Gå til innhold

Har babyen kramper? :( :(

Anbefalte innlegg

Gjest Mammantil2prinser

Jeg kjenner veldig lite liv til,vanlig. Men kjenner jo sånn i ny og ne. Men flere ganger og spesielt nå mens jeg skriver dette opplever jeg "kramper" eller skjelvinger. Rett og slett som om baby i magen får et krampe/epilepsi anfall :( er utrolig ubehagelig, magen rister fra innsiden. Og dette hadde jeg IKKE forrigie graviditet å jeg blir ille bekymret :(

Noen som har opplevd lignende, eller bør jeg kanskje ta det opp med jordmor? :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971181-har-babyen-kramper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det ofte. Flere ganger om dagen. Dette er min første graviditet så har jo ikke noe å sammenlikne med derfor har jeg ikke tenkt at det er unormalt heller.... Men aner ikke hva det kommer av. Men eplepsi tviler jeg vel på at det er. Men kanskje en annen form for krampe? Babyen ligger jo mye i samme stilling over lengre tid.

Har en ganske aktiv krabat i magen. Innimellom kjennes det ut som om det rister inne i magen, men kjennes ikke sånn ut fra utsiden. Tror det er baby som snur på seg slik at det kjennes sånn ut fra innsiden, at egentlig noe på baby glir mot livmoren på innsiden? Kjente heller ikke sånt sist jeg var gravid, men da hadde jeg morkaken forran, nå er den bak.

Annonse

Gjest Mammantil2prinser

Øh, hvor er hodet ditt plassert hen sa du?

HØrt om HIKKE?

Herregud!! Jeg vet da faen åssen hikken kjennes ut da!! Hikke kjenner jeg fra morgen til kveld og de er systematiske!! Dette jeg snakker om er bokstaveligtalt dirring som når du har en lemus eller hva jeg skal si.

Hodet er forresten plassert fint over skuldrene med en fin hals mellom ;)

Gjest Mammantil2prinser

Har en ganske aktiv krabat i magen. Innimellom kjennes det ut som om det rister inne i magen, men kjennes ikke sånn ut fra utsiden. Tror det er baby som snur på seg slik at det kjennes sånn ut fra innsiden, at egentlig noe på baby glir mot livmoren på innsiden? Kjente heller ikke sånt sist jeg var gravid, men da hadde jeg morkaken forran, nå er den bak.

Godt å høre andre har det likt meg :) men jeg kjenner dirringen ut til hånda også da :/ her er det forresten motsatt, morkaken forran denne gangen :P

Dette har jeg også kjent mange ganger. Er 30+1

Forrige gang kjente jeg ikke dette i det hele tatt. Hadde morkaken foran da også.

At det er fordi barnet tisser har jeg aldri hørt før, men det høres jo bedre ut enn at barnet har epilepsi...

Hikke har jeg ikke kjent enda, det kjente jeg heller ikke forrige gang.. men det er mer aktivitet nå enn forrige gang..

Håper ikke det betyr at jenten blir mer vilter.. hehe.. vi er godt vant..

jg har også kjent dette og fått beskjed om at babyene rister/grøsser etter de har tisset..veldig merkelig følelse.. men jeg må også si jeg har vært innom tanken på epilepsi eller kanskje Tourettes for han har liksom så spastiske bevegelser noen ganger! -men det er vel bare sånn det skal være.. ;P

Annonse

Spurte jordmor om dette forrige svangerskap , hun hadde ikke noe godt svar :) mem tissing som fører til at magen rister?? det har jeg liten tro på:)

jeg har hørt flere som sier det og de sier at man kan se det på nyfødte også, at de noen ganger rister/grøsser etter de har tisset!

Jeg tror mer det er den "sitringen" barnet har som ren refleks med armene sine som nyfødt:) babyen tisser jo hele døgnet i magen, ville ristet en del mer i magen om det hadde vært tissing...med min første har jeg aldri sett riste når ham tissa som baby, men hadde masse ristninger mens han var i magen, derfor har jeg ikke tro på det:) om du googler "babyen min rister i magen " så ser man veldig mange teorier . En her inne sier bla at hun spurte legen på nyfødt , som svarte at ristningene kommer av at babyen i magen ikke er ferdig utviklet, og de øver seg på bevegelser . Da de er umodne kan bevegelsene utarte seg som risting i et par sekunder . Hørtes mer fornuftig ut da hvertfall:)

Jeg er i uke 37 + 2 og jeg har lagt merke til det i mange mange uker... men har ikke tenkt over det i noe stor grad... når jeg tenker meg om kan det minnes om når jeg lå med voksesmerter og prøvde å riste av meg smertene.. så kanskje det er dette de små prinsene og prinsessene i magen gjør? :-D

• 1 måned senere...

Hei.

Ikke for å gjøre deg bekymret men det finnes også en sjelden sykdom som kan forårsake epileptiske anfall/kramper hos foster i magen som heter Pyridoxin avhengige kramper. Det er kort fortalt en genfeil som fører til at Vitamin B6 må tilføres i konsentrert form og i høyere doser for å hindre kramper hos baby/barn(kan forklare deg mer detaljert om sykdommen om du ønsker det). Er usikker på om det finnes behandling for foster inni magen, men hvis det mot all formodning skulle være dette som er tilfellet her, så må leger og jormødre være klar over dette og tilføre barnet Pyridoxin så snart det er født.

Min sønn fikk symptomer på denne sykdommen da han var 5 mnd gammel, men de aller fleste får det rett etter fødsel eller noen dager etter fødsel. I sjeldne tilfeller kan de også begynne å få kramper inni magen.

Hvis du spør på helsestasjonen eller tilogmed noen fastleger så har de nesten garantert aldri vært borti det for det er så sjeldent.

Krampene/symptomene presenterer seg som noe som kalle Infantile Spasmer, det vet nok legene hva er.

Du kan jo nevne det for legen/jordmor hvis "krampene" vedvarer og du er bekymret.

Gjest Mammantil2prinser

Hei.

Ikke for å gjøre deg bekymret men det finnes også en sjelden sykdom som kan forårsake epileptiske anfall/kramper hos foster i magen som heter Pyridoxin avhengige kramper. Det er kort fortalt en genfeil som fører til at Vitamin B6 må tilføres i konsentrert form og i høyere doser for å hindre kramper hos baby/barn(kan forklare deg mer detaljert om sykdommen om du ønsker det). Er usikker på om det finnes behandling for foster inni magen, men hvis det mot all formodning skulle være dette som er tilfellet her, så må leger og jormødre være klar over dette og tilføre barnet Pyridoxin så snart det er født.

Min sønn fikk symptomer på denne sykdommen da han var 5 mnd gammel, men de aller fleste får det rett etter fødsel eller noen dager etter fødsel. I sjeldne tilfeller kan de også begynne å få kramper inni magen.

Hvis du spør på helsestasjonen eller tilogmed noen fastleger så har de nesten garantert aldri vært borti det for det er så sjeldent.

Krampene/symptomene presenterer seg som noe som kalle Infantile Spasmer, det vet nok legene hva er.

Du kan jo nevne det for legen/jordmor hvis "krampene" vedvarer og du er bekymret.

Å? Har jeg aldri hørt om. Kjenner heldigvis ikke noe særlig til dette lenger, men tror jeg kommer til å nevne det bare for å være sikker! :o

Takk for god info :)

Har kjente det med alle mine. Det virker mer som at det er sånn "krampe" babyene har etter fødsel og. Når de får sånn dirring i et ben eller arm vettu...

Har sett det på alle mine etter de er kommet ut av magen og.

Er nok ikke noe farlig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...