Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min lille engel på snart 6 mnd. har begynt og avvise brystet på dagtid, Har etter samråd med helsesøster begynt og gi grøt, og litt vann innimellom fordi han var så voldsom på brystet en periode. Jeg gir en 1/2 porsjon grøt + litt fruktmos i 11.30 tiden, og en hel porsjon til kvelds i 18.30 tiden. De siste dagene har han avvist brystet på dagtid, han tar en liten sup, så vil han ikke ha mer, det hjelper heller ikke og prøve og amme før dagmåltidet. Og han vil bare drikke av tuttekoppen sin. Han ammes ganske bra på kvelden/natt og morgen. Vurderer og begynne og pumpe meg eller gi mme på dagtid for at han skal få i seg melk. noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971324-avviser-brystet-p%C3%A5-dagtid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen,no

Det aller viktigste er at han har det bra: virker tilfreds, har flere (5-6) godt våte bleier pr døgn, ikke er forstoppet, og legger passe på seg.

Om han dier bra på kveld, natt og morgen så er det ingen krise om han ikke vil ha på dagtid. Hvis han dier godt (slik at du kjenner brystet blir tømt) 3-4 ganger i døgnet så er det nok bra :)

Ofte blir de veldig opptatt av "alt annet" rundt denne alderen, og det kan da hjelpe å prøve å gjenskape ammesituasjonene som fungerer, feks nattamming: amme i et "mørkt og kjipt rom". Det kan også hjelpe å sette seg slik at barnet ser lite av omgivelsene, prøve seg med en leke som kun brukes ved amming, la barnet leke med et stort smykke osv.

Du kan også prøve å få i gang utdrivingen før du legger han til, for å se om det kanskje er derfor han ikke vil ha (at det ikke kommer melk med en gang).

Og så kan det være du har eller er i ferd med å få mensen, melka kan endre litt smak da.

Litt om brystvegring: http://ammehjelpen.no/artikkel/18/Brystvegring

Melk kan fint serveres kald om barnet vil ha det:) Husk å riste den før servering slik at fettet (som vil flyte til toppen av boksen/flaska når den har stått noen timer, fordi morsmelk ikke er homogenisert) fordeles i melka.

Om du kan blande MME-pulver i kaldt vann vet jeg ikke, det er mulig den klumpes og pulveret ikke løses like bra opp da (bla. er det en del sukkerarter i MME-pulver som nok løser seg bedre opp i varmere vann), men da kan du kjøle den ned i stedet.

Jeg ville pumpet minst en gang på dagtid for å opprettholde melkeproduksjonen, det er ikke uvanlig at brystnekt slik går over etter noen dager eller uker, og da er det jo greit å ha nok melk til det også. (Men det går fint å øke ved behov også, altså, det blir akkurat som andre økedager.)

Endret av lillenims

Jeg er enig med det lillenims skriver over. Min sønn var på akkurat samme måte da han var på samme alder og begynte å spise mer grøt. Jeg ammet kun på et mørkt soverom, og måtte gjerne legge til flere ganger før han drakk. Noen dager var han mer interessert enn andre. Jeg ammet ikke like mange ganger som før, men han tømte jo brystet desto fortere. Når jeg skulle ut, pumpet jeg meg på forhånd og hadde med på flaske. Typisk i den alderen er at alt er mer spennende enn puppen. Jeg ammer fortsatt 4-5 ganger nå som han er 9 mnd, men nytter ikke å prøve andre steder enn på rommet hans. Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei og hopp! Etter litt prøving og feiling her, står vi fortsatt litt på stedet hvil. Jeg fikk menstruasjon, og tenkte, ja ja, det er vel bare mens den er her at han ikke vil ha melk da, men nei, han vil fortsatt ikke ha brystet på dagtid, heller ikke fra flaske, eller i annen temperatur. Han vil heller ikke ha melk i tuttekoppen sin, men drikker vann fra den.

Det går fortsatt greit med amming morgen og kveld, men ikke noe serlig på dagtid. Jeg har også prøvd og amme i sengen på dagtid, men det blir bare tull. Enten så skriker han, eller så ruller han seg rundt og ler og leker.

Melken renner med en gang, så det er ikke noe problem heller.

Ikke for det, jeg skal ikke stresse med det hvis det er nok å amme morgen og kveld, for mat er han glad i, og vann også. Men er det nok melk når han bare drikker morgen og kveld??

Pumper fortsatt på dagtid for å holde produksjonen oppe forresten..

Endret av gggutt

Annonse

Produksjonen vil oftest gå ned etterhvert når man bare amme morgen og kveld, så det er lurt av deg å pumpe iallfall en gang på dagtid. Du kan fryse ned melka og bruke den i mat, eller gi den fra kopp eller andre ting han måtte finne på å drikke av etterhvert.

Ellers anbefaler jeg jo at du bare fortsetter å prøve. Gjenskap gjerne mest mulig fra de ammingene som funker - rom, lys, klær, plass osv - og ikke stress med det. Pass også på å tilby bryst når han er sulten - etter masse annen mat er det jo ikke rart om han ikke vil ha melk. Pupp bør gis før fast føde ganske lenge, og spesielt om barnet begynner å få "ammeproblemer" (avviser brystet, tuller osv).

Holdbarheten på melk er forøvrig over 6 mnd når den skal brukes av barn som får annen mat i tillegg, næringsinnholdet kan bli litt dårligere, men det spiller jo liten rolle for barn som uansett spiser fast føde. Så du trenger ikke være redd for å brenne inne med et kjempelager i fryseren (om du har plass da).

Jeg fortsetter og tilby, og tilbyr alltid melk før måltidet. Masse mat blir vel litt drøyt, men får 1/2 porsjon grøt kl. 11.30 og 1 porsjon grøt til kvelds ca. 18.30. Men han er glad i grøt, så om jeg må trappe opp på fast føde tror jeg ikke det blir noe problem. Han drikker jo litt i løpet av en dag, men det er bare snakk om sekunder om gangen. Men, jeg tenker også på det at jeg begynner og jobbe igjen om 1 1/2 mnd, så det er kansje like greit at han ikke drikker så mye melk på dagtid, for det er ikke lett og få til ammepauser i jobben min. Men jeg skal opp på helsestasjonen og få snakket litt med hs om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...