Gå til innhold

Jeg er lærling og får ikke jobb etter fagbrevet, krav på arbeidsledighetspenger da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærling og har ingen jobb nå etter 1 oktober....enn så lenge. Men har jeg krav på arbeidsledighetspenger av den lønna jeg har hatt?

Lurer og på om jeg har krav på arbeidsledighetspenge av overgangsstønaden jeg har mottatt til nå?

Takker for svar;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, men så lenge du har tjent over grensa så er jo lærlinglønn lønn det også, så da skal du ha dagpenger. Grensa er på 1,5 G (ca 123 183 kr) i løpet av siste kalenderår, eller 3 G (ca 246 366) i løpet av tre kalenderår. Det er ingen slingringsmon på den grensa, en gang fikk jeg avslag fordi jeg var noen usle kroner under.

Jeg vet ikke om overgangsstønad teller med, for det har jeg aldri hatt. Ellers så er det jo bare å søke, verste som skjer er at du får avslag. Og får du avslag pga noe helt idiotisk (har hendt meg to ganger), så husk å klage på avslaget eller søk på nytt. Viktigste er at du melder deg som arbeidsledig med en gang du er det og husker på å sende meldekort.

Mye informasjon finner du på nav.no. Jeg har ikke veldig mye erfaring med nav, men skriftlig informasjon fra nettsiden er mer til å stole på enn hva saksbehandlerene sier. Dette pga de forskjellige saksbehandlerne kan svare så utrolig forskjellig på samme spørsmål. Så les litt om rettigheten dine :)

Skrevet

Tusen takk, tror jeg har tjent akkurat litt over så jeg håper jeg får litt da fram til jeg får en jobb:)

hi

Skrevet

os telles ikke med da dette er en trygdeytelse og ikke lønn

Skrevet

Da jeg var ferdig som lærling, og stod uten inntekt fikk jeg ingenting. Hadde tjent langt over grensa, men fikk beskjed om at lærlingelønn var ikke regnet som inntekt. Skjønn det den som kan.

Ville gått ned på nav med en gang å spurt.

Skrevet
Da jeg var ferdig som lærling, og stod uten inntekt fikk jeg ingenting. Hadde tjent langt over grensa, men fikk beskjed om at lærlingelønn var ikke regnet som inntekt. Skjønn det den som kan. Ville gått ned på nav med en gang å spurt.
Jeg tror heller ikke lærlingelønn gir opptjening til dagpenger siden dette er under utdanning.
Skrevet

Er du ferdig med læretiden og har fått fagbrev? Hvordan vet du at du ikke får jobb?? Hvis du melder deg som arbeidssøker hos nav har du vel krav på noe....

Skrevet

Lærlinglønn er jo vanlig skattbar inntekt vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...