bestemt oss:) *mamma* Skrevet 14. september 2012 #1 Del Skrevet 14. september 2012 Her har jeg vært hjemme siden midten av juni.. Først ble jeg sykmeldt siste 14 dagaer av mitt vikariat fordi jeg var utslitt pga svangerskap. Så var jeg i fin form gjennom sommeren, men fra uke 10 kom bekkenplagene bak.. Det har eksalert seg slik at jeg nå har vondt i hoftene, halebeinet og skambeinet. Hurraa! Så her sitter jeg hjemme og tar livet med ro. Har fått beskjed av manuelterapauten jeg går til at hvis ro gjør bekkene bedre, så skulle jeg ta livet med ro. Og aller helst skaffe meg krykker. I dag er jeg 19+1, og har et langt svangerskap foran meg, iallefall hvis disse plagene skal vedvare! Helsigvis har jeg ei venninne som bor i nærheten, som er hjemme i permisjon, så vi møtes nesten hver dag Pluss at jeg har strikking som hobby, så da går tiden greit:) Flere som er i samme situasjon? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971362-flere-som-er-hjemme-pga-bekkenplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ele Skrevet 14. september 2012 #2 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg jobber bare 70% nå, fra uke 18 og er nå i uke 20. Det er korsryggen som har slått seg vrang og alt rundt har bare stivna, og av og til klarer jeg liksom ikke å få den ene foten helt med meg, og noen ganger bare svikter den og jeg får strålinger nedover. Men Fysioterapeuten lærte meg litt hvordan jeg bør gå, sitte og ligge og jeg prøver å gjennomføre det nå. Men enda fører det litt til at jeg ikke egentlig sover så godt om natta, de riktige stillingene er ikke mine favoritter! MEN jeg synes det funker, jeg føler meg litt bedre nå! Og han sa at bevegelse er det viktigste, hvis ikke stiver alt bare mer og mer! Så jeg går tur i skogen en del, men passer på å vippe bekkene riktig vei når jeg går tur, slitsomt, men det hjelper tror jeg Håper du kjenner litt bedring og ikke må ende opp med krykker! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971362-flere-som-er-hjemme-pga-bekkenplager/#findComment-144546087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri26 Skrevet 14. september 2012 #3 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg er 20+6 nå, og jobber 50% pga bekkenløsning.. Var sykemeldt 100% fra uke 9 omtrent, etter tre veldig smertefulle uker med låsninger.. Klarte bare å ligge i 3-4 uker, før jeg begynte å jobbe igjen.. etter det har det gått gradvis bedre, men lever litt på kanten av "stupet" hele tiden, så må passe på! Vet at det er forskjell fra person til person, men generelt så har det fungert veldig bra å gjøre følgende for meg: - gå saktere, og passe på at skrittlengde og - bredde ikke er for stor - unngå brå vendinger - bøye bena, ikke ryggen, om jeg må for eks plukke opp noe fra gulvet - ikke sitte/sitte absolutt minst mulig (korsbenet klikker helt om jeg sitter) - gjøre øvelser for bekkenet 2-3 ganger x 15-30 min daglig. Herunder vugge bekkenet hhv sideveis og frem og tilbake enten i ryggliggende, firstående, stående eller sideliggende. Ligge på ryggen og svinge bena forsiktig fra side til side. Ligge på ryggen med bena på ball og svinge forsiktig fra side til side. Ligge på siden med føttene samlet og løfte øverste kne så høyt som går innenfor smertegrensa. - passe på når jeg står og går at jeg ikke "henger på hoftene", men retter meg opp.. er fæl til å synke sammen i pottitholdning og det gjør ikke saken bedre.. - vannjogging!! - massasje på setet og korsrygg.. Var veldig redd for å gjøre øvelser i starten, og måtte begynne veldig pent.. men har kunnet øke litt gradvis, uke for uke, og kjenner at musklene rundt korsbenet (og skambenet) er mindre utmatta nå.. Noen tips fra meg Funker sikkert ikke for alle, men kanskje for noen! Ps. er noe dritt å måtte være sykemeldt for dette.. men - får jo en premie for det snart Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971362-flere-som-er-hjemme-pga-bekkenplager/#findComment-144546165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissVaiper Skrevet 15. september 2012 #4 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg er i uke 16 nå, men har hatt plager i mange uker allerede. Jeg bruker bekkenbelte (helt fra første symptom meldte seg), og er helt avhengig av det for å kunne fungere. Anbefales på det sterkeste! Man får tak i det hos badasjist, koster rundt 1000 kr, men er verdt hver minste krone! Jeg går og til behandling hos kiropraktor på "Bekken og barn" og er kjempefornøyd. Som hun over skriver så er stillingsforandringer kjempe viktig. Foreløpig har jeg klart meg i 100% jobb, men kjenner at jeg trenger å ha noen ekstra dager fri, da de dagene jeg nå har fri går til å være helt utkjørt. Skal til lege på tirsdag, så da blir jeg å be om litt sykemelding. Har ei jente på 2 å ta meg av også, men det er ikke så lett nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971362-flere-som-er-hjemme-pga-bekkenplager/#findComment-144547391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå