Matrosen og Meg:) Skrevet 14. september 2012 #1 Del Skrevet 14. september 2012 Og jeg synes det er vondt, grusomt og jeg har dårlig samvittighet hver eneste gang! Gutten vår på 13 mnd begynte i barnehagen i august. Og det har gått kjempebra!! han smiler hver morgen når han blir levert og han koser seg dagen lang med lek ute og inne og alle barna. Vi er kjempefornøyde med alle ansatte. Så når det kommer til selve barnehagen og trivsel har jeg ingenting å klage på. Pappaen i hus jobber turnus, to uker tidlig og to uker med senvakter, med fridager sånn innimellom. Jeg jobber fast til 16.00, men et stykke unna der vi bor, så når mannen jobber sent, så henter jeg alt i fra 16.30-16.55, alt avhengig av trafikk. Og jeg synes det er helt forferdelig. Ikke fordi jeg ikke vet at gutten vår har det bra, men det er bare kroppen min og følelsene mine som sier det ikke er bra. normalt? Når jeg henter så sent så har jo pappaen senvakter, så da blir gutten levert senere enn vanlig, så ikke dagen blir så lang. Og når pappaen jobber tidlig levers han tidlig, men blir hentet tidlig så dagen igjen ikke blir lang. har vi fri, lar vi han få kort dag, eller fri han også. Så jeg synes vi gjør alt vi kan for at gutten vår skal være mye hjemme. Hadde jeg planlagt svangerskap, og alt litt bedre hadde jeg valgt å ha permisjon litt lenger slik at jeg kunne vært hjemme med han til han var rundt 2 år. Men slik ble det ikke, og når jeg ser den glade og møkkete av all lek gutten min når jeg henter i barnehagen så syntes jeg vi har gjort det vi kan for at han skal ha det bra!!! er jeg helt tullerusk som henger meg opp i dette med at jeg henter sent? Er dette noe folk rundt reagerer på? Jeg må også tilføye at de ansatte i barnehagen er fult informert de dagene dette er tilfelle, og at jeg jobber et stykke unna som ikke gjør det mulig for oss på en annen måte. å bytte jobb er umulig, da jeg for det første elsker jobben min, og for det andre er dårlige jobbmuligheter her vi bor. Vi elsker også stedet vi bor, med all familie rundt oss. Så dette er heller ikke et tema. Jeg bare lurer på om jeg er litt små gal og hysterisk:P Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hol(L)y COW Skrevet 14. september 2012 #2 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg tror ikke så små barn har godt av å være lange dager i barnehagen. Men jeg tror ikke de tar noen langvarig skade av det så lenge de har stabile og sunne tilknytningsforhold ellers. Og om dere leverer så seint dere kan...man kan bare gjøre så godt man kan! Sånn er samfunnet vårt idag lagt opp. Dersom det ikke er mulig å gjøre ting annerledes, så er det ikke det. Ikke noe poeng å gå rundt å ha dårlig samvittighet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144546151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tullmusa83 Skrevet 14. september 2012 #3 Del Skrevet 14. september 2012 Noen må hente sist akkurat på samme måte som at noen leverer først. Så lenge det ikke er de samme som levere først og henter sist. Har det vel ikke noe å si. Her prøver vi å holde dagene hans til rundt 6-7 timer, men om jeg leverer 11 og henter 5 er jo ikke noe værre enn om jeg levere 8 og henter 3. Kanskje er det tilogmed bedre. For da får han jo være med på helle ute stunden som han elsker, men slipper inne tiden med barn som kommer etterhvert. Han går i student bhg så de fleset barn kommer og går litt tilfeldig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144546190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magpie Skrevet 14. september 2012 #4 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg er også ofte den siste som henter pga at vi fikk ikje bhg plass her vi bor (og jeg jobber), men på andre siden av byen. Jeg følte meg også ulykkelig for sønnen vårres som er ofte aleina den siste halv timen, MEN: så oppdaget jeg at det er utrolig kos og stas å få være aleina med den voksne. Så no plager det meg ikke så mye lenger Vi leverer også forholdsvis seint siden mannen min jobber ettermiddag/kveld. I tillegg har gutten fri to dager i uka, siden pappaen ikke har brukt opp permisjonen sin enda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144546225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 14. september 2012 #5 Del Skrevet 14. september 2012 Han har jo ikke lange dager, men sene dager. Vil ikke tro at det er noe som helst problem. Her skal vesla være i barnehagen fra 12- 17.30 på mandager. Ikke ideellt, men ikke en spesielt lang dag og det må være sånn med våre jobber. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144546333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petrine +spire=❤ Skrevet 14. september 2012 #6 Del Skrevet 14. september 2012 Noen må jo hentes sist og sånn jeg ser det er dere heldig som slipper at det alltid er han som hentes sist... Jeg syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Dere har tilrettelagt ett opplegg som er til det beste for han under de forutsettningene dere har. Syntes det er flott at han også får fri innimellom når dere har mulighet til det. Jeg personlig syntes det er mye verre for de barna som aldri får fri selv om foreldrene gjerne har fri. Eller for de barna som har mor/far hjemme i perm med lillesøster/bror og de er de første som kommer og de siste som hentes, hver eneste dag.... Du burde ha dårlig samvittighet, ikke du. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144546831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybugg Skrevet 15. september 2012 #7 Del Skrevet 15. september 2012 Vi har det på akkurat samme måte, bare at jeg jobber turnus. Og pappaen jobber fast 08-16. Har selv slitt med den dårlige samvittigheten, om at han blir hentet så sent når jeg jobber kveldsvakt. Snakket med en av de ansatte om dette, og som hun så han har ikke mange timene i barnehagen han de dagene, med tanke på sen levering (mellom 9.10 og 9.45). Så jeg har slått meg til ro med det. Han har det veldig bra de dagene har er der lenge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144549557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondejenta Skrevet 24. september 2012 #8 Del Skrevet 24. september 2012 IKKJE ha dårleg samvit. Viser ungen glede og har det bra, så skal du ikkje tenkje på det. Trur mange foreldre er litt hysteriske her inne og skal vere veldig "politisk korrekt". Du leverer seint og henter kanskje sist, men ungen har sikkert ikkje LENGST dag likevel. Eg er sikker på du er ei like god mor om ikkje bedre enn mange andre mødre som er veeeldig opptatt av sånt. KOS deg med ungen og Drit i kva andre meiner! Klem;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144575737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solavisfolket81 Skrevet 28. september 2012 #9 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg er akkurat som deg, men verre... Jeg får kjempedårlig samvittighet når jeg henter min datter sist, selv om det er over en time til stengetid (liten barnehage, med få barn). Selv om hun har vært alene i tre minutter, får jeg dårlig samvittighet. Egentlig vet jeg ikke hvorfor heller, for jeg har tidligere jobbet i barnehage. Og det var herlige stunder den siste tiden om det var ett eller få barn igjen. Rolig lesing og hygge. Fikk til og med bedre kontakt med de barna som var seneste hentet. Så forstår deg godt, men du har ingen grunn til det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144586478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matrosen og Meg:) Skrevet 29. september 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 29. september 2012 Tusen takk for mange gode og støttende svar:) Jeg har nok roet disse tankene litt mer. Det hjelper nok litt på at barnehagen blir mer og mer en del av hverdagen og jeg innser at sånn må det bare være. Men, han er nok ikke den som har lengst dager nei. ca 6 timer om dagen, noen dager litt lenger. men vi prøver å holde det til 6 timer. og da sover han nesten 2 timer av de 6 timene igjen:) Han storkoser seg, klapper og nærmest hopper ut av bilen når han skjønner hvor vi er. Han vinker hade til meg, før jeg har rukket å ta på inneskoene og er blid som ei sol når han blir hentet. Han elsker å være ute, og dem er masse ute i barnehagen og når jeg da henter som den siste, er han sammen med en voksen og enten koser seg i sandkassa eller på fanget med en bok. Han får da full oppmerksomhet og er som sagt veldig blid. Det er ikke noe gøy å være den siste som henter, og det blir det nok ikke med tiden heller. Men jeg har nå akseptert at sånn er det hos oss, og han har det bra:) Hadde gutten min ikke likt seg i barnehagen, og/eller vi ikke vært fornøyde med de ansatte så hadde saken stilt seg helt andereldels:) men heldigvis har vi ingenting å si på de ansatte eller barnehagen:) og det er godt å vite når man stresser hjem fra jobb for å hente. Jeg er nok litt typisk "ung" mor som er redd for at de "voksne" damene skal se på meg som en dårlig mor, enda jeg vet at jeg gjør alt for gutten min og for at han skal ha det best mulig nå og i fremtiden. Takk igjen for svar:) det gjør godt å vite at man ikke er alene i samme situasjon:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144589900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solavisfolket81 Skrevet 29. september 2012 #11 Del Skrevet 29. september 2012 Tusen takk for mange gode og støttende svar:) Jeg har nok roet disse tankene litt mer. Det hjelper nok litt på at barnehagen blir mer og mer en del av hverdagen og jeg innser at sånn må det bare være. Men, han er nok ikke den som har lengst dager nei. ca 6 timer om dagen, noen dager litt lenger. men vi prøver å holde det til 6 timer. og da sover han nesten 2 timer av de 6 timene igjen:) Han storkoser seg, klapper og nærmest hopper ut av bilen når han skjønner hvor vi er. Han vinker hade til meg, før jeg har rukket å ta på inneskoene og er blid som ei sol når han blir hentet. Han elsker å være ute, og dem er masse ute i barnehagen og når jeg da henter som den siste, er han sammen med en voksen og enten koser seg i sandkassa eller på fanget med en bok. Han får da full oppmerksomhet og er som sagt veldig blid. Det er ikke noe gøy å være den siste som henter, og det blir det nok ikke med tiden heller. Men jeg har nå akseptert at sånn er det hos oss, og han har det bra:) Hadde gutten min ikke likt seg i barnehagen, og/eller vi ikke vært fornøyde med de ansatte så hadde saken stilt seg helt andereldels:) men heldigvis har vi ingenting å si på de ansatte eller barnehagen:) og det er godt å vite når man stresser hjem fra jobb for å hente. Jeg er nok litt typisk "ung" mor som er redd for at de "voksne" damene skal se på meg som en dårlig mor, enda jeg vet at jeg gjør alt for gutten min og for at han skal ha det best mulig nå og i fremtiden. Takk igjen for svar:) det gjør godt å vite at man ikke er alene i samme situasjon:) Tror ikke ung mor har noe å si, vi tenker mange sånn. Jeg er jo nesten gammel mor som er over tredve Ingen tenker dårlige tanker om en mor som henter seint noen ganger. Verre om gutten ikke ble hentet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144590531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knikte Skrevet 30. september 2012 #12 Del Skrevet 30. september 2012 Jeg jobber i bhg og har ingen tanker den av barna som blir hentet sist. Jeg vet hvor lenge foreldrene jobber og at de ikke har mulighet til å hente tidligere så sånn er det bare med den saken. Prøver heller å gjøre den tiden med bare et barn igjen ekstra koselig. (De jeg stusser over er de som har barna i bhg 5 dager i uken omtrent fra vi åpner til vi stenger, og ALDRI gir barna en fridag eller henter litt tidligere en dag) MEN jeg er også mor, og kjenner "stikket" i magen når jeg kommer til podens barnehage og ser at han er der alene. Selv om jeg vet at han har det bra og trives der. Nå har min ca 8,5 timer i bhg om dag, men trøster meg med at han bare er der tre dager i uken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144593020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maracuya Skrevet 2. oktober 2012 #13 Del Skrevet 2. oktober 2012 6 timer er jo en kort dag det, har vel ikke noe å si at den slutter sent da. Men jeg kjenner igjen følelsen, blir ofte litt unnskyldende når jeg kommer sist, liker det ikke. Annenhver uke både leverer og henter jeg (som regel) og da blir det ofte 8 timer i barnehagen og henting seint. Skulle jeg unngå å hente seint må jeg levere i 7-tida, med dobbelt så mye stress om morgenen og stå opp enda tidligere. Da får de heller være fra 8 til 16. De andre ukene kan som regel pappaen hente og det kan skje i to-tretida. De færreste har vel jobber som gjør at de kan levere seint og hente tidlig. Og dere har jo gjort det beste ut av det med fars turnus. Det jeg innimellom stusser på, er jo når folk som jeg vet har fri på dagtid pga kveldsvakter eller at de rett og slett ikke jobber, likevel leverer ungen til frokost i barnehagen og heller ikke henter tidlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971427-den-siste-som-henter-i-barnehagen/#findComment-144599047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå