Gå til innhold

Laparoskopi + Gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med laparoskopi? Fikk dere gravid etterpå?

Jeg skal opereres om 2 uker, jeg er bekymret hvis de finner noe og hvis de ikke finner noe...Jeg mener at om det ikke er noe feil, hvorfor blir jeg ikke gravid? Rare følelser... Kan noen dele sin erfaring med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som har erfaring med laparoskopi? Fikk dere gravid etterpå?

Jeg skal opereres om 2 uker, jeg er bekymret hvis de finner noe og hvis de ikke finner noe...Jeg mener at om det ikke er noe feil, hvorfor blir jeg ikke gravid? Rare følelser... Kan noen dele sin erfaring med meg?

Hei :) Jeg ligger nyoperert etter laparaskopi i går. Jeg har endometriose som vi på forhånd har sett på innvendig ultralyd. Har fått skrapa vekk endo fra eggstokken nå. Begge egglederne mine er åpne, så nå bør alt funke som det skal. Likevel sa kirurgen at det er ingen logikk i om lap hjelper eller ikke. Så man får nesten bare vente og se. Vi skal prøve å lage barn igjen om et par uker:-)

Bare spør hvis du lurer på noe mer.

Skrevet

Hei LilleFie,

takk for svaret!

De har ikke funnet noe ennå på meg. Har prøvd HSG men fikk ikke kateteret inne livmoren. De sa at livmorhalsen er alt for trang. Det bekymrer jeg. Men gynekolog mener at hvis jeg får mens ut kan sædceller svømme inn. Jeg tviler litt på det, men de skal fikse det under laparoskopi.

Er du sykemeldt?

Skrevet

Ingen årsak :)

Ja, det høres jo logisk ut at dersom det kommer noe ut så må det komme noe inn. Men kanskje ikke nok! Det hjelper kanskje å ligge med baken høyt ei stund etterpå for å hjelpe til litt. Så mye rart som kan feile kroppen altså!

Jeg jobber ikke akkurat nå så trenger ingen sykmelding, men er vanlig å få for 3 dager tror jeg :)

Skrevet

Såå godt å høre at du har fått hjelp LilleFie!:) Har tenkt masse på deg.. vi var jo på samme ikm måned etter måned en lang periode og husker at du skulle på utredning. Så plutselig nicket ditt på en tråd her og gikk inn, og jammen var det ikke dagen før operasjon!! Det er veldig godt å høre at alt gikk bra med operasjon og at al endo-dritt er borte hos deg. Nå får du endelig den sjansen du fortjener:)

Jeg kan ikke heelt skjønne at legen sa at det det ikke var noe logikk i at dette hjelper deg til å bli gravid, omd et vr det han mente. Jeg mener.. hva hadde vært vitsen i å gjøre det ellers??!

Selvfølgelig har du mye bedre odds nå!!

Selv prøver jeg og mannen fortsatt.. og etter 8 mnd. har vi fortsatt ikke fått tredje gull:(

Begynner å tære på tålmodigheten.. selv om jeg er klar over at andre har prøvd lenger enn meg altså;)

Så, idag har jeg ringt min gyn. og vi har avtalt time i november dersom ingenting har skjedd innen den tid. Så håper jeg kanskje han kan telle litt egg eller se om det kan være noen "sperrer". Vel, vel.. nå krysser jeg alt jeg har for at det klaffer for deg om noen uker, eller kanskje du må vente på at syklus kommer igang igjen etter operasjon?! Vel, uansett.. nå er oddsene mye bedre vil jeg tro:)

Skrevet

Sååå bra, Fiesnuppa! :D Nå ordner alt seg skal du se, før du vet ordet av det sitter du med en liten godklump i armene :D :D

Skrevet

Heia Ønskersnupp og Cayennis :D

Ja, nå skal vi se om det blir ordning :) Har googlet og lest litt om sjansen for å bli gravid etter lap i dag, og for de av oss med endo er visst sjansen 70% stØrre. Lest en del tråder på forum der de har blitt gravid bare knapt en uke etter lap, men jeg hadde el i helgen så får vente til etter neste mens. Det er så spennende at jeg holder på å går fra vettet :D Har fått trua og den har jeg aldri hatt. Har bare hatt håp som har kommet og gått.. Lurer på å bestille et sett med nye el-tester, er så usikker på hvordan syklusene blir og om jeg får tr når jeg skal nå etter lapen osv.

Synes det er på tide at dere og blir på tjukka nå jenter, så kan vi joine 1.tri sammen ;) Det virker som dere har vært her i en evighet sammen med meg. Er nesten bare nye nick på Bli gravid, og det er sårt å se at vi gamle er her inne enda..

Jeg er aktiv i IVF tråden her på Bli gravid. Har ikke vært med på IKM tråder på lenge siden jeg bare visste at jeg kom skuffa ut av det hver gang..

Kommer til å fØlge dere sålenge dere er her :)

Skrevet

Hei,

jeg er ny her og ikke norsk. Så beklager hvis jeg skriver noe feil. :-)

Lykke til alle sammen ! Jeg håper vi lykkes snart!

Skrevet

Juhuuu Fiesnupp:) blir glad når jeg leser at du har googlet og fått sånn positiv tilbakemelding! 70% ja. Det er faktisk myyyye det !!:)

ååå så glad jeg er på dine vegne.

Ja.. mange nye nick på Bli Gravid ja. Veldig koselig det å bli kjent med nye altså, men er Så enig med deg i at det er litt trist at vi "gamle" blir igjen og at ingenting skjer;)

Ja, tenk så artig det hadde vært om ting hadde løsnet for oss nå.. !

Tak vare på deg selv Fiesnupp. Du er vel sikkert litt sliten etter operasjon! Når tror du du har el igjen da? slenger du deg inn på en ikm-gruppe da eller?

Skrevet

Søteste :)

Jeg skal ha mensen om 1,5 uke, så da blir vel el ca. 14 dager etter det. Har bestilt nye eggløsningstester i dag :) Vet ikke helt om jeg tør å melde meg inn på IKM gruppe ennå. Har trua, men føles så fjernt likevel. Er blitt litt overtroisk også. Tenker at hvis jeg fortsetter i gamle mønster så skjer det ingenting, så kanskje jeg velger å være helt stille :) Neste pp blir nr.17.. Begynner å bli noen pp'er nå.. Satser på at det blir klaff for oss 3 i høst + Dossasnuppa, så blir det sommerbabyer :)

Skrevet

Det kan jeg godt forstå LilleFie;) begynn å telle fra 1.pp nå du.. ettersom det kanskje er mer reellt:).. så føles det kanskje ikke så lenge.

Ja, nå håper vi på sommerbabyer! Sukk.. det hadde vært noe det:)

Følger litt med både deg, Dossa og Cayenne fremover ivertfall. Vi satser på at vi kan fortelle familie og venner om spire i magen til jul, eller hur ?! :)

Skrevet

Hei;-) jeg tok lap. 01.02.10.. de fant absolutt ingenting.. jeg gråt i bøtter og spann.. 01.02.11 ble jeg innlagt på føden, min 3år gamle etterlengtet datter kom dagen etter. Ble gravid første el. Jeg kunne ha sex etter lap;-) nå vil vi prøve på nr. 2, mn stresser myye mindre enn sist, selvom det er allerede gått ett år siden vi begynte å prøve på nytt;-) masse lykke til!

Skrevet

Jeg ble gravid samme mnd som jeg ble operert. De fant da endometriose ( selv om jeg ikke hadde noen symptomer på det) og en tett eggleder. Da jeg våknet etter operasjonen hadde kirurgen fylt ut søknad om prøverør for det var ikke særlig sannsynlig at vi skulle få det til selv. Ble som sagt gravid samme mnd og har nå fått nr to. Begge hjemmelaget.

Lykke til!

Skrevet

Jaaaa, det hadde vært helt fantastisk å gå gravid i julen :D Er det ikke ca. 14 uker til jul nå da? Blir jo akkurat 12 ukersgrensa hvis vi blir på tjukka snart nå! Hihi.. Ja, kanskje jeg skal starte på pp1 igjen du! Kan jo ha begge måtene å regne pp på :) Føler jeg har ganske like forutsetninger som friske til å unnfange nå da så det bør jo klaffe snart. Hvis ikke blir vi søkt inn til IVF om noen mnd. Ser virkelig lovende ut etter hva jeg har lest av solskinnshistorier fra endopasienter som har tatt lap.

Jeg fikk meg barbieplaster av mannen i kveld så nå er magen full av rosa plaster med Barbie på ;-) Klarte å gå en kveldstur med Chihuahua'en min og! Jeg blir sprekere for hver time, men herregud så dårlig jeg var på tirsdag etter op. Første tisserunde på do ble jeg oppdaget akkurat i tide av sykepleieren før jeg gikk i gulvet, hvit som et laken på vei til å besvime. Hehe :)

Skrevet

Lady82 og Blåbærmuffins: gååååsehuuud :D Så deilig med solskinnshistorier!! Håper jeg har like flaks!

Skrevet

Forresten; om det kjennes ut som du får hjerteinfarkt er det helt normalt. Bare luft som beveger seg under huden :)

Skrevet

Haha, tusen takk :) Trodde jeg skulle få fnatt i går og i natt av det, bare så det buldra i brystet, ala tarmromling bare rundt hjertet osv ja.. Har rørt meg mye hele dagen i dag så tror jeg har fått tvingt lufta til et annet sted nå :)

Skrevet

Hei LilleFie! Så flott at du endelig er operert! Ønsker deg masse lykke til med prØvingen og håper det klaffer. Etter min operasjon ble jeg gravid ca etter 5 mnd, men vi prØvde ikke så hardt da vi hadde fått ganske nedslående tilbakemeldinger om forplantningssystemet mitt. Synes det opplØftende at du har fått beholde begge eggstokkene, tenk så flinke kirurger, takk til de:) Lykke til!

Klem

Skrevet

Nåmmin kattungen min :)

Ja, helt utrolig altså! Jeg hadde håpet på 1 åpen eggleder i det minste! De er litt deformerte da, men hun troodde ikke det ville ha så altfor mye å si. Venstre eggstokk er liten for hu har fjerna massse fra den, men den er nå der :) Høyre eggstokk er fin med liten ''spøkelsescyste'' som kommer og går på samme sted. Hååååper jeg blir gravid fort så jeg får tørka ut det som måtte være igjen av endo nå, mange fordeler med svangerskap :)

Har tenkt massse på deg og håper du er i fin form :) Klem

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hello,

I will write in English because I am not so good in Norwegian yet. :-) But I want to give you a feedback about the laparoscopy I underwent last week.

It took just a few minutes but I thought it was faster than that. I woke up, a little bit dizzy and a couples of hours later I was eating and leaving the hospital walking and happy! I had some minor spots of endometriosis and the doctor has opened more the cervix because it was too tight. The Fallopian tubes are open and nice! yeeappp!!! :-D

I was very sleepy after the surgery for a couple of days. Not so much pain on the shoulders but some pain/discomfort on the belly.

Now I am feeling good and back to work. I just wanted to give you all my impressions because the messages that I read here in this forum have helped me a lot and I'm really happy if I can do the same for some of you as well.

Good luck for you girls and I hope that we all find what we are looking for!

Endret av Anita1982
Skrevet

Godt å høre at det er godt fint med dere, jenter!

Jeg ble også gravid på første forsøk etter Lap operasjonen i oktober i fjor. :-) Har også hørt om flere som det samme skjedde med. (Dessverre endte det i SA i uke 11)

De fant to mikro flekker med endo, men de mente at det ikke var grunnen til at jeg ikke var blitt gravid.

Nå har det gått 1 år til, og dessverre ikke blitt gravid igjen.

Jeg har blitt fortalt av en lege på Riksen at i løpet av 1 år, så er det bare ca 10% som får endometriosen tilbake, så det er ikke så ille :)

Skrevet

Hello,

I will write in English because I am not so good in Norwegian yet. :-) But I want to give you a feedback about the laparoscopy I underwent last week.

It took just a few minutes but I thought it was faster than that. I woke up, a little bit dizzy and a couples of hours later I was eating and leaving the hospital walking and happy! I had some minor spots of endometriosis and the doctor has opened more the cervix because it was too tight. The Fallopian tubes are open and nice! yeeappp!!! :-D

I was very sleepy after the surgery for a couple of days. Not so much pain on the shoulders but some pain/discomfort on the belly.

Now I am feeling good and back to work. I just wanted to give you all my impressions because the messages that I read here in this forum have helped me a lot and I'm really happy if I can do the same for some of you as well.

Good luck for you girls and I hope that we all find what we are looking for!

Wiiii! I'm so happy for you :) Your lap was less painful and exhausting than mine then :) Luckily! It took 4 hours to remove all of the endometriosis here. I was sore for about 9 days and couldn't walk straight, haha! I cross my fingers for all of us :wub:

Skrevet

Godt å høre at det er godt fint med dere, jenter!

Jeg ble også gravid på første forsøk etter Lap operasjonen i oktober i fjor. :-) Har også hørt om flere som det samme skjedde med. (Dessverre endte det i SA i uke 11)

De fant to mikro flekker med endo, men de mente at det ikke var grunnen til at jeg ikke var blitt gravid.

Nå har det gått 1 år til, og dessverre ikke blitt gravid igjen.

Jeg har blitt fortalt av en lege på Riksen at i løpet av 1 år, så er det bare ca 10% som får endometriosen tilbake, så det er ikke så ille :)

Seriøst?? :D Bare 10%? Det er jo storartede nyheter!! Vi får bare stå på videre, det skal ikke stå på viljestyrken iallefalll!

• 7 måneder senere...
Skrevet

har du blitt gravid??:) gratulerer isåfall:)jeg har akkurat funnet ut at jeg har en spire nr. 2:) uten noe lapraskopi igjenn, så det går an å få til flere ganger også om duu skulle lure noen gang..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...