Gå til innhold

De ansatte i bhg er negative til de varierte matpakkene jeg lager/ tredelt matboks...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern min er 2 år og ganske småspist av seg, brødlei eller generelt matlei kan det virke som. Pleier å lage litt varierte matpakker til henne, i håp om at det kan øke apetitten litt, og bruker en sånn kjekk matboks med tre rom. Typisk har jeg en brødskive og en grov vaffel eller lunsjsnurre eller matmuffins el lign oppi der, sammen med litt oppkuttet frukt og kanskje et egg eller ostesnacks osv. Virker som det faller i smak hos frøkna, men ikke heeelt hos de ansatte? De mener det blir for mange valg for henne, og at det gjør at hun spiser mindre. Men jeg skjønner ikke helt dette, alle tingene er jo like sunne / bra å spise, så om hun spiser litt om hverandre burde vel ikke det gjøre noe? Og de får jo like mange "valg" på middagstallerkenen sin f.eks, det er jo ikke sånn at de BARE får kjøtt eller grønt eller pasta for seg? Hmm... noen med tanker omkring dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Bare fortsett å sende med varierte matpakker du. Vi nordmenn er noen brødhuer, den nye "matpakketrenden"er et fint skritt i riktig retning mtp et sunt og variert kosthold :)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Det er så mye som skal synses ihjel for tiden. Du kjenner din datter best, og det er jo sunn mat du gir henne, så jeg forstår ikke at det er noe for barnehagen å henge seg opp i. Virker som det har blitt politisk korrekt å være mot alt som ikke er to grove skiver med bremykt og brunost, eller som strider mot den "gode", gamle, norske matpakka. Ja til matglede!

Skrevet

Barn på 2 år har ikke godt av å måtte velge hele tiden.

Det enkle er det beste.

Dessuten lager dere merarbeid for personal og forsinker måltidet da barnet bruker for mye tid til å se seg om i matboksen og tid på å velge.

Skrevet

Og prisen til årets mor går til....hi? Hehe

Skrevet

Hvis de mener at hun har for mye valg, så forsøk å bare sende med en ting en ukes tid og se om de har rett. Det behøver jo ikke å bety at du sender med brødskiver!?

Annonse

Skrevet

Jeg må desverre si meg litt enig i barnhagen, men la meg forklare hva jeg mener .

Jeg sier ikke at du ikke skal sende med alt det du gjør for det synes jeg høres fint ut og jeg gjør det samme.

Desverre så er det slik at enkelte barn ikke klarer å velge og derfor ikke spiser nok. Kanskje er det slik for jenta di?

Hva med å begrense til to valg? og heller sende med forskjellig mat daglig?

ingen brødskive i dag, men knekkebrød eller vaffel/muffins?

Skrevet

Jeg tror at i mange tilfeller har barnehagen rett, spessielt siden hun er så ung. Hva med å forsøke å sende med maks to ting hver dag, for eksempel brødskive og frukt en dag og vaffler og egg en annen dag? Mine har spist mer og ikke minst raskere når det ikke er så mye å velge i.

Skrevet

Syntes det hørtes rart ut at de skulle være negative. Kanskje dere kunne påpeke til dem at mengden hun spiser er vanlig for henne slik at ikke de tror at det er matpakka sin "feil"?

Vi har også en variert matpakke men må dele opp da de får 2 målider. Skriver en liten lapp til de ansatte som jeg legger i matpakka med hva som skal til 1. og 2. måltid, hvis ikke forsvinner gjerne bare grønnsakene, youghurten, egg/eggerøren og babybelosten mens brødskivene blir liggende:)

Skrevet

Fortsett å sende med varierte matpakker du ;) Høres da veldig godt ut! Tror nok de tenker på den "matpakketrenden" som det har vært om i media, men det er forskjell på å ha variert mat kontra hjerteformede egg og glitrende utskjærte gulrotbokstaver... (ikke at det gjør meg noe altså).. Ungen blir ikke forvirra av å få litt valg muligheter ;)

Skrevet
Barn på 2 år har ikke godt av å måtte velge hele tiden. Det enkle er det beste. Dessuten lager dere merarbeid for personal og forsinker måltidet da barnet bruker for mye tid til å se seg om i matboksen og tid på å velge.

Jeg forstår ikke helt den, jeg. Som HI sier er det jo gjerne flere ting på middagstallerkenen også, uten at det er noe problem. Her er det i alle fall som regel både kjøtt/fisk og ulike grønnsaker. Kanskje det tar litt tid å spise, men det er viktig å lære seg å kose seg med maten, og ikke bare hive den ned i magen. Dersom barnet bruker tid, bør det få tid (innen rimelighetens grenser). Forstår heller ikke at det skal gi så mye merarbeid. Matpakken kommer da ferdig hjemmefra.

Skrevet

Jeg er enig med de. Ser min søster er alltid redd for at ungene ikke skal få i seg nok mat. Et typisk kveldsmåltid besto av 3 halve brødskiver med forskjellig pålegg, en skål med frokostblanding, en yougort, glass biola, glass juice og et glass melk. J

Hennes 2 1/2 åring hadde bufe. Å bare sølte og fikk lite i seg.

Da de var her fikk hun klar beskjed, sånn får hun ikke holde på i mitt hus. Mine får to valg og det de sier de vil ha får de. Å det spiser de opp.

Resultatet var en sur søster og en mett og fornøyd jente. I ettertid har søsteren takket og jenta hennes får ikke så mange valg og spiser mye mye bedre..

Skrevet

Jeg er enig med deg. Det er så mye som skal synses ihjel for tiden. Du kjenner din datter best, og det er jo sunn mat du gir henne, så jeg forstår ikke at det er noe for barnehagen å henge seg opp i. Virker som det har blitt politisk korrekt å være mot alt som ikke er to grove skiver med bremykt og brunost, eller som strider mot den "gode", gamle, norske matpakka. Ja til matglede!

Akkurat her er det vell sansynlig vis barnehagen som kjenner jenta best. Det er der hun er når hun spiser matpakken. Derfor kan det være lurt å høre på hva de sier og gi det et forsøk.

Annonse

Skrevet

Synes denne matpakketrenden er 99% fremvisning av sin kreativitet

og flinkhet og 1% ønske om at barnet skal bli mett og fornøyd. Noe alle barna blir rundt bordet.

Nøyaktig samme mødre som kler barna opp i rådyr dansk design og fnyser av klær fra Cubus.

Dette kan jeg alt om.

Skrevet

Jeg er litt enig med barnehagen. Jeg har en småspist gutt og her merker vi at om det blir for mye valg eller en for stor porsjon så spiser han enda mindre en vanlig. Blir bare gris. Øyene blir mette fØr magen.

PrØv å send med 2ting istede for 3, kanskje det blir bedre da og at hun faktisk spiser mer.. Er jo ikke kreativiteten det går på, eller det du sender med, men mengden.

Skrevet

Regner med at datteren din går på småbarnsavd.?

Jobber selv på småbarnsavd. Her er det vi der "styrer" matboksen.

De får ikke selv lov til og forsyne seg fritt. Dette er jo bla. fordi at de fleste da starter med "desserten" joghurt, frukt osv. og da kan bli mette, før de får det fornuftige i seg :)

Hos oss ville vi ha gitt litt av brødskiven først, og etter det spurgt, vil du ha mere brød eller kanskje vaffelen din? og på den måte "jobbet" os igjennem matboksen.

Da slipper barnet for og ta alle valgene og man har ikke en hel lekeplass m. skorper, og div. halve frukter osv.

hos oss fungerer det supert og barna spiser en masse.

Alle både små og store koser seg når vi spiser, sitter ofte opp mot 45 min. og koser oss!!

Skrevet
Synes denne matpakketrenden er 99% fremvisning av sin kreativitet og flinkhet og 1% ønske om at barnet skal bli mett og fornøyd. Noe alle barna blir rundt bordet. Nøyaktig samme mødre som kler barna opp i rådyr dansk design og fnyser av klær fra Cubus. Dette kan jeg alt om.

haha. Stemmer nok ikke for min del ihvertfall, her er det lite dyr design og mye H&M, Cubus bhg-klær ;) Har forresten laget slike matpakker til eldste barnet i flere år også, så det er ikke pga noen ny matpakketrend at jeg gjør dette :)

De ansatte sier at de deler opp matboksen hennes i ulike porsjoner, og gir henne én ting av gangen. Det synes jeg er helt greit, jeg stoler på at de ser hva som funker best for henne i bhg-situasjonen. Men at det skulle være negativt med litt variasjon, og ikke BARE tilby brødskiver, det skjønner jeg meg ikke på.. Hjemme bare slikker hun av pålegget og gidder ikke røre selve skiva omtrent, så at hun får i seg litt energi på andre måter må da bare være positivt....?

HI

Skrevet
Synes denne matpakketrenden er 99% fremvisning av sin kreativitet og flinkhet og 1% ønske om at barnet skal bli mett og fornøyd. Noe alle barna blir rundt bordet. Nøyaktig samme mødre som kler barna opp i rådyr dansk design og fnyser av klær fra Cubus. Dette kan jeg alt om.

"Dette kan jeg alt om"

Uttalelsen din vitner jo om det motsatte?

å kun spise brødmat hver eneste dag til frokost, lunsj og kvelds er veldig ensformig og ikke nødvendigvis det beste for barnet. Variert lunsj med litt mer alternativer og forskjellig næring er jo bare supert :)

Du er flink, HI! Du kan jo prøve å bare gi to alternativer for en periode, for å se om noe endrer seg.

Skrevet

Jeg kommer fra et land der man ikke sitter og gomler brød fra morgen til kveld. Fikk også kommentarer i forrige barnehage om at nei, man må da gi ungen brødskiver istedet for salat, middagsrester osv (som for øvrig blir spist opp helt), siden vi bor i Norge og bla bla bla. Tror nok du bare kan fortsette å sende med henne alternativer til de tørre brødskivene med god samvittighet. Jeg liker ikke å spise brød hele dagen selv, og får vondt i magen av det, så forstår at mange barn er likedan og ikke ønsker å ha ensidig kost hele året.

Skrevet

Jeg er enig i at barn ikke har godt av å velge så mye hele tiden. Det er jo ganske velkjent. Men jeg vil rose deg jeg, for at du lager så gode og sunne matpakker til barnet ditt. Og til syvende og sist, du bestemmer! Gjør det du syntes er best. Evt kan du begrense matpakken til litt færre valg, men fremdeles spennende?

Det er blitt helt hysterisk til alt nå om dagen, så noen ganger må man være flink til å stole på seg selv og sette ned foten. Gjør det man SELV tror er best. Ikke barnehagen, vg eller DIB.

Skrevet

Husker forresten gleden av å åpne matboksen om mamma plutselig hadde lagt med en vaffel. Ser ikke problemet. Det husker jeg også de andre i klassen på barneskolen hadde, og det var veldig kjekt. Hva mitt barn kommer til å spise på skolen er kun min og pappan sin sak. Her har et sunt kosthold, og vil gjerne vidreføre det til barnet mitt også, men om jeg en sjeldent gang har stekt vafler, så skal han få smake på de også. Uten at barneværnet kommer på døra, eller skriv med hjem fra barnehagen og skolen. Små ting, store gleder.

Skrevet

Dette synes jeg er tull fra barnehagen sin side. I vår barnehage har alle barna med seg matbokser med masse forskjellig. Vi legger oss ikke borti hva barna har med seg bortsett fra når det kommer til søtsaker. Det er ikke lov. Vi deler ut brødmat først,også får de resten etterpå. Funker helt greit. Ser ikke problemet til bhg bortsett fra at det er snev av latskap rett og slett.

Skrevet

Jeg jobbet i barnehage for noen år siden, og det var flere som da hadde med seg litt forskjellig i matpakken, men jeg ser ikke problemet med at de voksne kan legge brødskiven forran henne og la henne spise så mye hun greier av det, og så tilby annet videre....

barna trenger ikke selv og velge så mye selv om det er mye med....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...