Gå til innhold

Blir så lei meg når jeg ser foreldre kjøpe brukte sko til barna!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er ikke noe farlig å arve sko. Sønnen min har flere ganger vært hos ortoped fordi han har problemer med anklene så han må ha dyre sko. Ortopeden sa til meg at han skulle ønske det var et godt bruktmarked på dyre sko sånn at flere hadde råd til skikkelige sko til barna sine. Hvor jeg sa at jeg hadde hørt at barn ikke skulle arve sko. Hvor han ble tydelig oppgitt og sa: TULL, det er en stor myte og eneste som tjente store penger på det var skobutikkene.

"Barn bør ikke arve sko, mener skoekspertene. For akkurat som vi har fingeravtrykk, har alle en spesiell måte å gå på.

Hvis et barn skal gå i en sko, der det allerede er et ferdig avtrykk etter et annet barn, tvinges det inn i en måte å gå på som ikke er barnets eget gangmønster.

Pensko er greit å arve, fordi de ikke brukes så ofte.

– Et barn som virker klossete og klønete når det går, kan ha vært presset inn i et gåmønster som ikke er barnets eget, sier barnefysioterapeuten. Hun understreker likevel at det ikke finnes noe forskning på området.

– Foreldre lar barn arve sko, ikke nødvendigvis for å spare penger, men med en miljø- og fornuftstankegang om at skoene bør bli brukt, sier skofaglærer Karl Jacob Solheim."

http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article470902.ece

Skrevet

Sånn som du tar på vei Hi skulle man jo tro at å kjøpe brukte sko er verre enn passiv røyking... Ikke det kjøper nye sko til barnet mitt, men voldsom til reaksjon da??

Du leser vel ikke aviser eller ser på nyheter vel? For da svimer du vel av, he he ;) Ikke vondt ment altså, men synes du overdriver veldig.

Ha en ellers god helg ;)

Skrevet
Seriøst. Barn sulter i verden, tenk på de i stedet.
De blir ikke mer mette av at norske unger går i skjevtråkka sko
Nei, men du skjønner poenget mitt selvom du spiller dum.

Poenget ditt? Som at du vil diktere at vi skal snakke om noe annet? Jeg vil at du skal slutte å snakke, sånn når vi først er inne på det med å ville bestemme

Skrevet

Jeg blir lei meg når jeg ser utmagra unger i u-land.

Skrevet

Blir de mer mette av at unger går i nye sko da?
Skrevet

Gode sko og yttertøy til barna er en prioritet i vårt budsjett. Jeg ville aldri kjøpt brukte sko til barna mine ettersom jeg aldri ville kjøpt brukte sko til meg selv heller. Men seriøst, lei deg? Da syns jeg personlig at det er verre med barn under fire som sitter forovervendt i bilen.

Skrevet
Blir de mer mette av at unger går i nye sko da?

Nei, det gjør de heller ikke så derfor er det meningsløst å sette disse to gruppene opp mot hverandre

Skrevet

Jeg har arva sko i alle år. Meg og mine venninner bytter sko. I gen av oss har noen problemer med føttene.

Barnene våre arver sko.

Av miljømessige hensyn er det fornuftig med ett bruktmarked. Samme om det er på Facebook eller hos Frelsesarmeen.

Skrevet

Jeg var og kjøpte nye vintersko til mine 2 i går og prisen på skikklige vintersko er sjokkerende høy. 999 kr pr par, heldigvis var det 2 for 1 på skoringen og fikk dermed 2 par for 999 kr. Jeg kjøper alltid skikklige vintersko for syns ikke de billige holder noe bra på varmen og ofte har de dårlige såler og er bare vannavisende. Så holder meg til viking.

Men jeg skjønner at det er mange med dårlig økonomi eller som har mange barn som ikke har råd til og betale så mye for vintersko til barna sine, og syns dermed at brukte kvalitets sko er et bedre kjøpe en billige sko som både er kalde og våte.

Det som gjør meg opprørt er barn som dør av sult, pedofili, mishandling av barn og mye annet. Brukte sko er ikke på denne listen.

Skrevet
Det er ikke noe farlig å arve sko. Sønnen min har flere ganger vært hos ortoped fordi han har problemer med anklene så han må ha dyre sko. Ortopeden sa til meg at han skulle ønske det var et godt bruktmarked på dyre sko sånn at flere hadde råd til skikkelige sko til barna sine. Hvor jeg sa at jeg hadde hørt at barn ikke skulle arve sko. Hvor han ble tydelig oppgitt og sa: TULL, det er en stor myte og eneste som tjente store penger på det var skobutikkene.
"Barn bør ikke arve sko, mener skoekspertene. For akkurat som vi har fingeravtrykk, har alle en spesiell måte å gå på. Hvis et barn skal gå i en sko, der det allerede er et ferdig avtrykk etter et annet barn, tvinges det inn i en måte å gå på som ikke er barnets eget gangmønster. Pensko er greit å arve, fordi de ikke brukes så ofte. – Et barn som virker klossete og klønete når det går, kan ha vært presset inn i et gåmønster som ikke er barnets eget, sier barnefysioterapeuten. Hun understreker likevel at det ikke finnes noe forskning på området. – Foreldre lar barn arve sko, ikke nødvendigvis for å spare penger, men med en miljø- og fornuftstankegang om at skoene bør bli brukt, sier skofaglærer Karl Jacob Solheim." http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article470902.ece

Jaha, så det finnes ikke noe forskning på området? Hvordan kan man så hardnakket påstå at det er barnemishandling å kjøpe brukte sko til barna?

Holder forøvrig med de som mener dette er lite å bli oppskaket på. Kanskje du HI skulle ønske deg litt perspektiv til jul? Syns det du har er litt skjevtråkka...

Skrevet

Og før noen retter på meg: jeg vet at man blir oppskaket OVER noe og ikke På noe. Det bare går litt fort i svingene :P

Skrevet
Gråter du skikkelig eller tenner du bare et lys?
Typisk deg å bagatellisere alt.
Ble du enda mer lei deg nå? To lys?
Jeg er ikke HI... Du kommer med disse "vittige" små svarene dine, sikkert i håp om å virke kvikk og sarkastisk, men du virker bare som ei bitter gammel kjerring. Du kan jo tenne noen lys selv, i håp om en bedre personlighet.

Jada, vi som liker innleggene hennes synes virkelig hun virker som en bitter gammel kjerring.

Hender jeg finner et par fine brukte sko til meg selv. Til ungene også, og da kjøper jeg et par nye såler og legger i. Problem solved.

Skrevet
Kanskje du HI skulle ønske deg litt perspektiv til jul? Syns det du har er litt skjevtråkka...

Ba dum tsss!

Skrevet

Latterlig svar. Da kan vi kjøpe fint brukte sko på halv pris, og gi resten til redd barna da, så blir kanskje noen mette.

Skrevet

Hva med å innse at noen Må kjøpe brukt for å få ting til å gå rundt her i verden? Kanskje noen kjøper brukte sko for å ha som ekstrapar hjemme/hos besteforeldre/på hytta etc.?

Skrevet

Å kjære, alt folk skal bli rystet over da...

Her har vi arvet pensko og bruker selvsagt de. Kan ikke se at de er brukt og hvor ofte bruker man pensko egentlig..? Skoene som brukes daglig kjøper vi nye.

Selv gikk jeg vel mest i arvesko som liten. Enten det, eller dårlige sko..

Skrevet

Du har ikke sett mye elendighet i din tid HI....? Perspektiv er tydeligvis ikke din sterke side ihvertfall.

I Norge finnes det barn som er voksne fordi foreldre ikke klarer å ta vare på dem,6-åringer som gjemmer brød så lillebror skal få mat neste dag. Seksueltmisbruk der mor vet om det!!!!! men velger å ikke gripe inn. Fysisk vold, trusler, barn med sykdommer som ikke får oppfølging fordi foreldrene har mer enn nok med seg selv. Unger som lever med kontinuerlig rusa foreldre. Listen fortsetter og fortsetter.

Så provoserende når 'fintfolk' sitter og bekymrer seg over bruk av brukte sko. Og i tillegg blir fryyyyyyyyktelig lei seg over hva disse stakkars barna med brukte sko på bena opplever.

Skrevet

De som kjøper brukte sko til barna er vel de som prioriterer seg selv før barna. Kjenner til flere som kjøper brukte sko til en billig penge som de sier, de har "ikke råd" til å bruke noen 100 lapper på nye sko, men å sitte på bingo og røyke opp halve lønna, det har de råd til.

Skrevet
De som kjøper brukte sko til barna er vel de som prioriterer seg selv før barna. Kjenner til flere som kjøper brukte sko til en billig penge som de sier, de har "ikke råd" til å bruke noen 100 lapper på nye sko, men å sitte på bingo og røyke opp halve lønna, det har de råd til.

Fordi du kanskje vet om en som gjør det, så gjør alle det mener du? Søstera mi arvet noen brukte sandaler til jenta si og ho verken røyker eller spiller bingo. Synes du virker litt snål Hi.

Skrevet

Jeg husker bestefar fortalte om krigen. Han satt på Grini.

Der var det ikke sko til alle og de satt og ventet på at andre skulle dø( av sult eller skader ol) slik at de kunne ta skoa dems. Det var skikkelige slagsmål får å få sko.

Moralen er at brukte sko ikke er det verste man kan få.

Skrevet

Nei. Men vi gjør vår klode en tjenest ved gjennbruk i stede for å kaste alle sko som rett på Norges gigantiske søplefjell!

Skrevet

Hva skjer med deg når du ser på nyhetene HI? Totalt sammenbrud...?

Skrevet

Og dessuten vil jeg nå rette en spesiell takk til følsomme HI for å minne meg på at det er loppemarkedsesong og hvis jeg finne like mange kule par sko til oss der som jeg pleier, skal jeg le hele veien til banken. Pensko, boots, tullesko (sko som ville vært for sinnsyke å bruke ordentlige penger på), småsko, får se hva vi finner og får lyst på. Sånn, nå er du advart og kan kjøpe flere lys.

Skrevet

HELT enig med deg HI :) Kan ikke fatte at såå mange er uenig... Sjokkerende! Gode sko er viktig for store og små! :)

Skrevet
HELT enig med deg HI :) Kan ikke fatte at såå mange er uenig... Sjokkerende! Gode sko er viktig for store og små! :)
Og da spør jeg: er alle sko du prøver i en butikk gode? Nei, det er de ikke. Kjøper du de som ikke er gode på foten? Neppe. Og da sier det seg vel selv hvordan man forholder seg til å kjøpe brukte sko også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...