Gå til innhold

Gravid med prolaps, smertestillende?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 7 uke, og fikk tidligere i sommer prolaps i ryggen.

Den har kommet kraftigere tilbake nå dessverre.

Jeg klarer å sitte i 5 min av gangen, vanskelig for å gå, og ved hver liten snu seg bevegelse så går det sterke stikkende smerter gjennom ryggen. Jeg får ikke sove mer enn et par timer om natten, hver gang jeg prøver å snu meg så kommer smertene.

Så kort sagt - det er veldig vondt.

I sommer holdt jeg smertene i sjakk ved å ta 2 paracat hver fjerde time døgnet gjennom, men det kan jeg ikke ta nå.

Noen som vet hvor mye paracet som er ok å ta når man er gravid?

Jeg prøver jo å ta så lite som mulig, men når smertene er som verst har jeg ikke annen mulighet enn å ta en paracet for å døyve smerten litt.

Jeg lurte på om det er bedre å ta barne smertestillende (mener jeg har sett det på apoteket)?

Jeg går i behandlign hos en manuellterapeut, men smertene er det fortsatt.

Jeg skulle ta MR av ryggen for å se hvor ille det er, men den måtte jeg avbestille når jeg fant ut at jeg var gravid.

Jeg har faktisk begynt å lure på om jeg skal ta abort for å kunne ta smertestillende og få sjekka ut ryggen skikkelig.

Takk for svar, tips og råd! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143971008-gravid-med-prolaps-smertestillende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid i 7 uke, og fikk tidligere i sommer prolaps i ryggen. Den har kommet kraftigere tilbake nå dessverre. Jeg klarer å sitte i 5 min av gangen, vanskelig for å gå, og ved hver liten snu seg bevegelse så går det sterke stikkende smerter gjennom ryggen. Jeg får ikke sove mer enn et par timer om natten, hver gang jeg prøver å snu meg så kommer smertene. Så kort sagt - det er veldig vondt. I sommer holdt jeg smertene i sjakk ved å ta 2 paracat hver fjerde time døgnet gjennom, men det kan jeg ikke ta nå. Noen som vet hvor mye paracet som er ok å ta når man er gravid? Jeg prøver jo å ta så lite som mulig, men når smertene er som verst har jeg ikke annen mulighet enn å ta en paracet for å døyve smerten litt. Jeg lurte på om det er bedre å ta barne smertestillende (mener jeg har sett det på apoteket)? Jeg går i behandlign hos en manuellterapeut, men smertene er det fortsatt. Jeg skulle ta MR av ryggen for å se hvor ille det er, men den måtte jeg avbestille når jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg har faktisk begynt å lure på om jeg skal ta abort for å kunne ta smertestillende og få sjekka ut ryggen skikkelig. Takk for svar, tips og råd! :)

Jeg fikk beskjed av min lege at det siste nye var at man heller ikke skulle ta paracet når man var gravid. Spesielt ikke tidlig i svangerskapet. Det hadde visst bltt påvist en sammenheng med misdannelser i gutters kjønnsorgang og paracet inntak av mor i svangerskapet.

Jeg vet det er litt sånn utenfor det medisinske, men har du prøvd akupunktur?

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82692.aspx

Her står det. Ikke misdannelser men at man kan risikere at testiklene ikke synker ned i pungen før fødsel.

Legemiddelverket anbefaler fortsatt paracet for.gravide. Vil påstå at det å ha kronisk vondt heller ikke er bra for babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...