dritt! Vi må håpe at det går bra. Jeg leste i en artikkel at ca 30% av kvinner som føder levende barn har blødninger i svangerskapet, så det er faktisk så vanlig og ofte så ufarlig som vi blir fortalt. Ved mitt forrige svangerskap blødde jeg kontinuerlig fra før innsetting og til jeg var rundt 9 uker på vei. I tillegg hadde jeg flere styrtblødninger i den perioden og faktisk helt frem til uke 18-19 (da mener jeg slik at jeg blødde gjennom store bind, truse, bukse og med drypp ned på gulvet). La meg først si at spiren jeg hadde i magen da utrolig nok sto imot alt det, og tar akkurat nå en liten hvil :-) Hun blir snart 11 mnd. Jeg fikk først tatt et par HCG-prøver hos fastlege rundt 5.-6. uke, slik at jeg i alle fall fikk si at det utviklet seg i riktig retning. Tror ikke du finner mange klinikker som synes det er vits i med noen UL før den vanlige tidlige ULen, fordi de fokuserer på å finne hjerteaksjon. Selv om man ser fostersekk og en tykk slimhinne, så er det dessverre ikke noen garanti. Banker det imidlertid et hjerte, så vet man at det står bra til der og da. Etter å ha hatt flere av disse styrtblødningene (og pga min lange og ikke veldig positive historikk) orket jeg ikke mer, så jeg ventet til jeg var rimelig sikker på å se hjerteslag og bestilte en privat UL, der var jeg da jeg var 6+5. Da fant vi både et stort hematom og et embryo med bankende hjerte. Med hematom var risikoen for abort enda større, så vi måtte bare ta det dag for dag. Så hadde jeg vanlig tidlig UL en ukes tid senere, og fikk oppfølging to uker senere, og så hadde jeg også UL ifbm duotest. Mellom den (i 13.uke) og ordinær UL (18.uker) hadde jeg ingen UL, men jeg vet av erfaring at det uansett ikke er noen garanti, så håpet det beste og prøvde å finne så mye ro som vi kunne underveis. For hver dag som gikk, så telte vi det som en seier. Og det gikk jo utrolig nok bra til slutt! HVis jeg var deg ville jeg ha fått tatt noen HCG-prøver, bare for å se at det går i riktig retning, og så ville jeg ha ventet til jeg var nærmest mulig 7 fullgåtte uker før jeg dro på UL. Jeg vet dette er grusomt og vanskelig og fælt, men du må faktisk ta det en dag om gangen, og så håper jeg dette går fint! Statistisk sett så gjør det det! God klem til deg! Takk for oppmuntrende svar! Så fint at alt gikk bra med deg og at du fikk en fin jente. :-) Tar nok blodprøve på fredag bare for å se om det fortsatt er stigning, greit å få den bekreftelsen. Ellers føler jeg meg rolig i dag med tanke på at jeg verken blør eller har smerter. Får se om det blir ekstra tidlig ul neste uke – må kjenne på det etter hcg-en på fredag. :-) Endret 19. september 2012 av uhhuhher
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå