Gå til innhold

Operasjon av betent "kul" / kvise / cyste--- HJELP??!

Anbefalte innlegg

Jeg skal operere bort en betent talgcyste / underjordisk byll/gigakvise og gruer meg veldig!! Den er ca 4*4 cm og sikkelig underjordisk. Operasjonen skal foregå i lokalbedøvelse.

Finnes det noen der ute som har vært gjennom det samme??? Hvirdan var det? Hadde du hatt kulen lenge? Hvor stor var den? Hvordan gikk operasjonen? Forsvant kulen for alltid??

Fortsetter under...

Jeg har hatt flere, operert bort flere, og ba bare ei søster hold meg i handa mens de satte bedøvelse. Gikk helt fint, litt ømt til rett etter stingene ble tatt. På bollemusa begge gangene. Nesten ikke arr og helt kvitt problemet akkurat der. Hadde de i mange mnd før de fjernet. Hadde flere "små" mer som i klaser, var verre at de var dype. Masse lykke til, dette går så fint skal du se :D

Skal du gjøre det hos fastlege eller på sykehus? Jeg har ikke fjernet noe selv, men har vært på masse småkirurgi på legekontoret jeg jobber. Vi setter lokalbedøvelse så pasienten kjenner ingenting. Vi har skjært bort alt fra små føflekker til stooore kuler. De sendes inn til biopsi og vi syr det fint sammen igjen. Det går stille og rolig for seg og er gjort på 10 til 20 min. ingen ting å grue seg for, lykke til :)

Mannen min har vært plaget med slike siste par årene. Og har måttet fått de akutt opertert de når de blir store, (ca din størrelse).

De har ikke satt lokalbedøvelse alle ganger, da det ikke hadde særlig effekt sa legene. ..hm.. ser du #3, sier alle får, vel ikke her vi bor. Og mannen har hatt utrolig vondt selv de gangene med bedøvelse.

Kuttet har vært en X ca 1 cm begge veier. Men dette har vært til fastleger, de er vel ikke så nøye med arr å slikt på mannfolk! Gjorde heller ikke mannen noe altså.

En gang hang de en lang veke med antibiotika i, for å prøve å drepe alt. Da hang det et par cm utenfor kuttet, den seg sakte ut over noen dager.

Tusen takk for svar!

Min er på beinet...kjennes veldig underjordisk ut, jeg synes den er STOR =/ Den er øm og klær litt, og huden er rød/blå over den.... Det må jo bli litt av et "krater" når man fjerner slike???

Til deg som jobber på legesenter, er det mange som kommer med slike? Eller er det en sjelden ting på kvinner?

Håper inderlig at bedøvelsen fungerer og at det går bra....huff :(

-TS

Du MÅ fÅ gjort det av hudlegespesialist!!!!

Fastlege og legevakt bare kutter i vei, uten egentlig Å vite helt hva de driver med.

Jeg VET dette fordi jeg har operert og fÅtt Åpnet mange slike betennelser. Den største var 7 cm bred i overflaten, og over 4 cm dypt inn i huden.

Jeg har Hidrosadenitt, sÅ dette er ganske daglig for meg. Legevakten slakter deg omtrent. Jeg har sÅ mange stygge arr etter Å ha mÅttet bruke legevakt og fastlege pga sÅ mye smerter av betennelser som har kommet fredager og slikt...... Men hudlegene har jeg omtrent ikke arr etter Å ha fÅtt hjelp av :)

Bedøvelsen fungerer, sÅ det trenger du ikke tenke pÅ :)

Annonse

Ja det er slettes ikke uvanlig, vi gjør det kanskje gjennomsnittelig 1 gang i uka. Både på kvinner og menn. Såret kommer til å lukke seg helt fint, å bedøvelse virker! Skulle du mot all formodning kjenne noe når de skal begynne bare si ifra så setter de mer lokalbedøvelse. Vi bruker en med adrenalin, det får fart på sakene ;)

Blir kansje litt annerledes, men fikk nå lyst til å skrive uansett..:-p

hunden min opererte akuratt ut cyster fra puppen sin:-)

Der var det ikke snakk om noe bedøvelse, men den flinke lille "jenta" taklet det uten problemer;)

Nå skal hun bruke salve og trange t-skjorter i 14 dager, maken til mer tillitsfull hund...ja det må man se lenge etter:-)

Du MÅ fÅ gjort det av hudlegespesialist!!!! Fastlege og legevakt bare kutter i vei, uten egentlig Å vite helt hva de driver med. Jeg VET dette fordi jeg har operert og fÅtt Åpnet mange slike betennelser. Den største var 7 cm bred i overflaten, og over 4 cm dypt inn i huden. Jeg har Hidrosadenitt, sÅ dette er ganske daglig for meg. Legevakten slakter deg omtrent. Jeg har sÅ mange stygge arr etter Å ha mÅttet bruke legevakt og fastlege pga sÅ mye smerter av betennelser som har kommet fredager og slikt...... Men hudlegene har jeg omtrent ikke arr etter Å ha fÅtt hjelp av :) Bedøvelsen fungerer, sÅ det trenger du ikke tenke pÅ :)

Tusen takk for svar! leit Å lese at du stadig er plaget av slike kuler =( Vokser de raskt nÅr de først kommer, siden du skriver du innimellom mÅ bruke legevakt? SÅ utrolig kjipt at du mÅ bruke legevakten hvis de er sÅ dÅrlig pÅ akkurat dette... =/ Min var først en liten underjordisk kul, hverken rød,vond hoven eller noe, før den etter noen mÅneder vokste i omfang, ble rød, øm og betent.... Siden den er ganske sÅ betent er jeg redd bedøvelsen ikke fungerer . Fungerer du alltid som normalt etter operasjonen/fjerningen? Synes du det gjør vondt? Er det slike de ikke syr igjen, men lar være Åpne for skylling til de gror igjen innenfra og ut? Har dine noen gang forsvunnet av seg selv, eller har du alltid mÅttet fjerne de?

HÅper det er lenge til neste gang du blir rammet, helst at du aldri blir rammet av det igjen :)

-TS

Jeg har hatt en sånn kun en gang i mitt liv. Stor som en plomme. Satt i lysken, og legen mente det var pga barbering...

Jeg klarte til slutt nesten ikke å gå. Gnagde noe helt sinnsykt og var så vondt! Måtte til sykehus for å tømme den. Fastlegen nektet. Jeg fikk bedøvelse, og sprøyta satte de rett i den betente kulen. Det var faktisk veldig vondt! Men kjente ingenting av skjæringa og tømminga.

De sydde ikke igjen, så de etterlot en slags lomme, som jeg daglig måtte skylle med saltvann.

Har vært mye mer forsiktig med barbering etter dette. Vil nødig oppleve det igjen!

Ønsker deg lykke til! Blir sikkert deilig å bli kvitt den. :-)

Jeg har hatt en sånn kun en gang i mitt liv. Stor som en plomme. Satt i lysken, og legen mente det var pga barbering... Jeg klarte til slutt nesten ikke å gå. Gnagde noe helt sinnsykt og var så vondt! Måtte til sykehus for å tømme den. Fastlegen nektet. Jeg fikk bedøvelse, og sprøyta satte de rett i den betente kulen. Det var faktisk veldig vondt! Men kjente ingenting av skjæringa og tømminga. De sydde ikke igjen, så de etterlot en slags lomme, som jeg daglig måtte skylle med saltvann. Har vært mye mer forsiktig med barbering etter dette. Vil nødig oppleve det igjen! ønsker deg lykke til! Blir sikkert deilig å bli kvitt den. :-)

Det hørtes kjempevondt ut!! Godt du ikke har fått det igjen =) (bank i bordet)

Tok det lang tid før "hullet" grodde igjen,eller? Blødde det mye mens det var åpent? Var du rett tilbake i jobb/skole?

Tusen takk for svar og lykkeønskning!

-HI

Jeg har hatt en sånn kun en gang i mitt liv. Stor som en plomme. Satt i lysken, og legen mente det var pga barbering... Jeg klarte til slutt nesten ikke å gå. Gnagde noe helt sinnsykt og var så vondt! Måtte til sykehus for å tømme den. Fastlegen nektet. Jeg fikk bedøvelse, og sprøyta satte de rett i den betente kulen. Det var faktisk veldig vondt! Men kjente ingenting av skjæringa og tømminga. De sydde ikke igjen, så de etterlot en slags lomme, som jeg daglig måtte skylle med saltvann. Har vært mye mer forsiktig med barbering etter dette. Vil nødig oppleve det igjen! ønsker deg lykke til! Blir sikkert deilig å bli kvitt den. :-)
Det hørtes kjempevondt ut!! Godt du ikke har fått det igjen =) (bank i bordet) Tok det lang tid før "hullet" grodde igjen,eller? Blødde det mye mens det var åpent? Var du rett tilbake i jobb/skole? Tusen takk for svar og lykkeønskning! -HI

Det tok vel kanskje et par uker før hullet grodde igjen, jeg merket at det ble mindre og mindre for hver dag. Men var en ganske stor lomme siden byllen var ganske stor.

Det blødde ikke noe mens det var åpent, men mener å huske at det kanskje var litt puss som kom ut? Jeg var i fødselspermisjon da dette skjedde, men var i full gang igjen med en gang. Var en utrolig lettelse å få tømt den bare. Siden det var så smertefullt. Ingen smerter i etterkant, bare litt ekkelt å stikke en sprøyte inn i lommen og skylle... ;-)

• 1 år senere...

Er det noen her inne som har fått kirurgisk behandling for hidrosadenitt? Har fått time til opersjon førstkommende torsdag, og håper endelig jeg blir kvitt problemet. Har slitt siden jeg var 13 år, og er nå snart 18 år. Har fått beskjed om at de skal snitte meg opp på hver side av lysken, og fjerne all skadet hud. Snakker ikke om at de skal snitte et hull i byllene, men de skal faktisk fjerne all hud og sy sammen åpningen. Har noen fått denne slags operasjon? Hva ble resultatet, og hvor lang tid tar det evt. før det gror? :-)

Anonymous poster hash: 63b8b...2a0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...