Gå til innhold

Spise selv,når og hvordan?

Anbefalte innlegg

Har en liten pode på 13 mnd som spiser all brødmat selv men lurer nå på om jeg burde begynne å la ham spise middag selv? Mater ham m skje foreløpig men synes han oftere velger bort måltider hvor han blir mata(Grøt er bare ikke aktuelt lenger).

Når begynte dere med å la barnet spise middag selv? Og spiser barnet da middagsbiter med hendene eller spiser det lettmosa porsjon med skje? Evt på en annen måte?:)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971013-spise-selvn%C3%A5r-og-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Her startet gutten vår å spise selv når han var 11 mnd, men enda, som 1,5 åring, så har han ikke dreisen på bestikk, han prøver i et minutt, så legger han den fra seg, og spiser med fingrene.. Så jeg må jo si jeg lurer på når han skal klare det, prøver å hjelpe han, men da blir han bare illsint, og nekter å spise noe mer. Han har nok alltid vært litt "klare selv" i holdningen sin, så vi prøver å la det hele være, og spiser med bestikk så han ser det osv, og håper jo det går seg til.

Når vi har ting til middag som kan serveres i biter, så spiser han selv, ellers mater vi han med skje. Har ikke turt å la han prøve med skje selv enda. :P

Han har stort sett spist bitene med hendene hittil, men vi har begynt så smått med gaffel, og det er ekstra stas! Spesielt når han klarer å få bitene på gaffelen selv, da ser han seg rundt med det stolte uttrykket og venter på skryt. :) Det fører gjerne til at det går mer mat inn i munnen også, når han spiser med hendene blir det ofte mer grising enn spising.

13 mnd her også forresten.

Det er bare å begynne! Det vil bli ganske mye gris fremover en god stund uansett. Min jente er også veldig på å "klare selv" og hun har lenge brukt både gaffel og skje (19 mnd nå). Men gris blir det uansett. Hun klarer fint å spise grøt/yoghurt selv med skje selv om det kommer litt for mye på skjeen innimellom osv.. Gaffel er gøy men bruker gjerne den ledige hånden til å putte på feks en kjøttbit på gaffelen - like gjerne som å stikke gaffelen direkte i kjøttet eller bruke hånden og putte i munnen;-) De koser seg mest om de får holde på selv:-) Jeg har gjerne en ekstra skje som jeg lurer inn noen munfuller om jeg ser det går trått:-) Lykke til!

Her begynte han vel da han var rundt ett år. Han fikk skje eller gaffel og bare prøvde i vei, og vi hadde ingen forventninger, stresset ikke. I begynnelsen matet vi ham parallelt med at han spiste selv, slik at han skulle få i seg noe, men etter hvert spiste han alene. Det største problemet i begynnelsen var at han snudde skjeen på vei inn i munnen slik at maten falt av, men etter hvert skjønte han tegningen. Lurt med stiv plastsmekke med lomme slik at ikke alt faller på gulvet. Yoghurt og grøt er ypperlig øvemat, for de sitter litt fast på skjeen og gjør at han lykkes litt. :-)

Nå er han 19 måneder og spiser bra med både skje og gaffel. Vi gir vanlig mat og deler opp i passe biter, og han spiser enten med bestikk eller med hånden. Prøver å oppmuntre til å bruke bestikk, men lager ikke noe problem ut av at han spiser med hendene så lenge han ikke tuller med maten.

Lillemor begynte å spise det meste av middagen selv da hun var rundt 11-12 mnd. Spiste da med hendene. Jeg delte opp i ganske små biter. Blir gris selvfølgelig, men eneste måten å bli god på er jo å prøve :-) Bruker babybjørn-oppsamlersmekke.

Da hun var ca 13-14 mnd ble hun mer og mer interessert i å bruke skjeen selv, men fikk ikke til å ta på. Men hvis jeg tok på og så gav henne skjeen, så fikk hun det stort sett til.

Nå ved 16,5 mnd så spiser hun litt med skje og litt med hender. Jeg hjelper til når det begynner å bli lite igjen på talerkenen.

Har den siste måneden stort sett spist grøten sin selv også.

Bare å hoppe i det! Her tvingte det seg frem selv, da hun ble rasende av at vi prøvde å mate henne ;-)

Annonse

Gutten vårres er aldri blitt matet, men har fått spise selv fra vi begynte med fastføde ved 6 mnd, så det blir jo litt annerledes da. Men vil no bare si, at det er bare å kjøre på :) Ser ingen grunn til ikje å la dem spise selv :) Og som de andre sier, ikje noe stress hvis barnet foretrekker å spise med fingrene. Vårres bruker begge deler, alt etter hva som er på fatet. Yoghurt, grøt og lignende spiser han med skje, mens kjøttbiter osv plukker han gjerne med fingrene :) Vi dekker alltid på en gaffel også, men maser ikje så mye om å bruke den. Noen ganger er han veldig ivrig med den og noen ganger ikje ;)

Gensersmekken fra IKEA er veldig bra. Men vi er ikke så fornøyd med plast bestikket derfra....

Jenta vår vil bare spise selv. Og har ville det en stund. Hun spiser mye med hendene. Men spiser grøt og joghurt med skje. Trener hele tiden. Alle må igjennom søleperioder. Blir en del vasking, men det må man nesten igjennom med små barn.

Å,sÅ fint med sÅ mange svar og tips!Takk,jenter! Da kaster vi oss uti det her m nytt plastbestikk og "gensersmekke" fra IKEA;)

Anbefaler gafler med ganske korte tenner (heter det tenner??) og litt avrundet i formen, som en liten gaffel-skje, hvis du skjønner. Da blir det lettere Å bÅde stikke den i mat og Å holde maten pÅ plass oppÅ den. Metall gÅr helt fint til de smÅ. :-)

Begynte i ett års alderen tror jeg. Har tvillinger så ved at de spiser selv blir måltidene mye koseligere for alle, og jeg får faktisk spist mens maten er varm jeg også. Vasker kjøkkenet mange ganger om dagen men det er det jammen verdt ;) De får skje eller gaffel til å spise med og bruker det og fingrene om hverandre. Deler maten opp i passe biter selvfølgelig. Ikke noe å drøye med ihvertfall, ser ungene elsker å spise selv. Stor mestring i det :)

Havner ikke alt på gulvet da? Her får hun biter med brødskive som hun spiser selv, men hvis hun får fat eller mange brødbiter på en gang kaster hun alt i gulvet..gir vi henne koppen går den i gulvet.. såh, ja alt går i gulvet, har ikke tort å tenke tanken på grøt eller yoghurt! :P sånn er hun med leker også eller hva som helst hun kommer over, kaster alt over skuldra.

Annonse

Begynte når han var 11 mnd ca med skje, har alltid fått prøve selv og vi har mata ved siden av. Er nå 19 mnd og spiser selv med skje eller gaffel, med lite søl. Skal sies at han er en matglad gutt og jobber for å få alt i munnen :) Barnebestikket til tupperware er kjempefint, ligger godt i hånden på de små :)

Jeg lurte på om noen hadde tips til bestikk? Vi har skje og gaffel kjøpt på dagligvare, tror det er Bambino eller hva det heter. Er ikke så fornøyd da gaffelen er for butt og skjea er litt snodig. Så det ble tipset om tupperware, men noe jeg kan få tak i litt enklere? Sønnen min er 15 mnd og vil gjerne spise selv men går best med hendene!

Vi har vært veldig fornøyd med skjeene til babybjørn. (vet ikke om de har gafler også?). I tillegg godt fornøyd med tupperware sin skje. (Ikea og bambino sine var greie når vi matet henne, men synes de fungerer dårlig når hun skal spise selv).

Gaffelen til tuppervare sliter lillemor litt med å bruke, men nå har hun heller ikke brukt gaffel lenge da. Har ikke prøvd andre gaffeltyper.

vi likte ikje tupperware sine. Vinkelen blir så snodig på en måte. Vi kjøpte faktisk Knerten bestikk fra Hardanger. Ja, det er DYRT, men det var dem som "knekte koden" for gutten vårres. Dem er gode å holde i handa og har lite nok "hode" for å passe inn i munn. Ellers bruker vi barnebestikk fra Hackmann med Mummi motiv på. Dem er litt større enn Hardanger sine (også billigere), men no som ungen er blitt nesten ett og halvt går det fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...