Gå til innhold

Trenger hjelp ang avvening av å vugge baby i søvn! Håper noen har noen fine råd til meg? :)

Anbefalte innlegg

Han er 7mnd gammel, og nå er jeg virkelig lei av å vugge, vugge, vugge. Han blir vugget i vogna på dagen, og i vogge på natta. Nå er han på trilletur med besteforeldre, så jeg benyttet anledningen til å hive ut vogga fra soverommet og gjøre i stand sprinkelsenga. Ingen vei tilbake med andre ord! :P Så, jeg håper dere har noen tips til hvordan å gjøre det best mulig? Er klar over at det blir endel skriking, men tenker å være i rommet å trøste slik at han vet jeg er der. Er ikke fan av de metodene der de ligger alene å gråter seg i søvn. Tror dere dette kan funke? Noen andre råd? Er det dumt å begynne med å avvenne på kvelden? skulle jeg kanskje prøvd på dagtid først? Litt vanskelig nå da, men, om det er slik kan jeg vel alltids hente vugga igjen.. Og skal jeg da fortsette imorgen på dagtid, eller først få han til å sovne selv på kveldstid? Ble litt mye spørsmål, men er veldig spent og håper å få det til, så kom gjerne med erfaringer og råd! :)

Hilsen førstegangs, som dessverre var så dum å vugge i søvn...:)

P.s Pappaen jobber, så blir nok mest meg som gjennomfører det.

Fortsetter under...

Tar barnet smokk? Jenta mi er 7 mnd. Vi avvente ho å bli bysset i søvn på kveldene for et par mnd siden. Da la vi henne i senga si, også la jeg meg i min egen seng hvor hun ikke kunne se meg (på samme rom) med ei bok eller datamaskinen. Med en gang hun begynte å gråte ga jeg henne smokken, sa "god natt jenta mi", strøk henne på kinnet og gikk tilbake til min egen seng. Sånn fortsatte vi maaaange runder til hun endelig sovnet. Første kvelden tror jeg det tok en time og 20-30 runder med smokken. Andre kveld tok det forsatt en time, men 15-20 runder med smokken. Tredje kveld tok det tre kvarter og 10-15 runder med smokken. Etter en uke var vi nede i 10 minutter og 2-3 runder med smokk, god natt og kos på kinnet. Og sånn er det egentlig forsatt. Hun legger seg aldri rett ned å sover, må som regel inn et par ganger å gi henne smokken. Sitter ikke lengre på rommet sammen med henne.

Nå driver vi venner av med vugging av vogna. Gjennomfører egentlig samme metoden her. Med en gang hun gråter går jeg til vogna, gir henne smokken og vugger til hun blir stille (10-20 sekunder) og venter til hun blir urolig igjen. Vugger til hun roer seg ned osv. Blir færre og færre "vugginger" for hver dag.

Håper du fikk noen tips. Men husk på å gjøre det etter magefølelsen din. Du må gjøre det på den måten du er komfortabel med og ta den tida dere trenger :) Lykke til :)

Han tar dessverre ikke smokk, er det som gjør det litt vanskelig. Har ikke noe å trøste med, om du skjønner, fordi jeg vet fra sist jeg sånn halvveis prøvde at stryking/synging osv hjelper null og niks når han først har satt i gang hylinga.. Men denne ganger er jeg bestemt på å klare det, så håper jo det hjelper litt!

Takk for svar:)

HI

Du må forberede deg på mye skriking, da kan du gjøre slik som Camel toe sier.

Her funket ikke den metoden, å sitte inne på rommet gjorde vondt verre. Var jeg utenfor var hun roligere :S

Eneste tipset jeg kan gi er å ikke gi opp eller gi litt etter, selv så små ser de fort hvordan de kan få vilja si ;)

Det går over av seg selv når de blir større, men det er slitsomt. Jeg har vært der. Hvorfor skal han ligge å gråte? Da hadde jeg hvertfall tatt en madrass ved siden av sengen for en periode.

Du må forberede deg på mye skriking, da kan du gjøre slik som Camel toe sier. Her funket ikke den metoden, å sitte inne på rommet gjorde vondt verre. Var jeg utenfor var hun roligere :S Eneste tipset jeg kan gi er å ikke gi opp eller gi litt etter, selv så små ser de fort hvordan de kan få vilja si ;)

Så små barn har ikke utviklet evnen til å skjønne hvordan de skal få vilja si, så jeg vil ikke se på det som å gi opp hvis du må gå inn til barnet, men å tilfredstille et behov barnet har. :)

Selv om jeg vet hvor fortvilende denne perioden kan være, skjønner jeg liksom ikke hvorfor folk tror at når barnet gråter så skal man ikke ta det opp, for da får det viljen sin?

..ja, isåfall hva er det barnet vil? - det føler seg utrygt og vil være med mamma eller pappa.. det er primærbehov barnet har, det roper fortvilet etter mamman og pappan sin og det skal man svare!

:)

Annonse

Du må forberede deg på mye skriking, da kan du gjøre slik som Camel toe sier. Her funket ikke den metoden, å sitte inne på rommet gjorde vondt verre. Var jeg utenfor var hun roligere :S Eneste tipset jeg kan gi er å ikke gi opp eller gi litt etter, selv så små ser de fort hvordan de kan få vilja si ;)
Så små barn har ikke utviklet evnen til å skjønne hvordan de skal få vilja si, så jeg vil ikke se på det som å gi opp hvis du må gå inn til barnet, men å tilfredstille et behov barnet har. :) Selv om jeg vet hvor fortvilende denne perioden kan være, skjønner jeg liksom ikke hvorfor folk tror at når barnet gråter så skal man ikke ta det opp, for da får det viljen sin? ..ja, isåfall hva er det barnet vil? - det føler seg utrygt og vil være med mamma eller pappa.. det er primærbehov barnet har, det roper fortvilet etter mamman og pappan sin og det skal man svare! :)

å ta opp og roe ned er ikke å gi etter, å ta opp og bysse i søvn er å gi etter. Det er det jeg mente. Ungen er ikke nødvendigvis redd (det hører du på gråten), men den er vant med å bysses og vugges i søvn og vi fortsette med det. å når en baby ikke får det som den vil så gråter den ofte, og den lærer og at gråter jeg nok får jeg det som jeg vil.

Nå mener ikke jeg at hun skal dumpe ungen på rommet og bare gå. Her prøvde jeg å ligge på rommet med det resulterte i skikkelig hyling for at "jeg vil sove på fanget ditt og ikke her". Gikk jeg inn og ut var det mye mindre problem, jeg kom når hun gråt og gikk når hun var rolig. Men dette funket her, hos HI kan det godt hende at hun må sitte på rommet med babyen til den sovner i begynnelsen.

Så små barn har ikke utviklet evnen til å skjønne hvordan de skal få vilja si, så jeg vil ikke se på det som å gi opp hvis du må gå inn til barnet, men å tilfredstille et behov barnet har. :) Selv om jeg vet hvor fortvilende denne perioden kan være, skjønner jeg liksom ikke hvorfor folk tror at når barnet gråter så skal man ikke ta det opp, for da får det viljen sin? ..ja, isåfall hva er det barnet vil? - det føler seg utrygt og vil være med mamma eller pappa.. det er primærbehov barnet har, det roper fortvilet etter mamman og pappan sin og det skal man svare! :)
Er dette noe du sier du tror eller hva mener du? Du virket veldig skråsikker!

Rart at det står at de utvikler egen vilje rundt 6 mnd alderen på forskjellige sider da.

Er dette noe du sier du tror eller hva mener du? Du virket veldig skråsikker!

Rart at det står at de utvikler egen vilje rundt 6 mnd alderen på forskjellige sider da.

Hva er det i innlegget mitt som uttrykker at jeg er skråsikker?

Hvor står det? Har du en link eller noe annet å referere til, så blir jeg veldig glad:)

Her er en link til deg:) God helg!:)

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-forby-skrikekurer-for-spebarn-6992117.html

Vel, har du prøvd opp-ned-metoden? Du kan jo starte med å vugge til babyen neeesten sover, for så å legge ned i senga. Ta han opp igjen hvis han begynner å gråte, men legg ned igjen når han roer seg, osv osv osv til babyen til slutt sovner i senga si. :) Kan ta tiiiid, men vanligvis går det kortere og kortere tid før de finner søvnen selv. Se på nettsiden til sovlillebaby.com, der står det flere råd og metoder :) Tvi tvi, har/hadde en vuggebaby selv, så driver med det samme her også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...