Gå til innhold

Hvordan fraskriver jeg en fadder? altså ...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke det er mulig, men har samme problemet selv. Har faddere som ikke bryr seg i det hele om barna. De "glemmer" jeg bare. Nevner de aldri som faddere, og kommer heller ikke til å innvitere de i konfirmasjonene når den tid kommer. Enkelt og greit.

Når en velger det en trur er et godt kristent menneske, også seinare viser det seg at ho velger å bryte ekteskapet med broren min på en veldig ufin måte, så er det vel ikkje så rart at eg bruker litt tid til å tenke på det. Men har ikkje tatt den tlf. til kirka enda. Regner ikkje med at denne personen kjem til å ha noke med fadderbarnet igjen, så blir jo feil at ho da er fadder.

Annonse

I og med at en fadder har som oppgaver å bevitne at barnet er døpt og å hjelpe foreldrene med å oppdra barnet i den kristne tro, så er det i grunnen bare for dere foreldre å holde barn og fadder unna hverandre. Slette en fadder tror jeg ikke man kan, og hva skal hensikten med det være?

Jeg har ingenting imot å bruke energi på denne personen hvis jeg kan fraskrive henne som fadder...ikke bryr hun seg ,er en falsk bitch,juger,kverulerer,beskylder folk for ting osv...ikke vil jeg at ungen min skal ha noe med henne å gjøre..og ikke vil jeg heller ha noe med det falske tryne å gjøre!!!!

hi

Kan jo begynne å lure på om mange bare lar hvem som helst være fadder ettersom mange vil fraskrive personen å være fadder.

Her var det naturlig å velge tre personer som har vist interesse for barnet og som jeg selvsagt stoler på å har ett nærmt forhold til.

Så jeg valgte to av søskene mine og mamma,dermed kommer jeg aldri til å bli skuffet over valget av fadder.

En fadder har ingen rettslige forpliktelser eller rettigheter, men valgt er valgt- og ført inn i kirkeboken. Meg bekjent er ikke kirkeboken gjenstand for de store korrigeringene, men du kan jo informere den ikke-ønskede fadderen om at vedkommende ikke lenger er et ønsket element i ditt og barnets liv.

Annonse

Hvis du gidder å bruke tid og krefter på det så ta en telefon til kirkekontoret. Hvis dama har dumpet broren din trenger du neppe å bekymre deg for at hun skal komme til deg og kreve å få ta del i oppdragelsen av ditt barn. Hun blåser antagelig i hele ungen og vil antagelig bare få seg en god latter hvis hun får vite at du engasjerer deg så voldsomt i å fjerne henne som fadder. Hadde bare hevet meg over det hvis jeg var deg.

Vi trodde vi valgte gode faddere, siden det var nær familie. Men de droppet å møte på dåpsdagen, ga ikke beskjed, men uteble bare. Vært likegyldig etter det også, så føler ikke akkurat for å ha de på papiret heller. Men er vel ikke mulig å slette de, dessverre.

Skjønner ikkje korfor det er så merkelig at vi øNSKER å slette dei som fadder. Dei fungerer jo ikkje som fadder. (følger ikkje opp barna eller gir dei kristne verdier). Handler ikkje om å hevne seg, men føler det er unaturlig at eks-tante som har gløymt oss skal få brev i posten i forkant av konfirmasjon f.eks.

Gjest <3Barn&Engler<3

Vi har en fadder som vi angrer litt på i ettertiden, løsningen var enkel: Vi annser henne ikke som fadder lenger, og har spurt ei annen (som er fadder til det andre barnet) om hun ønsker å ha samme forhold til dette barnet også, noe hun var sjels glad for. Problem løst.

Om man ikke ber en fadder lenger, oppdaterer om ungen osv, så blir det jo forstått at fadderskapet er "inndratt"

Gjest Hercule Poirot

Skjønner ikkje korfor det er så merkelig at vi øNSKER å slette dei som fadder. Dei fungerer jo ikkje som fadder. (følger ikkje opp barna eller gir dei kristne verdier). Handler ikkje om å hevne seg, men føler det er unaturlig at eks-tante som har gløymt oss skal få brev i posten i forkant av konfirmasjon f.eks.

Hun får ikke automatisk noe brev i forkant av konfirmasjonen eller noe som helst info fra kirken ang "sitt" fadderbarn, så jeg skjønner ærlig talt ikke at dette er noe å bruke tid og energi på. Det er bare å la være å invitere henne inn i livet deres. Ute av verden. Antakelig bryr ikke hun seg om "fadderrollen" sin heller, hvis hun ellers er "ute" av familien deres. Legg uviktige ting bak deg og bruk energien på de viktige tingene og på framtida.

Er ikkje hevngjerrig. Føler bare at det er feil at denne eks-tanta er fadder til yngste gutten min.

Og har slått meg til ro med at eg ikkje får gjort noke med det.

Men vær så snill å tru meg, handler ikkje om hevngjerrighet. :-)

Valgte akkurat ho og broren min sidan dei er kristne, finnes svært få kristne i min familie (er ikkje super-kristen eg heller, men dåp er jo en kristen greie) Og når ho seinare handler stikk i strid med det eg tenker på som kristne verdier og i tillegg ikkje kjem til å ha noke meir med min familie å gjere, så synst eg at det er feil å beholde ho som fadder. Det var bare det! :-)

Det tror jeg ikke er mulig. Skille seg fra fadderen? ;-)

Er jo ikke vanskelig å unngå å ha kontakt med et menneske, så i praksis er hun/han jo da ikke fadder. Det er heller ikke vanskelig å meddele vedkommende at hun fra nå av er uønsket i deres liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...