Gå til innhold

Spørsmål om delamming - lillenims eller andre med erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fullammet frem til nå (10 uker), men skal gå over til å delamme og gi mme ved siden av. Jeg har melk, men på grunn av sykdom (hos meg) må jeg overlate mer ansvar for matingen til pappaen fremover.

Jeg har et ønske om å amme på morgenen (det måltidet når vi står opp), samt en eller to ganger på ettermiddagen/tidlig kveld. Vil melkeproduksjonen min tilpasse seg dette om jeg begynner å gjøre det fast? Hva om jeg noen dager har mulighet til å amme en ekstra gang eller to? Hvordan vil kroppen min reagere på dette?

Skjønner at det er umulig å vite hvor mye melk babyen får til hvert måltid når man ammer, men om jeg ammer 3 måltider om dagen bør jeg da gi 3 med mme ved siden av? Eller trenger de flere måltider totalt når noe er amming?

Håper noen kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har fullammet frem til nå (10 uker), men skal gå over til å delamme og gi mme ved siden av. Jeg har melk, men på grunn av sykdom (hos meg) må jeg overlate mer ansvar for matingen til pappaen fremover. Jeg har et ønske om å amme på morgenen (det måltidet når vi står opp), samt en eller to ganger på ettermiddagen/tidlig kveld. Vil melkeproduksjonen min tilpasse seg dette om jeg begynner å gjøre det fast? Hva om jeg noen dager har mulighet til å amme en ekstra gang eller to? Hvordan vil kroppen min reagere på dette? Skjønner at det er umulig å vite hvor mye melk babyen får til hvert måltid når man ammer, men om jeg ammer 3 måltider om dagen bør jeg da gi 3 med mme ved siden av? Eller trenger de flere måltider totalt når noe er amming? Håper noen kan svare meg :)

Så bra at du vil delamme :)

Er det mulig for deg å pumpe på dagtid og evt på natta, iallfall i starten? Avhengig av om du har full- eller delammet til nå så har du nok såpass høy melkeproduksjon at du de første dagene "må" tømme brystene hyppigere enn tre ganger om dagen, og i forhold til produksjonen videre vil dette også være lurt. Dersom du merker at du får kuler i brystene (tilstoppinger), evt at du føler deg generelt syk (brystbetennelse), så Må du få tømt brystene minst hver 3. time til det går over - med pumpe/håndmelking eller amming.

Produksjonen vil kunne gå ned når du ammer sjeldnere, dvs den går naturligvis ned på døgnbasis når du ikke lenger fullammer, men i tillegg kan den også gå ned i de måltidene du ammer. Altså kan du oppleve at barnet ikke blir mett (like lenge som før) på ammemåltidene. Men TOM for melk vil du neppe bli så lenge du ammer noe, og litt avhengig av melkeproduksjon og hvor mye melk du kan lagre i brystene (som ikke avhenger av størrelse, men av...nja, mange ting) så er det ikke sikkert du merker noen nedgang på de måltidene du ammer heller. (Spør igjen om dette var klønete forklart.)

Den beste "garantien" for å fortsette å ha mye melk til de måltidene du ammer er altså å pumpe omtrent på de tidspunktene du vanligvis ville ammet, eller cirka hver 3. time. I forhold til å amme ekstra innimellom så er jo dette også smart, da dropper du bare pumpingen da.

Hvor mye melk barnet ditt trenger er også individuelt. En grei tommelfingerregel for "sporadisk flaskemating" er 30 ml pr time du ikke ammer i timene før du skal amme igjen, og ca 30 ml pr time uten amming. I starten er det lurt å gi flaske omtrent samtidig som du pleide å amme. Det kan bli mange små flasker da, men etter noen dager går det an å prøve å slå sammen noen måltider slik at det blir ca hver 3.-4. time, kanskje. Det viktigste er at barnet er passe sultent før amming, derfor er det dumt å gi en stor flaske på 150 ml 2 timer før du har tenkt å amme - begrens den flaska til ca 60 ml.

De trenger som regel ikke mer melk om det er morsmelk, men mange spiser mindre pr måltid når det er morsmelk, og morsmelk er også mer lettfordøyelig enn MME slik at de kan bli sultne igjen litt raskere enn med MME. Min erfaring fra førstebarnet (som ble fullflaska de første månedene) er imidlertid at samme mengde MME og morsmelk mettet like lenge (hun sov like lenge om natta uansett, feks.).

Etterhvert så ser dere om 30ml pr time er passe, for lite eller for mye, og justerer deretter - men det er et greit utgangspunkt når dere ikke aner hvor mye barnet faktisk vil ha.

Når det gjelder HVORDAN så er jeg ihuga tilhenger av "langsom flaskemating", spesielt når det kombineres med amming. Mer om der finner du her: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Dersom det er medisiner som gjør at du vil delamme så anbefaler jeg at du spør på http://www.tryggmammamedisin.no om du kan kombinere medisin og amming. Der får du personlig svar av farmasøyt/lege.

Skrevet

Tusen takk for svar!

I forhold til medisiner har vi hatt gjennomgang med legene på sykehuset så ammetidspunkter er lagt opp i forhold til inntak av medisin så hun ikke får melk så lenge de fremdeles er i kroppen min, så det skal være helt trygt for henne.

Vi har forsøkt oss litt frem. Hun tar fint pupp og flaske om hverandre, har ikke vært noen problemer med det. Men hun har virket veldig sulten. Tror kanskje vi traff på økedag samtidig her, har jo hatt dager tidligere da hun har spist og spist og spist og det er ganske likte de. Innimellom vil hun bare ha litt flaske, 50ml holder og hun roer seg. Innimellom blir hun sint når det er tomt etter 150ml. Tror summen per døgn ikke er så gal da, selv om den er veldig ujevnt fordelt foreløpig.

Vil hun regulere seg selv når hun er mett? Altså slutte å spise? Hun gjør jo det med puppen, men vil hun gjøre det med flaska? Eller vil hun spise til det er tomt. Redd hun skal få vondt i magen sin.

Har gått fint med puppene mine også. Overraskende bra faktisk. Hadde regnet med mere spreng, men det er ikke noe å klage på. Lekker fælt på natta da. Passer på å få tømt der det blir harde klumper med en gang jeg kjenner det og da forsvinner de.

Har endt opp med to amminger om dagen, en på morgenen når vi står opp og en på kvelden. Håper å holde på det så lenge som mulig :)

Skrevet

Så bra :)

Hvis du prøver teknikken med langsom flaskemating så er sjansen stor for at hun bare drikker så lenge hun er sulten, Poenget er å la hun gjøre jobben, ikke tyngdekrafta. Pga sugebehovet så bør et flaskemåltid også ta like lang tid som et puppemåltid, men sugebehovet kan jo også avhjelpes med smokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...