Gå til innhold

Strikkedamer. Jeg trenger sårt hjelp til å forstå hvordan jeg skal strikke ei ullbukse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er altså ikke noen veldig god strikker og er helt elendig til å lese oppskrifter. Det eneste jeg kan er sokker og votter, og dette strikkes uten oppskrift. Men nå skal jeg altså prøve meg på en ullbukse (Hva har jeg begitt meg ut på??? hehe)

Jeg følger denne oppskriften: http://kjerstinshobby.blogspot.no/2010/02/oppskrift-pa-ullbukse-til-barn.html

Jeg bruker rundpinne, da jeg antar det er dette jeg skal bruke??? Har nå komet til det punktet at jeg skal sette trådmerke rundt de to midterste maskene forran og bak. Men hva blir forran og hva blir bak. Når jeg skal sy denne sammen, hvor skal den da syes sammen? På siden, foran eller bak? å hvordan setter jeg på trådmerker på disse to maskene? skal det være en tråd på hver side av de to maskene? (ja jeg er helt grønn på dette jeg vet)

Hjelp en stakkars nybegynner slik at gutten min kan få seg ullbukse forhåpentlig før vinteren er over ;)..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg prøver: Dersom du enda ikke har strikket buksen høyere bak har du fremdeles ingen bestemt for og bakside.

Du snakker om å sy sammen, det skal vel ikke være nødvendig når du strikker rundt og rundt?

Skrevet

Bak er der buksen er høyere

Du skal sy sammen mellom beina, for der blir et hull

Beina strikkes rundt på settpinner

Trådmerke : Du legger en løs tråd i en annen farge rundt maskene,dette er bare sånn at du ser hva som er midten eller siden. Du kan feste en sikkerthetsnål der i stedet

Skrevet

Jeg har enda ikke begynt på forhøye bak. Er det ikke rundpinne det heter med de to strikkepinnene med nylontråd i mellom? Det er denne jeg bruker, og da går det jo ikke rundt og rundt, men frem og tilbake, så det må jo syes sammen et sted. Gjør jeg noe helt galt her eller?

Skrevet

Sukk... Skulle ønske det fantes en video da jeg tar ting så mye lettere om jeg får visuelt se hvordan jeg skal gjøre det. Har aldri sett noen strikke bukse før heller...

Skrevet

joda, det er riktig at du skal strikke på rundpinne.. menfør jeg fortsetter - er du der hvor du skal sette trådmerke, og strikke 12 m ,snu, 18, snu osv??

Annonse

Skrevet

Du gjør det sånn ja. Det heter rundpinne det du strikker med, ja, men man pleier å sette de sammen som en runding når man begynner å strikke slik at du ikke trenger å snu.

Skrevet

ja.. du gjør feil hvis du strikker frem og tilbake på rundtpinnen.. for det skal bli slik som det blir i begynnelsen av sokkene, hvis du skjønner??

Skrevet

Hei. Jeg prøver å hjelp deg da jeg har strikket mange bukser og gensre. Jeg bruker å begynne øverst på buksen, da med rundpinn, da strikker du bare rundt og rundt, ikke frem og tilbake. La oss si at du har 180 masker, og der du har begynt ( altså der tråden henger helt i begynnelsen av arbeidet) det er bak, altså der tråden henger er maske nr 1. Sett ett merke rundt denne, så teller du 90 masker med den du har merket og setter ett merke rundt nr 91, det er foran. Så starter du å strikke buksen høyere bak. Var det litt forståelig? Si fra hvis jeg kan hjelpe med noe mer:)

Skrevet

Da har jeg lært noe nytt. Jeg visste faktisk ikke at man kunne strikke rundt med rundpinne (ligger jo i ordet da men hehe) Det er jo så mye mer praktisk da å slippe den snuingen gitt.. Men ja jeg var egentlig ved det punktet at jeg skulle sette merke og så begynne med snuingen frem å til bake. Nå ser det jo ut til at jeg heller må rekke opp det jeg har strikket for så å strikke rundt. Det er vel slik oppskriften er også eller? Litt lettere å forstå når man slipper å forholde seg til to ender hele tiden ;)

Skrevet

du kan jo strikke frem og tilbake og så sy sammen etterpå, men det er mye lettere å strikke rundt!

Skrevet

Tusen hjertelig takk damer for hjelp. jeg tror jeg forstod dette bedre nå, men må begynne fra begynnelsen først. Kommer helt sikkert til å skrive mer når jeg kommer til noe jeg ikke forstår igjen... Nå ser jeg plutselig lyst på strikkingen ;)

Skrevet

ja, men skjønner at du missforstod hvis du ikke har strikket før, for det stod ingenting om rundpinner eller "strikke rundt" i den oppskriften:) prøv igjen og rop ut når du kommer så langt neste gang.. jeg vet det finnes intruksjonsvideoer på youtube.

Ellers så kan du gå i en strikkebutikk og få hjelp av de som jobber der, det gjorde jeg i begynnelsen:)

Annonse

Skrevet
Da har jeg lært noe nytt. Jeg visste faktisk ikke at man kunne strikke rundt med rundpinne (ligger jo i ordet da men hehe) Det er jo så mye mer praktisk da å slippe den snuingen gitt.. Men ja jeg var egentlig ved det punktet at jeg skulle sette merke og så begynne med snuingen frem å til bake. Nå ser det jo ut til at jeg heller må rekke opp det jeg har strikket for så å strikke rundt. Det er vel slik oppskriften er også eller? Litt lettere å forstå når man slipper å forholde seg til to ender hele tiden ;)
Du trenger ikke å rekke opp. Bare begynn å strikke rundt nå og sy det andre sammen når du er helt ferdig.
Skrevet

Her er en video som viser hvordan du strikker rundt, og da blir det nok lettere å følge oppskriften også ;) Det finnes masse videoer på YouTube, bare søk, så finner du god hjelp!

Skrevet

Et nytt spm fra meg. Hvor viktig er det å strikke med rundpinne 3 der strikken skal være, for så å skifte til 3.5? Jeg ser nå at jeg har oversett dette og strikket med 3.5 hele tiden. Er dette veldig avgjørende for Har tydeligvis ikke rundpinne 3, men har både 3.5 og 2.5.

Skrevet
Her er en video som viser hvordan du strikker rundt, og da blir det nok lettere å følge oppskriften også ;) Det finnes masse videoer på YouTube, bare søk, så finner du god hjelp!

Takk :D Da blir det forhåpentligvis ullbukse på gutten ;)

Skrevet

Om du strikker med 3,5 hele tiden, så har ikke det så mye å si - buksa blir litt løsere i strikken, det er det eneste, og det kan jo være like greit at det ikke strammer sånn rundt magen på baby :) Søk på YouTube etter videoer, og gå på strikkebutikken hvis du står fast. Garnstudio.com har også strikkeskole med gode forklaringer!

Skrevet

Buksen blir kanskje en liiiten smule mindre, men det er detaljer. Har troen på deg! Jeg begynte å strikke for 11 mnd siden og tør å påstå at jeg har blitt riktig så flink. Nå strikker jeg det jeg vil, så lenge jeg har oppskrift. Et sted må man jo begynne =) Lykke til!

Skrevet

Siden vi først er i strikkemodus her... er det noen som kjenner til en oppskrift på en litt "posete" ullbukse. Altså en vanlig ullbukse, men at den er rett i beina - at det ikke økes jenvt utover fra ankelen?

Skrevet

Du kan prøve denne:

http://www.pickles.no/myk-start-babysett/

Det er i hvert fall noe å ta utgangspunkt i, du kan jo lett endre litt på oppskriften. Trikset med å få en posete ullbukse er bare å ha alle økningene rett over ribben i foten, i stedet for å øke jevnt oppover/felle jevnt nedover (kommer jo an på hvilken vei buksa strikkes).

Jeg tror jeg ville funnet en bukse jeg liker (de har mange andre også på pickles), og så bare droppet å felle jevnt av nedover - bare beholdt maskeantallet hele veien ned til foten, og så tatt inn alle maskene på en runde der. Da vil du få poseeffekten :)

Skrevet

Nå trenger jeg litt mer hjelp.. :D samme oppskrift: Det står at jeg skal strikke til arbeidet måler 21 cm.Skal jeg da måle med de første 3 cm som er brettekanten eller se bort i fra den? Og skal jeg måle forran eller bak? Den er jo større bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...