Gå til innhold

Mulig å klare bil-lappen UTEN å øvelseskjøre privat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klart det går :) Men du må beregne en god del mer penger på kjøretimer, enn de som har øvelseskjørt privat.

Normalen her jeg bor er rundt 25 000, selv brukte jeg derimot ca. 33 000 kroner.. Men sitter da med lappen etterpå hvertfall :)

Jepp. Det går helt fint. Jeg øvelseskjørte aldri, men trengte heller ingen timer utover det obligatoriske. Trenger du det, så blir det nok ganske dyrt etterhvert...

Annonse

Hadde ingen å øvelseskjøre med, brukte ca 25-30 000 for å få lappen.

OG er stolt av å ha klart dette mens jeg budde alene og jobbet som lærling og fikk bare 50-80% av lønnen. Det tok 1 år men sitter igjen med lappen :)

Man må ikke nødvendigvis bruke mer penger selv om man kun tar kjøretimer. Jeg brukte ca 15 000 og hadde aldri kjørt før min første time.

Men det er sikkert store prisforskjeller rundt omkring. 30 000 er jo veldig mye...

Spørs jo hvor mye tid man har å kjøre på og.

Jeg brukte over et 1 år siden jeg jobbet 100% og kunne bare ta kjøretimer når jeg hadde ettermiddagsvakter og når kjørelæreren hadde tid. Så kunne gå flere uker mellom hver kjøretime, slik at mye "gikk" bort etter en stund uten bilkjøring. Måtte på en måte begynne på nytt hver gang.

Godt vi har anonym knappen:D jeg brukte vel nærmere 40 tusen på lappen og jeg øvelseskjørte med min mor MYE. :S Men jeg er/var tydeligvis unormalt treg i nøtta:/ blir nok fort dyrt dersom man ikke har noen å kjøre med, men jeg ville hvertfall ha prøvd:) du kan vel nedbetale med feks. 1000 kr i mnd, og da går det vel greit?=)

Finnes det ikke intensivkurs for de som ikke kan kjøre privat? Jeg mener å ha hørt om det et sted. Jeg kjørte en gang i uken en periode før jeg hadde mulighet til å kjøre privat, det var nesten litt bortkastet. Glemte alt for mye fra gang til gang.

Jeg tror at det er lurt å finne en kjørelærer som kan kjøre med deg flere ganger i uken. Og sørge for å ha penger nok når du begynner slik at det ikke blir unødvendig opphold.

Annonse

ja det er mulig!

Har en elev som kjører Mye med foreldre og en elev som ikke øvelseskjører hjemme..

Det tar mye lengre tid om man ikke har muligheten til å kjøre med noen, iallefall når man tenker på tekniske ferdigheter.. (gass, cluth, brems osv..), men er også svært individuelt hvor fort man lærer.

Ett førerkort pr. idag koster normalt 25-30 000,-

Anbefaler deg å sette deg inn i trafikksystemet, reglene og skilt, så slipper du ganske bra unna..

(trafikklærerstudent)

Man må ikke nødvendigvis bruke mer penger selv om man kun tar kjøretimer. Jeg brukte ca 15 000 og hadde aldri kjørt før min første time. Men det er sikkert store prisforskjeller rundt omkring. 30 000 er jo veldig mye...

Det var veldig billig. Søsteren min brukte 40.000. Hun øvelseskjørte. Men det er veldig dyrt der hun tok det. Kan jeg spørre hvor du øvelseskjørte?

ja det er mulig! Har en elev som kjører Mye med foreldre og en elev som ikke øvelseskjører hjemme.. Det tar mye lengre tid om man ikke har muligheten til å kjøre med noen, iallefall når man tenker på tekniske ferdigheter.. (gass, cluth, brems osv..), men er også svært individuelt hvor fort man lærer. Ett førerkort pr. idag koster normalt 25-30 000,- Anbefaler deg å sette deg inn i trafikksystemet, reglene og skilt, så slipper du ganske bra unna.. (trafikklærerstudent)

Hvordan sjekker man ut hvor det er billigst og best å kjøre? jeg bor i Rogaland, og her er det mange steder å kjøre.

Hva er det viktigste å kunne før man begynner å skulle ta lappen?

Enklest er vel bare å ringe rundt og høre, eventuelt sjekke rundt på hjemmesider..

Der de fleste bruker mest penger er på trinn 2, for det er svært mange som plages med å bruke begge beina, OG å gire samtidig.. bakkestart, myk stans/start, giring, generelt det å håndtere bilen..

det å kjøre i trafikken syns jeg er enklest at vi som trafikklærere får elevene som ferske, rett og slett fordi vi slipper da og plukke av elevene unoter ;)

Men det å kunne skilt å litt trafikkregler er veldig greit :)

Gjest April barn <3

Jeg har aldri øvelseskjørt og brukte ca 23000 på lappen.

Hadde rundt 16 kjøretimer, fem timer glattkjøring, to veiledningstimer, Teori eksamen, risikoteori, fire timer landevei, tre timer selstendig planlegging og kjøring, teknisk teori om bilen og selvfølgelig oppkjøringa..

Tok lappen for noen uker siden.

Endret av April barn <3

Bor i Trøndelag :) Ja d ble ikke så dyrt. Men jeg fikk grunnkurset i gave hos foreldrene mine. Vet ikke helt hva det koster, men sparte sikkert i allefall 1500 på det.

I tillegg kunne jeg stort sett alt av trafikkregler så trengte ikke annet enn de obligatoriske timene.

Men ser det er store forskjeller på pris. Noen tar kun 475,- mens andre skal ha hele 650,- pr time. Så er jo ikke rart det varierer veldig hvor mye folk må betale.

Man må ikke nødvendigvis bruke mer penger selv om man kun tar kjøretimer. Jeg brukte ca 15 000 og hadde aldri kjørt før min første time. Men det er sikkert store prisforskjeller rundt omkring. 30 000 er jo veldig mye...

Det var veldig billig. Søsteren min brukte 40.000. Hun øvelseskjørte. Men det er veldig dyrt der hun tok det. Kan jeg spørre hvor du øvelseskjørte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...