Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 Jeg har testa ut bidragskalkulatoren på NAV sine sider. Den regner ut bidrag for et barn. Noen som vet hvordan det er når man har to barn? Kan jeg kreve det dobbelte av mannen da? Eller hvordan regnes der ut når det er flere barn?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 kan ikke kreve det dobblete av mannen nei. all ferie skal regnes med også.
Gjest marie-s Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 Etter som jeg har forstått så må man få nav til å regne ut for 2 barn.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Jeg har også forstått at den egentlig ikke fungerer for to barn. Likevel har vi valgt å forholde oss til den. Vi regnet først ut for det ene barnet så for det andre og summerte. Det stemmer relativt greit i forhold til de faktiske utgiftene. Vi skal ha en 60/40 deling og har bhg og sfo kostnader. I forhold til hvor mye vi betaler for barnepass skal mannen så betale meg 600,- kroner mer enn halvparten. Jeg skal jo ha barna 10% mer enn han, så det virker greit. VIdere har vi avtalt å dele 50/50 på store utgifter og eventuelle hobbyer. Utover det må vi hver for oss kjøpe de klær og utstyr barna har behov for hos den enkelte. Dette betyr at jeg ikke pakker en koffert når barna skal til far, det må han selv ordne. Vi avslutter som venner,så dermed bør det fungere.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2012 #5 Skrevet 15. september 2012 Er da ikke rettferdig at han skal måtte betale fullt bidrag for å være med på å dekke dine utgifter til klær, sko, leker, mat, strøm og bolig, når han må påkoste eget utstyr til barna hjemme hos seg. Så lenge han betaler fullt bidrag skal jo du sende med barna det de trenger under samvær, han skal bare dekke utgifter til mat, bolig og aktivter under smvær. Får håpe for hans skyld at han ser urettferdigheten selv om setter ned foten
vaffeljernet <3 Skrevet 15. september 2012 #6 Skrevet 15. september 2012 Hva med når far ikke skal ha så mye samvær, og det samværet han har foregår i mitt hjem? Far har ikke et sted å bo der han kan ha samvær? Jeg er i en situasjon der far kun kommer til å hente de i barnehagen en ettermiddag i uka, for å ta de med hjem til meg. Jeg skal brune den dagen til å gjøre ting jeg ikke kan gjøre hjemme og far kommer til å dra tilbake på hybelen sin når jeg kommer hjem. Far kommer ikke til å ha noen utgifter på de, hverken til klær eller mat. Forhåpentligvis kommer de til å få jule- og bursdagsgaver av han.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #8 Skrevet 16. september 2012 Hva med når far ikke skal ha så mye samvær, og det samværet han har foregår i mitt hjem? Far har ikke et sted å bo der han kan ha samvær? Jeg er i en situasjon der far kun kommer til å hente de i barnehagen en ettermiddag i uka, for å ta de med hjem til meg. Jeg skal brune den dagen til å gjøre ting jeg ikke kan gjøre hjemme og far kommer til å dra tilbake på hybelen sin når jeg kommer hjem. Far kommer ikke til å ha noen utgifter på de, hverken til klær eller mat. Forhåpentligvis kommer de til å få jule- og bursdagsgaver av han. Sikta til innlegg nr 4 hvor far skal betale fullt bidrag pluss påkoste klær hos seg selv og 50% av andre store utgifter hilsen anno i innlegg nr 5
vaffeljernet <3 Skrevet 16. september 2012 #9 Skrevet 16. september 2012 Hva med når far ikke skal ha så mye samvær, og det samværet han har foregår i mitt hjem? Far har ikke et sted å bo der han kan ha samvær? Jeg er i en situasjon der far kun kommer til å hente de i barnehagen en ettermiddag i uka, for å ta de med hjem til meg. Jeg skal brune den dagen til å gjøre ting jeg ikke kan gjøre hjemme og far kommer til å dra tilbake på hybelen sin når jeg kommer hjem. Far kommer ikke til å ha noen utgifter på de, hverken til klær eller mat. Forhåpentligvis kommer de til å få jule- og bursdagsgaver av han. Sikta til innlegg nr 4 hvor far skal betale fullt bidrag pluss påkoste klær hos seg selv og 50% av andre store utgifter hilsen anno i innlegg nr 5 Ja, det skjønner jeg. Men hvordan fungerer det i motsatt tilfelle? Deg far knapt nok skal ha samvær, og det lille samværet som er foregår i mors hjem. Jeg håper mor har krav på mer bidrag da?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 Når du regner ut bidraget så går du inn på detaljene og ser på den bidragspliktiges bidragsevne. Beregn bidraget for begge barna, hvor stor underholdskostnaden er avhenger av alderen på barnet. Du legger så sammen den bidragspliktiges andel av underholdskostnaden FØR samværsfradrag for begge barna. Hvis bidragspliktiges andel fØr samværsfradrag ikke overstiger bidragsevnen eller 25 % av inntekten (det regner du ut ved å dele årsinntekt på 12 måneder og så regne ut 25 % av månedsinntekten), så er det riktig å bruke bidraget beregnet for hvert barn. Hvis underholdskostanden til bidragspliktige overstiger bidragsevnen eller 25 % skal bidragene reduseres forholdsmessig, deretter gis samværsfradrag.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #11 Skrevet 16. september 2012 #4 her. Hva skal egentlig barnebidrage inneholde da? Hans bidrag til meg inneholder, dersom man finregner på det, halvparten av utgifter til bhg og sfo, halvparten av utgifter til barneforsikring, halvparten av utgifter til skolemelk samt de 10% de bor mer med meg. Det vil forøvrig bli mer enn 60% hos meg pga det vil bli mye timessamvære med ett og ett barn i forbindelse med fars arbeidsrytme. Er det da riktig at jeg så skal dekke alle andre utgifter alene? Selv om vi ikke bor sammen og de bor mest hos meg er det vel ikke riktig at jeg skal kjøpe alt av klær og sko og betale for alle eventuelle hobbyer? Min eks ønsker at eldste skal spille fotball. Skal da jeg alene betale for dette? Høres helt urimelig ut. Jeg er glad for at min eks ser hva barna faktisk koster, og at dersom jeg skal dekke alt må ha betale meg mye mer.
vaffeljernet <3 Skrevet 16. september 2012 #12 Skrevet 16. september 2012 Dette er jammen litt å sette seg inn i dette og.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #13 Skrevet 16. september 2012 http://www.nav.no/Fa...rag/Hovedregler Her finner du hovedregler, og på venstre side finner du faktorer for beregningen. her er linken til de faktorene: http://www.nav.no/Fa...r+ved+beregning Kalkulatoren regner kun for ett barn av gangen, så du må ta hvert barn for seg og regne ut. MEN!!!! Bidraget for begge barna sammenlagt kan IKKE overstige bidragsevnen til bidragsyteren(her - barnefar). Den bidragsevnen er MAX bidragsyter kan betale, uansett hva kalkulatoren ellers viser. Så du må sjekke den evnen i detaljene i utregningen på den siden i kalkulatorens siste side, i en link over utregningen. Dersom den viser at bidragsevnen er over det du har regnet ut for hvert barn tilsammen, så får du nok rundt den summen du har regnet ut i bidrag.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2012 #14 Skrevet 16. september 2012 #4 her. Hva skal egentlig barnebidrage inneholde da? Hans bidrag til meg inneholder, dersom man finregner på det, halvparten av utgifter til bhg og sfo, halvparten av utgifter til barneforsikring, halvparten av utgifter til skolemelk samt de 10% de bor mer med meg. Det vil forøvrig bli mer enn 60% hos meg pga det vil bli mye timessamvære med ett og ett barn i forbindelse med fars arbeidsrytme. Er det da riktig at jeg så skal dekke alle andre utgifter alene? Selv om vi ikke bor sammen og de bor mest hos meg er det vel ikke riktig at jeg skal kjøpe alt av klær og sko og betale for alle eventuelle hobbyer? Min eks ønsker at eldste skal spille fotball. Skal da jeg alene betale for dette? Høres helt urimelig ut. Jeg er glad for at min eks ser hva barna faktisk koster, og at dersom jeg skal dekke alt må ha betale meg mye mer. Bidraget skal ikke dekke forsikringer eller skolemelk.Du må huske på at du også får en barnetrygd ekstra og eventuelt os. Når du får bedrag er det du som skal stå for alt av klær, fritidsaktiviteter osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå