Chelseafan Skrevet 14. september 2012 #1 Del Skrevet 14. september 2012 Flere av mine venner mater sine 3mnd gamle babyer med grøt,men tante og søskenbarnet mitt ventet til jentene deres var 4mnd,hva er riktig egentlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiness4life Skrevet 14. september 2012 #2 Del Skrevet 14. september 2012 Det er jo litt forskjellig men med mindre det er en vesentlig god grunn til å begynne med grøt for 4 mnd, som lav vektoppgang ol, skal det jo helst skje etter rådgiving fra helsesøster. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelseafan Skrevet 14. september 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 14. september 2012 Oki Takk for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elina Skrevet 15. september 2012 #4 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg vent til 6mnd, så det er jo ingen hast uansett;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peacock Skrevet 15. september 2012 #5 Del Skrevet 15. september 2012 6 mnd er anbefalt, for da er ikke morsmelken alene tilstrekkelig næring lengre. Ved dårlig vektoppgang kan du begynne ved 4 mnd (i samråd med helsesøster). Imidlertid kan det være bra å begynne med bittesmå smaksprøver rundt 4 mnd - men start da hellere med grønnsaker og frukt siden dette er lettere å fordøye enn grøt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 15. september 2012 #6 Del Skrevet 15. september 2012 Du kan begynne med smaksprøver ved 4 mnd, men fullt kjør med mat er ikke anbefalt før 6 mnd, så med mindre det er noe spesielt med babyene rundt deg (at de f-eks drikker 1 l MME, men går ned i vekt og trenger mer), så gjør de noe som ikke er anbefalt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelseafan Skrevet 15. september 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 15. september 2012 Oki såpass ja,vet at de babyene på 3mnd får det hver morgen og kveld tror ikke de på 4mnd får så mye Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144547810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
perl1 Skrevet 16. september 2012 #8 Del Skrevet 16. september 2012 Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144550245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelseafan Skrevet 16. september 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 16. september 2012 Oki jeg er bare usikker,greit og vite etterhvert,når mini i magen blir større Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144550396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 16. september 2012 #10 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Endret 16. september 2012 av yrild Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144550938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
perl1 Skrevet 16. september 2012 #11 Del Skrevet 16. september 2012 Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Er vel ingen som på død og liv gjør noe som helst, jeg sier bare at det er opp til hver enkelt å bestemme hva de vil gjøre med sitt barn. Og at man gjør det om føles best! Så lenge barnet tåler grøten ,med tanke på magen og liknende er det vel ikke noe i veien for at man prøver hvis man ønsker! Det er mye som er anbefalt, men det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gjøre..... Og når det kommer til det å gå med barnet, som for øvrig er en helt annen diskusjon, så er det ingen som kan tvinge et barn til å gå før barnet er klart, det fikser naturen fint selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144551551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
perl1 Skrevet 16. september 2012 #12 Del Skrevet 16. september 2012 Oki jeg er bare usikker,greit og vite etterhvert,når mini i magen blir større Er mange anbefalinger der ute. Så lenge din baby koser seg og klarer seg kun på morsmelk så er det ingeting i veien for at du kan fullamme helt til baby er 6 mnd, og kanskje lengere hvis det funker for deg! Og det at morsmelk er best er det ingen som kan komme å nekte for. Lykke til med amming nå den tid kommer, håper at du får det til og at du spør om hjelp hvis det ikke går bra! Amming er det enkleste og beste for barnet de første mnd. Så blir det opp til hver enkelt med tanke på hvor tidlig barnet skal bli introdusert for andre smaker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144551572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 16. september 2012 #13 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Er vel ingen som på død og liv gjør noe som helst, jeg sier bare at det er opp til hver enkelt å bestemme hva de vil gjøre med sitt barn. Og at man gjør det om føles best! Så lenge barnet tåler grøten ,med tanke på magen og liknende er det vel ikke noe i veien for at man prøver hvis man ønsker! Det er mye som er anbefalt, men det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gjøre..... Og når det kommer til det å gå med barnet, som for øvrig er en helt annen diskusjon, så er det ingen som kan tvinge et barn til å gå før barnet er klart, det fikser naturen fint selv! Ok... men det er en grunn til at det ikke anbefales at barnet får fast føde før fire måneder, så hvorfor gi det til det da hvis ingenting tyder på at det trenger det? For moro skyld? For å vise at man kan mate "dukken sin"? ...det er sånn jeg ofte oppfatter det! Hvis vektoppgangen er for dårlig kan man etter samtaler med helsesøster/lege gjøre nye vurderinger, men på generelt grunnlag hvis vektoppgangen er god er det ingen grunn til å gi fast føde til barn under 4 mnd. Endret 16. september 2012 av yrild Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144551669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vicky Pollard Skrevet 16. september 2012 #14 Del Skrevet 16. september 2012 Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Er vel ingen som på død og liv gjør noe som helst, jeg sier bare at det er opp til hver enkelt å bestemme hva de vil gjøre med sitt barn. Og at man gjør det om føles best! Så lenge barnet tåler grøten ,med tanke på magen og liknende er det vel ikke noe i veien for at man prøver hvis man ønsker! Det er mye som er anbefalt, men det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gjøre..... Og når det kommer til det å gå med barnet, som for øvrig er en helt annen diskusjon, så er det ingen som kan tvinge et barn til å gå før barnet er klart, det fikser naturen fint selv! Ok... men det er en grunn til at det ikke anbefales at barnet får fast føde før fire måneder, så hvorfor gi det til det da hvis ingenting tyder på at det trenger det? For moro skyld? For å vise at man kan mate "dukken sin"? ...det er sånn jeg ofte oppfatter det! Hvis vektoppgangen er for dårlig kan man etter samtaler med helsesøster/lege gjøre nye vurderinger, men på generelt grunnlag hvis vektoppgangen er god er det ingen grunn til å gi fast føde til barn under 4 mnd. Utrolig teit argument, yrild. Vi er voksne mennesker og mater ikke dukkene våre. Folkehelseinstituttets anbefalinger er riktig nok 4 mnd ved mme, og 6 mnd ved mm dersom vektoppgang etc er ok og babyeb ikke drikker over 1000 ml. I døgnet. Men så lenge babyen tåler det greit så får man jo begynne med grøt tidligere. 3 mnd var vel tidlig i mine øyne, men dog ikke unormalt utenfor norge. Men det kan være mange årsaker til at man velger gi grøt tidlig, og det er et valg hver enkelt må ta. Når jeg er i snakk med helsepersonell har jeg lagt merke til at det er en holdningsendring mtp. Å vente med grøt, og at de mer hellermot å begynne tidligere dersom barnet sover dårlig etc. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144552370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
syltetøy Skrevet 16. september 2012 #15 Del Skrevet 16. september 2012 Selvfølgelig er det en grunn til at en bør vente til seks måneder. Tarmene på så små babyer er tynne som blyanter. Skjønner heller ikke hvorfor folk skal være så tidlig ute med alt. Her følger vi anbefalingene vel vitende om at de som kommer med dem sannsynligvis har mer peiling enn meg. Og kun det beste er godt nok-så langt det går. Å begynne for moro skyld når baby er tre mnd er bare dumt. Les forøvrig: http://www.aftenposten.no/helse/article3527649.ece Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144552532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 17. september 2012 #16 Del Skrevet 17. september 2012 Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Er vel ingen som på død og liv gjør noe som helst, jeg sier bare at det er opp til hver enkelt å bestemme hva de vil gjøre med sitt barn. Og at man gjør det om føles best! Så lenge barnet tåler grøten ,med tanke på magen og liknende er det vel ikke noe i veien for at man prøver hvis man ønsker! Det er mye som er anbefalt, men det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gjøre..... Og når det kommer til det å gå med barnet, som for øvrig er en helt annen diskusjon, så er det ingen som kan tvinge et barn til å gå før barnet er klart, det fikser naturen fint selv! Ok... men det er en grunn til at det ikke anbefales at barnet får fast føde før fire måneder, så hvorfor gi det til det da hvis ingenting tyder på at det trenger det? For moro skyld? For å vise at man kan mate "dukken sin"? ...det er sånn jeg ofte oppfatter det! Hvis vektoppgangen er for dårlig kan man etter samtaler med helsesøster/lege gjøre nye vurderinger, men på generelt grunnlag hvis vektoppgangen er god er det ingen grunn til å gi fast føde til barn under 4 mnd. Utrolig teit argument, yrild. Vi er voksne mennesker og mater ikke dukkene våre. Folkehelseinstituttets anbefalinger er riktig nok 4 mnd ved mme, og 6 mnd ved mm dersom vektoppgang etc er ok og babyeb ikke drikker over 1000 ml. I døgnet. Men så lenge babyen tåler det greit så får man jo begynne med grøt tidligere. 3 mnd var vel tidlig i mine øyne, men dog ikke unormalt utenfor norge. Men det kan være mange årsaker til at man velger gi grøt tidlig, og det er et valg hver enkelt må ta. Når jeg er i snakk med helsepersonell har jeg lagt merke til at det er en holdningsendring mtp. å vente med grøt, og at de mer hellermot å begynne tidligere dersom barnet sover dårlig etc. Selvfølgelig var det teit sagt. Og det var satt helt på spissen, men jeg skºønner ikke hvorfor man på død og liv skal begynne med noe som barnet ikke trenger? DEt µå jo være fordi det er gøy for mor? (Litt sånn som å mate dukken sin når man er liten ;-) he he... jeg gir meg ikke... ;-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144552697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
perl1 Skrevet 17. september 2012 #17 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Er vel ingen som sier det er forbudt å gi ungen sin grøt fra 3 mnd??? Kan ikke folk få føle på og kjenne etter selv? Hvis du har lyst og babyen din liker det ser jeg ingen problemer med å gi baby grøt rundt 3 mnd alder. Jeg gjør det jeg føler, ser er best for meg også får andre gjøre det de vil. Er foresten av den oppfatning at det fleste begynner med små smaksporsjoner fra 3-4 mnd alder..... Jo tidligere man begynner, jo mindre kresen blir de, sies det Men har du morsmelk nok og ikke har noen problemer er vell morsmelk så lenge som mulig det beste, med tanke på allergier osv. Forbudt er det ikke, men det er ikke anbefalt å begynne med smaksprøver før barnet har fylt 4 måneder med mindre det er spesielle grunner til det. Fatter ikke at mødre på død og liv skal begynne så tidlig som mulig med alt. La nå barnet få modnes i sitt tempo og følg anbefalinger fra de som har mer erfaring. (Blir sprø av å se mødre som på død og liv skal gå med barnet så tidlig som mulig også...!) Er vel ingen som på død og liv gjør noe som helst, jeg sier bare at det er opp til hver enkelt å bestemme hva de vil gjøre med sitt barn. Og at man gjør det om føles best! Så lenge barnet tåler grøten ,med tanke på magen og liknende er det vel ikke noe i veien for at man prøver hvis man ønsker! Det er mye som er anbefalt, men det blir opp til hver enkelt å avgjøre hva de ønsker å gjøre..... Og når det kommer til det å gå med barnet, som for øvrig er en helt annen diskusjon, så er det ingen som kan tvinge et barn til å gå før barnet er klart, det fikser naturen fint selv! Ok... men det er en grunn til at det ikke anbefales at barnet får fast føde før fire måneder, så hvorfor gi det til det da hvis ingenting tyder på at det trenger det? For moro skyld? For å vise at man kan mate "dukken sin"? ...det er sånn jeg ofte oppfatter det! Hvis vektoppgangen er for dårlig kan man etter samtaler med helsesøster/lege gjøre nye vurderinger, men på generelt grunnlag hvis vektoppgangen er god er det ingen grunn til å gi fast føde til barn under 4 mnd. Utrolig teit argument, yrild. Vi er voksne mennesker og mater ikke dukkene våre. Folkehelseinstituttets anbefalinger er riktig nok 4 mnd ved mme, og 6 mnd ved mm dersom vektoppgang etc er ok og babyeb ikke drikker over 1000 ml. I døgnet. Men så lenge babyen tåler det greit så får man jo begynne med grøt tidligere. 3 mnd var vel tidlig i mine øyne, men dog ikke unormalt utenfor norge. Men det kan være mange årsaker til at man velger gi grøt tidlig, og det er et valg hver enkelt må ta. Når jeg er i snakk med helsepersonell har jeg lagt merke til at det er en holdningsendring mtp. å vente med grøt, og at de mer hellermot å begynne tidligere dersom barnet sover dårlig etc. Selvfølgelig var det teit sagt. Og det var satt helt på spissen, men jeg skºønner ikke hvorfor man på død og liv skal begynne med noe som barnet ikke trenger? DEt µå jo være fordi det er gøy for mor? (Litt sånn som å mate dukken sin når man er liten ;-) he he... jeg gir meg ikke... ;-)) Hele geia er vel gått litt langt nå spør du meg!! HI spurte når det er riktig å gi babyen sin grøt, og jeg ville bare presisere at det ikke er noe som er riktig, og at det riktige ofte er å følge sin egen magefølelse når det kommer til sånt! Noen babyer på 3 mnd klarer så vidt å holde hodet sitt oppe, mens andre allerede er begynt å snu seg rundt! Alle er forskjellige, både foreldre og barn, derfor , mener JEG( du behøver ikke være enig), at det må være opp til hver enkelt og deres behov nårtid de vil gi sin baby grøt eller ikke Takk for meg i denne debatten Endret 17. september 2012 av perl1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144553824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vicky Pollard Skrevet 17. september 2012 #18 Del Skrevet 17. september 2012 Takk for seg ja :-) tips: drøy an leengst mulig, det er sinnsykt mye gris, tar mer tid og blir mye mer klesvask når man begynner med grøt :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971540-skal-babyer-ha-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-de-er-3mnd-eller-4mnd/#findComment-144554591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå