Gå til innhold

Tå=av (dialekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i landet sier man "tå" i stedet for "av". For eksempel; "ta tå deg jakka nå". Mannen mener det bare er i Trøndelag, mens jeg er helt sikker på jeg har hørt det andre plasser også, men jeg kommer selvsagt ikke på hvor! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir brukt i Hordaland hvor jeg bor, ve og det blir brukt i Sogn og Fjordane hvor eksen bor, og synest å huske at ei venninne fra Rogaland bruker det også.

Skrevet

Vi bruker det her jeg bor på Vestlandet

Skrevet

Vi sier det på Nordmøre (og mye ellers i Møre og Romsdal), mange tror for øvrig det er i Trøndelag, da.

Skrevet

Noen steder i Trøndelag sies det tå, Oppdal f.eks

Skrevet
Noen steder i Trøndelag sies det tå, Oppdal f.eks

I hele Nord-Trøndelag sier vi tå.

Skrevet (endret)

Romsdal og nordmøre vartfall som jeg vet om. Sier det selv og er fra romsdal.

Endret av millemille
Skrevet

På Bømlo i Sunnhordland seie me òg tå! Trur dei gjer det i nabokommunane òg! :-)

Skrevet

I store deler av trøndelag sier vi det

Skrevet

Vi seier ta (tav) og av om kvarandre, "Ta ta dej jakka" er ei kurant setning på sunnmøre.

Skrevet

Blir sagt på Sunnmøre også, hvertfall av eldre folk. Men lurer på om det er mer vanlig med ta enn tå.

Skrevet

Vet at mange bruker det begrepet i Nordhordland.

Skrevet

Hele familien min på farssiden bor på "bondelandet" i Akershus og de sier også tå.

Skrevet

om av er svært vanlig i velidg mange dialekter i Norge, så samboeren til HI fulgte nok ikke så veldig godt med i dialektkunnskapstimene på skolen. ;-)

Skrevet

Hedmark også

Skrevet

Sier det her på vestlandet/hardanger. "Ta tå an jakko" og "Eg fekk an tå mamma". (sier også "an" i stedet for "den" og "han", om det er dialekta eller latskap kan diskuteres:p)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...