Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Har resept på en forebyggende medisin mot hodepine. Men har latt vær å bruke den i 14dager nå, å det går bra. Hvis jeg fortsetter slik, tar jeg ikke ut mer medisin enn nødvendig. Kan lege se dette nå som det er e-resepter?
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Ja, han kan ringe apoteket og spørre. Men det er ikke sånn at de sender han lister en gang i uka.... er ikke akkurat noe han bryr seg veldig om vil jeg tro
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Ja, han kan ringe apoteket og spørre. Men det er ikke sånn at de sender han lister en gang i uka.... er ikke akkurat noe han bryr seg veldig om vil jeg tro Nei, det har ikke legen anledning til. Apoteket har ikke lov til å opplyse om legens pasienter har hentet ut medisinene. Dessuten finnes det mange apotek, hvordan skal legen vite hvor den skal ringe? Det finnes ingen felles database mellom apotekene. Med nye farmapro 5 og e-resepter vil man kunne gå inn på pasientes resepter (bortsett fra de pasienten kan be legen om å skjule fra registeret med spesielt referansenummer) fra hvilket som helst apotek, men pasienten må selv gi legen tillatelse til å få tilgang på disse dataene. Derfor vet ikke legen automatisk om medisinen er hentet, eller om pasienten benytter flere ulike leger.
Lykkeliten♡09 + 12 Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Ja, man kan se når og hvor pasientene har endret ut reseptene!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #5 Skrevet 16. september 2012 Ja, man kan se når og hvor pasientene har endret ut reseptene! Hvordan mener du at det skjer? Apotek og leger har ikke felles registre. Apotekene sender ikke ut noen liste til legene om pasienters uttak. Det sendes regning til Helfo for å få dekket blåresepter, men dette sendes heller ikke til legene. Med de nye e-reseptene, må pasienten selv gi tillatelse til at legen skal kunne se dette.
:o) :o) :o) Skrevet 16. september 2012 #6 Skrevet 16. september 2012 For noen mnd siden ble datteren min syk med ørebetennelse. Fikk resept på antibiotika, med beskjed om å vente noen dager med å begynne på den for å se om det gikk over av seg selv. Siden det var fredag hentet jeg den ut, så jeg hadde den liggende om hun skulle bli dårligere. Tirsdagen etter måtte jeg til legen med henne igjen pga øyebetennelse. Da lurte legen på om hun gikk på medisiner, for han kunne se at den var hentet på apoteket. Så ja, legen får tydeligvis opp på sitt system dersom medisinen er hentet:)
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. september 2012 #7 Skrevet 16. september 2012 Ja, han kan ringe apoteket og spørre. Men det er ikke sånn at de sender han lister en gang i uka.... er ikke akkurat noe han bryr seg veldig om vil jeg tro Nei, det har ikke legen anledning til. Apoteket har ikke lov til å opplyse om legens pasienter har hentet ut medisinene. Dessuten finnes det mange apotek, hvordan skal legen vite hvor den skal ringe? Det finnes ingen felles database mellom apotekene. Med nye farmapro 5 og e-resepter vil man kunne gå inn på pasientes resepter (bortsett fra de pasienten kan be legen om å skjule fra registeret med spesielt referansenummer) fra hvilket som helst apotek, men pasienten må selv gi legen tillatelse til å få tilgang på disse dataene. Derfor vet ikke legen automatisk om medisinen er hentet, eller om pasienten benytter flere ulike leger. Vel, jo. Det gjør de faktisk. Og med e-resepter er det jo mye enklere...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #8 Skrevet 16. september 2012 Ja, han kan ringe apoteket og spørre. Men det er ikke sånn at de sender han lister en gang i uka.... er ikke akkurat noe han bryr seg veldig om vil jeg tro Nei, det har ikke legen anledning til. Apoteket har ikke lov til å opplyse om legens pasienter har hentet ut medisinene. Dessuten finnes det mange apotek, hvordan skal legen vite hvor den skal ringe? Det finnes ingen felles database mellom apotekene. Med nye farmapro 5 og e-resepter vil man kunne gå inn på pasientes resepter (bortsett fra de pasienten kan be legen om å skjule fra registeret med spesielt referansenummer) fra hvilket som helst apotek, men pasienten må selv gi legen tillatelse til å få tilgang på disse dataene. Derfor vet ikke legen automatisk om medisinen er hentet, eller om pasienten benytter flere ulike leger. Vel, jo. Det gjør de faktisk. Og med e-resepter er det jo mye enklere... Da er apoteket slepphendt med opplysninger, for det ER taushetsbelagt. Og pga. personvern (etter bestemmelse av datatilsynet) skal pasientene gi legen lov til å ha tilsyn med reseptene som ligger på pasientens egen side. Dette skal ikke pasienten reservere seg for, men legen skal gis tillatelse til innsyn. Hvis legene har innsyn i dette uten tillatelse fra pasienten, bryter de faktisk loven.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #9 Skrevet 16. september 2012 Det er fullt mulig for legen å se om pasienten har hentet ut resepten eller ei. Men pasienten KAN reservere seg mot det. Husker ikke helt hvordan, men det er altså ikke apoteket som er SLEPPHENDT med opplysninger, men det nye opplegget med eresept(altså de som har laget det) som har tolket loven dit hen at så lenge ikke pasienten reserverer seg så kan legen se om pasienten har hentet ut medisiner eller ikke. Det er fordi at en pasient ikke skal kunne hente ut medisiner mer enn de må ha. Feks rusmisbrukere skal ikke kunne få mer vival enn legen har foreskrevet. Men normalt vil ikke en lege sjekke om du har hentet medisin eller ei. Det er som regel ingen grunn til. I reseptformidleren kan alle apotek se hvilket apotek pasienten har hentet ut medisiner og fra hvilken lege og det samme kan legen. Hilsen apotektekniker.
Lykkeliten♡09 + 12 Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 De som har innført e-resepter kan se det gjennom reseptformidleren! Jeg er veldig sikker da jeg sitter med dette på jobb ;-) jeg kan se om de har hentet ut, hvor mye, hvilket apotek og dato for dette. De fylkene som enda ikke har innført dette kan ikke se. Men snart er vel hele Norge under det samme systemet.
mirabel123 Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 § 3-5.Utlevering av reseptopplysninger til fastlege om hva som er utlevert av legemidler, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler Opplysninger om hvilke legemidler, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler som er utlevert til pasient kan utleveres fra Reseptformidleren til pasientens fastlege. Slik utlevering av opplysninger forutsetter pasientens samtykke. Samtykke skal innhentes av fastlegen og dokumenteres i journalen. Innhenting av samtykke skal bekreftes av fastlegen overfor Reseptformidleren før utlevering kan finne sted. Samtykket gjelder inntil pasienten trekker det tilbake, bytter fastlege eller trer ut av fastlegeordningen. Pasienter som har gitt samtykke etter første ledd, kan likevel ved utlevering av legemidler, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler reservere seg mot at det gis tilbakemelding til fastlege i det enkelte tilfellet. __________________________________________________________________________________-------------- det ser ut til i følge loven at det skal foreligge samtykke fra pasienten, slik jeg leser paragraf 3-5, men nå er ikke jeg jurist da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå