Gå til innhold

Blir så lei meg når jeg ser foreldre kjøpe brukte sko til barna!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å da sier jeg; det sier seg vel selv at man ikke kjøper sko som sitter dÅrlig pÅ foten:) Det er jo derfor man har ett hav av utvalg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men det er da vel ingen som kjøper slitte gamle sko til barna sine. de fleste er vel lite brukt og ikke slitt;) og da har det heller ingenting å si. Er ingen som selger/gir bort noe som er oppbrukt, slitte sko er ikke bra for bena, brukte uslitte sko er noe annet. Er så dritlei sånne innlegg som dette!

Skrevet

Å da sier jeg; det sier seg vel selv at man ikke kjøper sko som sitter dÅrlig pÅ foten:) Det er jo derfor man har ett hav av utvalg!

Er ikke alle som har råd til de beste og dyreste skoene.
Skrevet
Og [sic] da sier jeg, det er jo ingen grunn til Å ikke gjøre det samme med brukte sko.
Skrevet
Det er mange som selger brukte barnesko på disse kjøp- og salggruppene på Facebook, og alt blir solgt!! Blir så rystet, vet ikke folk at sko ikke skal arves?! Jeg vet selv hvor ubehagelig det er å gå i andre sine sko, der sålen ikke er formet etter min fot.. Skulle vært en opplysningskampanje rundt dette, stakkars små barneføtter! :(:( :(

Jeg har gått i spesialsko i mange år for å prøve å rette opp benstillingen etter å ha gått i brukte sko. Det mine foreldre sparte på at jeg måtte arve sko til jeg var 12 år ble fort brukt opp og mere til.

Så i tilegg til at jeg sliter med bein og rygg (ikke bare på grunn av arva sko men det har gjort det værre) så ble det ikke økonomisk lønnsomt i hele tatt.

I fjor hadde jeg så lite penger at alt barna fikk var arvet av utstyr utenom sko.

Ikke pokker om mine skal gå i arva sk, det trenger overhode ikke gå galt men jeg kjenner på kroppen hver dag hvor galt det kan gå.

Syntes ikke det er verdt det.

Da kjøper jeg heller en brukt eller billigere dress for å ha råd til nye sko.

Men samtidig gir jeg brukte sko videre om de er lite brukt. De blir sendt til øst europa og jeg vet at de barna som bruker de har alternativet billige brukte sko eller ingen sko. Da er jo brukte sko bedre en ingenting.

Det gjelder dog vintersko og støvler, sandaler og joggesko blir så inngått at de blir kastet samme hva.

Jeg skjønner at de som overhode ikke har råd kjøper eller arver sko, men jeg skjønner ikke de som tror at det er bedre å kjøpe et brukt par sko fordi det er dyrt merke, en å legge samme summen i nye billige sko.

Skrevet
men det er da vel ingen som kjøper slitte gamle sko til barna sine. de fleste er vel lite brukt og ikke slitt;) og da har det heller ingenting å si. Er ingen som selger/gir bort noe som er oppbrukt, slitte sko er ikke bra for bena, brukte uslitte sko er noe annet. Er så dritlei sånne innlegg som dette!

Sko former seg til foten allerede etter en gangs bruk, derfor trenger de ikke se slitte ut selv om de nå er formet galt for nestemann. Dko kan se like fine ut etter 6-10 ganger bruk men det betyr ikke at de er like bra å bruke for barn nummer to som får de på føttene.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Sko former seg til foten allerede etter en gangs bruk, derfor trenger de ikke se slitte ut selv om de nå er formet galt for nestemann. Dko kan se like fine ut etter 6-10 ganger bruk men det betyr ikke at de er like bra å bruke for barn nummer to som får de på føttene.

Men det står i et annet innlegg her at det er ingen forskning som beviser at brukte sko er skadelig for foten. Hvor får dere informasjonen om skadevirkningene fra?

Og nye sko er heller ikke spesielt tilpasset hver enkel fot - hvorfor er ikke de skadelige også da? Er det sånn at foten former nye sko, men gamle sko former foten?

Jeg sliter litt med logikken her...

Skrevet
Gråter du skikkelig eller tenner du bare et lys?
Typisk deg å bagatellisere alt.
Ble du enda mer lei deg nå? To lys?

Jeg er ikke HI...

Du kommer med disse "vittige" små svarene dine, sikkert i håp om å virke kvikk og sarkastisk, men du virker bare som ei bitter gammel kjerring. Du kan jo tenne noen lys selv, i håp om en bedre personlighet.

Jeg synes hun er utrolig vittig. Ikke "vittig", men vittig! Lo så jeg nesten fikk kaffe i nesen her!

Skrevet
:D Jeg må le!!! :D Unger vokser jo så fort at noen sko rekker man bare å bruke noen få ganger. Og så skal man bare kaste dem? DET er i alle fall sløsing!
Skrevet

Men det står i et annet innlegg her at det er ingen forskning som beviser at brukte sko er skadelig for foten. Hvor får dere informasjonen om skadevirkningene fra?

Og nye sko er heller ikke spesielt tilpasset hver enkel fot - hvorfor er ikke de skadelige også da? Er det sånn at foten former nye sko, men gamle sko former foten?

Jeg sliter litt med logikken her...

Takk, du skrev det jeg tenkte!!!

Hallo folkens, det finnes ingen forskning med resultater på dette området. Alle argumentene deres er derfor synsing (noe det er en hel haug med på dette forumet).

Dette er funnet på av handelstanden fordi de kan tjene en formue på godtroende småbarnsforeldre som går på alt sludder å vås som blir sagt.

Samme som argumentet til krybbedødforeningen om at madrasser ikke skal gå i arv, det er ingen forskning på det området heller -dermed bare synsing. Og dere hønsehuer går fem på!!

Sier som en over her skrev; det er da ingen som kjøper utbrukte nedslitte sko til barna sine hvis de ikke bor i u-land da, og da har de jo andre litt større problemer (HI -fort deg å tenne et lys eller ti). Samme med madrasser, det er jo ingen med vettet i behold som bruker møkkete og utslitte madrasser til babyene sine.

Skrevet
Det er ikke noe farlig å arve sko. Sønnen min har flere ganger vært hos ortoped fordi han har problemer med anklene så han må ha dyre sko. Ortopeden sa til meg at han skulle ønske det var et godt bruktmarked på dyre sko sånn at flere hadde råd til skikkelige sko til barna sine. Hvor jeg sa at jeg hadde hørt at barn ikke skulle arve sko. Hvor han ble tydelig oppgitt og sa: TULL, det er en stor myte og eneste som tjente store penger på det var skobutikkene.

Så merkelig at ortopeden der sa det til deg.

For jeg og er jevnlig hos ortoped med sønnen min, fordi han trenger fotseng. Og der har jeg fått beskjed om at å arve sko er ikke bra for benstillingen, ihvertfall ikke for han da som trenger støtte til benet. Men om man arver sko og har mulighet til å bytte såle var det i orden. Og jeg kunne arve sønnens sko videre siden han ikke bruker sålen i dem.

Skrevet

Det er greit å være uenig med det en annen person skriver/sier, det er greit å syntes de overdriver og si nettopp dette men da får du heller si hva din mening er.

Kritiser gjerne andres valg og meninger men ikke bruk hersketeknikker.

Latterliggjøring er nettopp det.

Og oftest brukt av mobbere.

Så fint å kunne rake ned på det andre sier og få de til å føle seg små uten å måtte ut med sin egen mening slik at ingen kan ta en på sine egne valg.

Skrevet
Det er greit å være uenig med det en annen person skriver/sier, det er greit å syntes de overdriver og si nettopp dette men da får du heller si hva din mening er. Kritiser gjerne andres valg og meninger men ikke bruk hersketeknikker. Latterliggjøring er nettopp det. Og oftest brukt av mobbere. Så fint å kunne rake ned på det andre sier og få de til å føle seg små uten å måtte ut med sin egen mening slik at ingen kan ta en på sine egne valg.

Om du ikke var så ivrig etter å "arrestere" Sug Lut, men heller leste alle innleggene, ville du sett at hun tydelig og klart har vist sitt standpunkt vedr brukte sko.

Men du var mer opptatt av å henge ut en spesiell person pga et enkelt svar - hvor ligger det på mobbeskalen tro??

(Og kommentaren til Sug Lut var knallgod - jeg lo høyt her. Et perfekt svar til dramaqueen'en som skrev HI - og som har blitt svært stille etterhvert)

Skrevet
Og [sic] da sier jeg, det er jo ingen grunn til Å ikke gjøre det samme med brukte sko.

Brukte - pent brukt, lite slitasje osv.. greit nok men hva vet man egentlig..? Min sine sko er brukt MYE, Å de ser helt nye ut, ikke slitt i det hele tatt... SÅ jeg kunne lurt noen der! Noe jeg ikke vil selvfølgelig:)

Skrevet
Det er ikke noe farlig å arve sko. Sønnen min har flere ganger vært hos ortoped fordi han har problemer med anklene så han må ha dyre sko. Ortopeden sa til meg at han skulle ønske det var et godt bruktmarked på dyre sko sånn at flere hadde råd til skikkelige sko til barna sine. Hvor jeg sa at jeg hadde hørt at barn ikke skulle arve sko. Hvor han ble tydelig oppgitt og sa: TULL, det er en stor myte og eneste som tjente store penger på det var skobutikkene.
Så merkelig at ortopeden der sa det til deg. For jeg og er jevnlig hos ortoped med sønnen min, fordi han trenger fotseng. Og der har jeg fått beskjed om at å arve sko er ikke bra for benstillingen, ihvertfall ikke for han da som trenger støtte til benet. Men om man arver sko og har mulighet til å bytte såle var det i orden. Og jeg kunne arve sønnens sko videre siden han ikke bruker sålen i dem.

Det var det han sa. Han sa også at blillige sko med ingen ankelstøtte er de værste skoene for barn. Hvert år bruker jeg kanskje 5000- 6000 kr bare i sko til eldste.

Skrevet

Oj, så mange uvitende mennesker som er der ute!!! Og så mange av dere som tror jeg (hi) har sittet og svart flere ganger her. Svarte bare en gang, og det var da sug lut spurte om jeg gråter og tenner lys. Jeg burde nok gjøre det for dere alle som lar barna deres gå i nedsarva og slitte sko!!! Har dere ikke råd til å kjøpe skikkelige sko til barna deres, så burde dere kanskje ikke fått barn? Dette med sko er så jævlig viktig at det bør ikke drives gjenbruk på den fronten! Skulle tro alle med vettet i behold forstår dette.. Huff, jeg ble bare ENDA mer rystet over å lese alle svarene på tråden nå:(:(

alt kan arves, men IKKE sko!!

(selvfølgelig er pensko og bunadsko OK å arve, men DER går grensa)

HI

Gjest Heartbroken
Skrevet
Oj, så mange uvitende mennesker som er der ute!!! Og så mange av dere som tror jeg (hi) har sittet og svart flere ganger her. Svarte bare en gang, og det var da sug lut spurte om jeg gråter og tenner lys. Jeg burde nok gjøre det for dere alle som lar barna deres gå i nedsarva og slitte sko!!! Har dere ikke råd til å kjøpe skikkelige sko til barna deres, så burde dere kanskje ikke fått barn? Dette med sko er så jævlig viktig at det bør ikke drives gjenbruk på den fronten! Skulle tro alle med vettet i behold forstår dette.. Huff, jeg ble bare ENDA mer rystet over å lese alle svarene på tråden nå:(:( alt kan arves, men IKKE sko!! (selvfølgelig er pensko og bunadsko OK å arve, men DER går grensa) HI

Kan du legge ved en link som viser til forskning på dette emnet? Det blir litt dumt å bare ta ditt ord for det, skjønner du.

Skrevet
Oj, så mange uvitende mennesker som er der ute!!! Og så mange av dere som tror jeg (hi) har sittet og svart flere ganger her. Svarte bare en gang, og det var da sug lut spurte om jeg gråter og tenner lys. Jeg burde nok gjøre det for dere alle som lar barna deres gå i nedsarva og slitte sko!!! Har dere ikke råd til å kjøpe skikkelige sko til barna deres, så burde dere kanskje ikke fått barn? Dette med sko er så jævlig viktig at det bør ikke drives gjenbruk på den fronten! Skulle tro alle med vettet i behold forstår dette.. Huff, jeg ble bare ENDA mer rystet over å lese alle svarene på tråden nå:(:( alt kan arves, men IKKE sko!! (selvfølgelig er pensko og bunadsko OK å arve, men DER går grensa) HI

Kan du legge ved en link som viser til forskning på dette emnet? Det blir litt dumt å bare ta ditt ord for det, skjønner du.

Ja hvor er beviset på at det du sier er sant HI??

Skrevet

Oj, så mange uvitende mennesker som er der ute!!! Og så mange av dere som tror jeg (hi) har sittet og svart flere ganger her. Svarte bare en gang, og det var da sug lut spurte om jeg gråter og tenner lys. Jeg burde nok gjøre det for dere alle som lar barna deres gå i nedsarva og slitte sko!!! Har dere ikke råd til å kjøpe skikkelige sko til barna deres, så burde dere kanskje ikke fått barn? Dette med sko er så jævlig viktig at det bør ikke drives gjenbruk på den fronten! Skulle tro alle med vettet i behold forstår dette.. Huff, jeg ble bare ENDA mer rystet over å lese alle svarene på tråden nå:(:(

alt kan arves, men IKKE sko!!

(selvfølgelig er pensko og bunadsko OK å arve, men DER går grensa)

HI

Hvor er kildene dine? Du sitter jo bare å synser...det blir bare for patetisk, du har virkelig gått fem på i handelstandes største salgstriks!!

Så gud vet hva annet du er lettlurt på, er vel egentlig dine barn det er synd på da.

Skrevet

Bedre og kjøpe brukte kvalitets sko med støtte enn billige drittsko kjøpt på sparkjøp bare for og ha NYE sko til ungene..

Skrevet
:D Fortsetter å le jeg, ass! :D Dere er underholdende! Og verden er skikkelig svart-hvit, gitt!
Skrevet

Der går grensa??

Så det er du som setter grensene her altså...

Og de som har dårlig råd bør ikke få ha barna sine... Nå BLIR JEG RYSTET. Jeg jobber som ped. leder i bhg. vi samarbeider ofte tett med barnevernet. Men at foreldre ikke skal få beholde barna sine hvis de ikke kjøper nye sko til dem, det var nytt for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...