Vakreste_i_verden:-) Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Hvorfor sier alle at det er så slitsomt med baby. Synes så mange klager over at det er så forbanna slitsomt. Jeg må hente meg inn, jeg sover ikke om natten, babyen gråter... Blæ bla bla... Jeg syntes det var mye mer slitsomt å jobbe mellom 8 og 10 timer enn å være med mitt vidunder hele tiden. Jeg synes ikke det er slitsomt, bare koselig! Hva med dere?
*Miss Flua* Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Jeg syns heller ikke det er slitsomt ja jeg har hatt netter hvor jeg har sovet lite, og jeg har vært helt amøbe dagen etter. Men jeg storkoser meg og skulle gjerne vært hjemme myyyee lenger! Storkoser meg men må samtidig si at jeg forstår veldig godt at de som har babyer med kolikk og slikt synes det er slitsomt da..
Magia Skrevet 14. september 2012 #3 Skrevet 14. september 2012 Så fint for deg at det bare er kos med baby! Da har du kanskje en rolig baby? Jeg hadde ikke det, og jeg syns babytiden var et skikkelig herk. Faktisk så slitsom at jeg hele tiden utsetter å få nr 2. Misforstå meg rett, jeg elska babyen min og ville gjort alt for han, men det var rett og slett kjempekrevende å skulle ta hånd om han hele tida. Han sov dårlig, hylte masse, sutra masse og gjorde meg svett i alle situasjoner rett og slett. Har det slått deg at vi mennesker er forskjellige, både babyen og mor, og at det derfor er veldig individuelt hvordan det føles?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Det kommer jo helt ann på ungen man har da. Her var storebror som en drøm, aldri noe problemer av noe slag. Så kom tennen, og det hele ble et mareritt, han har slitt så og si hver dag siden han var 5 mnd, er nå snart 19 mnd. Sover lite på natt osv osv. Lillesøster holdt hylekor i 3 mnd, da snakker vi ikke bare 4-5 timer, men 8-19 timer pr dag med gråt og hyling, hadde ikke kolikk, men derimot slet hun med magen pga at hun ikke tålte mm og mme.. Nå er hennes problemer overstått, og gutten starter å få det bedre igjen, så nå først føler jeg at det er herlig å være mamma, før dette hadde jeg null tid forutenom ungene eller husarbeid.. Nå har jeg hvertfall tid til å dusje mer enn 1 gang pr dag.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Jeg syns selvsagt at det var kos og fint. Men samtidig var det utrolig slitsomt. Hvertfall de første ukene og barseltiden generelt. Man er jo klar over at det blir lite søvn, men det er ikke alltid like lett å tilpasse seg. Her måtte vi pga lav fødselsvekt vekke barnet og gu han mm eller mme hver 1,5time døgnet rundt de første 3mnd. Ble lite søvn av sånt. Hvertfall når han ikke alltid sovnet igjen med engang, eller hadde magevondt. Det var og slitsomt og stress å måtte følge klokken og et stramt veieskjema. Ble så mekanisk alt sammen.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Jeg har vært velsignet med veldig snille og rolige babyer, så for meg har babytiden vært veldig fin Men det er ikke alle som har det. Vennina mi hadde ei hadde kolikk. Og det var visst et mareritt! Så selv om jeg hadde snille babyer, så betyr det ikke at alle andre har det også. Og om noen synes det er slitsom, så er det ofte en grunn til det
☆☆☆ Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 Eg har no vore mamma i eit halvt år, og det har framleis kkje vore i nærleiken av så slitsamt som det var å vere høggravid. Og eg hadde eit lett svangerskap utan plager å skryte av. Det er definitivt meir slitsamt å vere i arbeid for min del. Ja - eg har eit lite menneske i hus som er ganske så hjelpelaus og treng meg til det meste. Men det går framover, og ho lærer stadig noko nytt. På jobb er det mange ganske så hjelpelause menneske som treng meg til det meste, og dei mistar stadig nye funksjonar.
Miamimom Skrevet 14. september 2012 #8 Skrevet 14. september 2012 Med storebror, VELDIG slitsomt pga KISS og kolikk..nå er det ikke slitsomt når jeg har en "normal" baby. "Alle" sier vel ikke at det er slitsomt med baby, men det er enorm forskjell, det ser jeg jo bare på mine 2..så være heller glad for at du har unngått de store problemene, det er sikkert andre områder i livet du sliter på som andre takler som en drøm ;-)
holahopp Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Hadde en veldig snill og rolig baby og fremdeles snill og rolig nå. Men babytiden syns jeg var slitsom for jeg følte meg ikke komfortabel i mammarollen eller rundt babyer. Det har jeg aldri gjort. Men nå som han har blitt eldre syns jeg ikke det er noe slitsomt. Bare han ble eldre så ble alt bedre.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Jeg har ikke hatt vanskelige unger. Her har det ikke vært mange våkenetter og ingen andre store vedvarende problemer. Men jeg synes absolutt ikke at spebarnstida er kos eller fin. Det er slitsomt, kjedelig, ensomt - rett og slett et pliktløp som jeg gjerne skulle ha vært foruten. Men jeg liker å være mor da, og jeg liker å være gravid og da kommer man ikke unna spebarnstiden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Herlighet, det kommer jo helt ann på ungen! Første ungen min sov ca 3 timer iløpet av døgnet og skreik resten. Sov ikke rundt før hu var 3 åR!!! Andre ungen min var våken ca 3 timer iløpet av døgnet og sov resten. Sov fra 21-08 fra han var 2.mnd gammel uten å få mat på natta. Så det sier jo seg selv at permisjonen min med nr 2 IKKE var slitsom, men at permisjonen (og tiden etterpå...og ja, det er fortsatt slitsomt med denne 8 år etter...) var tung.
kaklemor Skrevet 14. september 2012 #12 Skrevet 14. september 2012 Jeg ble veldig overrasket over hvor lett det rett og slett var å ha en baby i hus. Var forberedt på masse våkenetter, skrik og at jeg ikke skjønte hvorfor babyen gråt. Den gang ei Jeg syns det er mer slitsomt å gå gravid mens jeg har en liten en så blir godt å få lillebror til verden
thessi og lillemor Skrevet 14. september 2012 #13 Skrevet 14. september 2012 Kjenner jeg blir irritert over sånne innlegg, selv om du sikkert ikke mener å tråkke noen på tærne. Jeg må bare rope det : BABYER ER FORSKJELLIGE!!! Sånn, da fikk jeg det ut. Min første skrek både dag og natt, og sov omtrent ingenting. Jeg var totalt utmattet i hele babyperioden. Tror ingen hadde syntes at det var kos.
Hybelkanina Skrevet 14. september 2012 #14 Skrevet 14. september 2012 Jeg har ikke opplevd at "alle" sier at det er slitsomt med baby. Min første hadde låsninger og kolikk, men fordi vi bare hadde ham var det ikke noe problem å tilpasse seg, han sov veldig lite - men så lenge jeg sørget for å sove samtidig med ham og innse at jeg ikke fikk gjort alt jeg egentlig ønsket så ble det allikevel en periode jeg ser tilbake på som koselig. Vi venter nummer to om få uker og jeg vet at det kommer til å bli tøffere denne gangen hvis nestemann også blir kolikkbaby, nå som vi også har storebror å ta hensyn til.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 14. september 2012 #15 Skrevet 14. september 2012 Teit utsagn. På samme måte som noen sier at de ikke skjønner hva er så ille med fødsel, når de har hatt drømmefødsler så å si uten smerter selv. Hørt om å sette deg i andres situasjon og forstå at alle er forskjellige?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #16 Skrevet 14. september 2012 Første gangs mødre altså... Er man første gangs mor og får en "enkel" unge så er man så snar til å si: å hva klager alle på. Dette er bare kos... Men babyer er IKKE like. Noen sover knapt, skriker hele tiden uten at du finner ut hva som plager barnet. Min første sønn var bare en fryd. Ingen gråt, bare blid, spiste godt, sov godt. Bare kos var det. Så fikk jeg tvillinger. Ei jente som også var snill og tolmodig og sov godt og hele pakka. Men tvilling gutten plagdes med no som vi ikke klarte å få tak på. Han gråt og gråt, kastet opp 5-10 ganger hver dag, kostant diare, som gikk gjennom alt av klær... Jeg hadde lett blitt utslitt av å ha bare han. Men jeg hadde 2 barn til som også krevde sitt. Det viste seg først når han var 1,5 år at han hadde hyper sensibel tarm, og at han ikke tålte noe som hadde noe med frukt bær, grøsker og gjøre. BARN ER FORSKJELLIG! og du har vært heldig. Gratulerer med det.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 Føler det er motastt,jeg... Alle sier det er så kos med baby... Så der satt jeg i barselperioden, var helt på felgen og med skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg ikke koste meg...
khm Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 (endret) Dette var et skikkelig "se hvor flink jeg er og hvor fint jeg har det" innlegg! Alle andre som ikke har det sånn kan jo ikke være helt normal Endret 14. september 2012 av khm
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #19 Skrevet 14. september 2012 Ikke bare er ungene forskjellig, men hva som har skjedd med oss er også forskjellig. Min første var kolikkunge mm i tillegg var jeg uheldig med underlivet under og etter fødselen og brukte 6 mnd på å gro. Andre ungen var "normal" og jeg fikk kun en rift.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. september 2012 #20 Skrevet 14. september 2012 #17 - helt enig. Ingen har noen gang fortalt meg at det er så slitsomt med baby, men gud bedre hvor mange som forteller meg hvor koselig det er. Nesten gang, om det noen gang blir en, er det ingen i min omgangskrets som kommer til å tørre å fortelle meg hvor koselig jeg bør ha det med baby i hus. Der i mot synes jeg det er kjempekjekt med 3 åringer, 5 åringer, 10 åringer og eldre med. Det er litt morsomt med 1 og 2 åringer også, men babyer er søte, men ikke mine favoritter. Kanskje på tide at folk lærer seg at det er forskjell på folk, både på babyer og voksne.
Magia Skrevet 14. september 2012 #21 Skrevet 14. september 2012 Føler det er motastt,jeg... Alle sier det er så kos med baby... Så der satt jeg i barselperioden, var helt på felgen og med skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg ikke koste meg... Jeg følte det egentlig likt. Mens det pågikk så turte jeg ikke si til noen at jeg slet med den nye tilværelsen. Babyen var også blid som ei sol borte på besøk, men skrek som en stukken gris når vi kom hjem fordi han konstant var overtrøtt. Så ingen forstod meg utenom pappaen. Dårlig samvittighet har jeg heldigvis kvitta meg med, men når jeg stod midt oppi det så følte jeg meg som verdens verste mor som holdt på å fly på veggen av å gå hjemme så lenge med en krevende gutt. For det skal jo være sååå koselig og man skal ikke ønske noe annet enn å få kooose seg hjemme med babyen sin.
Vakreste_i_verden:-) Skrevet 14. september 2012 Forfatter #22 Skrevet 14. september 2012 Jeg har selvfølgelig full forståelse for dere som får kolikk baby eller baby med andre utfordringer som gjør at man ikke har noe annet enn en gråtende baby døgnet rundt. Det jeg ikke skjønner er dere som har "normale" babyer som gråter litt hver dag, er oppe noen ganger i løpet av natten og som spiser greit. Det er da jeg ikke skjønner denne klagingen! Dette var absolutt ikke ment som et "se så flink jeg er" innlegg. Jeg er bare lei av syting og klaging fra damer som ikke tåler en liten støyt eller utfordring. Er jo ofte de jentene som syntes at alt er slitsomt (jobb, skole, trening osv) som klager når de får barn også.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #23 Skrevet 14. september 2012 #17 her... Jeg hadde en normal baby. Han gråt litt hver dag, han spiste to ganger hver natt og var det du kaller en normal baby. Meg derimot var det verre med... Jeg fikk totalruptur under fødsel og tok max av smertestillende hver dag, Klarte knapt sitte uten spesialpute, kunne ikke gå for mye og fikk ikke løfte noe som var tyngre en babyen min. Sleit med amminga, fikk brystbetennelse og ble skikkelig dårlig... Oh happy barselperiode
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #24 Skrevet 14. september 2012 Jeg har to barn. Den første var og er fortsatt utrolig krevende. Han sutret/skrek hele dagen de første fem mnd og spiste nesten bare på nettene. Etter tre mnd va jeg nesten nervevrak av søvnmangel og skriking. Lillebror er nå 6 mnd og har kanskje grått fem ganger tilsammen. Han er ALLTID blid og har sovet hele natta siden han var 3-4 uker gammel. Selvsagt er det koselig å være hjemme med han. Det kan være enorm forskjell på unger og det må da være mulig å forstå det selv om du har en rolig unge. Det tar jeg som en selvfølge siden ingen med unge som skriker hele dagen synes det er koselig å være hjemme...
C.L.H85 Skrevet 14. september 2012 #25 Skrevet 14. september 2012 Så utrolig deilig for deg at du ikke har det slitsomt i babytiden Er ingenting som er så bra som det!! Men det er dessverre ikke alle som oppfatter det likt. Her var det ingen søvn på hverken baby eller meg på ca 6 mnd (da vi fant ut at hun hadde kiss), etter behandling ble det andre saker Og nei jeg overdriver faktisk ikke, det var maks 1 time i slengen hun sov på natta og 10 min dupper i løpet av dagen, med skriking osv( hun kunne finne på å sove 40 min på dagen, men da trodde jeg hun var syk, he he . Hverken byssing, bilturer, samsoving eller vogn hjalp her. Men fikk jo en forklaring på det og at det ikke var normalt da Ellers synes jeg at det er utrolig trist at jeg ikke koste meg mer, men er vanskelig med litt eller ingen søvn på 6 mnd og alle bekymringene jeg hadde. Nå er det noe helt annet! Stor koser meg med datteren min på 1,5 år som er høyt og lavt,trasser og selv om det blir lite søvn til tider er det ikke heeele tiden, så da er humøret deretter I min venninne gjeng var det bare jeg som oppfattet babytiden som super slitsom, da de hadde babyer som sov store deler av døgnet og bare en og annen dårlig natt. De derimot blir helt svett nå som de har 1-2 åringer i hus som aldri er rolige, "trasser", roter og er høyt og lavt, he he. Jeg ser på det som en god erfaring, er ikke redd for å få en baby til om den så har kolikk, kiss eller rett og slett bare ikke vil sove.. "Bring it on" sier nå jeg! Har klart det i flere mnd før, så hvorfor ikke en gang til? He he. Uansett, så er det kjempe bra at du koser deg! Ikke la andre ta ned den gleden du føler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå