Gå til innhold

Har dere leker i stuen?

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn. De har hvert sitt soverom hvor de har seng, skap/kommende og en godstol som vi sitter i når vi leser. De to eldste har også pult til lekser.

Vi har et ekstra soverom, og det bruker de til lekerom. Der har de alle lekene sine, og det er der de leker, om ikke de tar lekene med inn på rommet sitt. Vi har også et tv-rom der vi har ulike spill, wii, x-box...

Det kunne ikke falt meg inn å ha leker i stuen. Stuen er en plass man slapper av sammen med familien, det er der de voksne er når vi har besøk, og det er der bi ser film og spiller spill sammen med barna. Men hvis vi skal leke, så går vi på lekerommet. Og når barna vil at vi skal leke med de, så blir vi med på rommet,og drar ikke lekene inn i stuen.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143970748-har-dere-leker-i-stuen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi leker i stua. Barnet bor jo her på lik linje som oss, og eier stua like mye. Det er ikke dermed sagt at hele stua flyter over av leker. :P Her må det ryddes mellom slaga og det er lekefri sone etter kl. 19.00. Har en egen krok med hyller osv der lekene hører hjemme uten at de tar over hele stua.

Annonse

For meg er det en selvfølge å ha leker i stuen.

Stuen er familiens fellesrom og der man oppholder seg om man ønsker å ha selskap av andre. Selvfølgelig får barna lov å leke i stuen!

Har en stor hvit kommode hvor alle skuffene er fylt med leker, har et Ikea lekekjøkken i et hjørne, nederste hyllen i bokhyllen er full av puslespill og tegnesaker og det står ikke mindre en tre dukkevogner i stuen.

Jeg tenker at vi må nyte denne tiden hvor barna er små og faktisk ønsker å oppholde seg i samme rom som oss, plutselig er de 15 år og gidder ikke være hjemme i det hele tatt ;)

Da kan jeg innrede stuen som om den skulle bli avbildet i et glosset interiørmagasin om jeg ønsker, men akkurat nå vil jeg ha en hjemmekoselig stue hvor det synes at det bor to voksne og fire barn.

Og jada, barna har hvert sitt rom og et stort lekerom i tillegg. På lekerommet (som egentlig er en stue) har de tv, tv-spill, lego, togbane, madrasser på gulvet, masse bøker, brettspill, bamser og biler. Det er der de er når de har venner på besøk.

Nå er mine så store at de ikke har leker som drasses rundt lenger, men da de var små hadde vi selvfølgelig leker i stua. Det var også greit å leke på kjøkkenet, i gangen, på badet og andre steder der de hadde lyst til å leke. Det rommet de lekte minst på, var soverommet sitt. Det var jo det som var lengst unna oss andre, og dermed ikke særlig attraktivt. Vi ryddet jo opp (nesten) hver kveld, og hadde ingen problemer med å slappe av eller se på film selv om det sto ei lekekasse ved stueveggen, og voksne som kom på besøk var klar over at vi hadde barn.

har ikkje fast leker i stuen. men får låv og ha leker her på dag tid og leke med. blir trangt og trille dukke vogn ol på barne rommet. men får ikkje ha leke kasser ol oppbevart i stua fast.

ho er 4 år. men når hu var baby og ikkje kunne ver aleina å leke, hadde vi lekegrind med leker i stua og matte på gulvet. men det blei jo kun dei lekene vi voksne tok ut på gulvet som blei rota over alt så vi hadde litt kontroll over det på en måte :P

For meg er det en selvfølge å ha leker i stuen.

Stuen er familiens fellesrom og der man oppholder seg om man ønsker å ha selskap av andre. Selvfølgelig får barna lov å leke i stuen!

Har en stor hvit kommode hvor alle skuffene er fylt med leker, har et Ikea lekekjøkken i et hjørne, nederste hyllen i bokhyllen er full av puslespill og tegnesaker og det står ikke mindre en tre dukkevogner i stuen.

Jeg tenker at vi må nyte denne tiden hvor barna er små og faktisk ønsker å oppholde seg i samme rom som oss, plutselig er de 15 år og gidder ikke være hjemme i det hele tatt ;)

Da kan jeg innrede stuen som om den skulle bli avbildet i et glosset interiørmagasin om jeg ønsker, men akkurat nå vil jeg ha en hjemmekoselig stue hvor det synes at det bor to voksne og fire barn.

Og jada, barna har hvert sitt rom og et stort lekerom i tillegg. På lekerommet (som egentlig er en stue) har de tv, tv-spill, lego, togbane, madrasser på gulvet, masse bøker, brettspill, bamser og biler. Det er der de er når de har venner på besøk.

Jeg er i samme rom som barna hele tiden når vi er hjemme jeg. Hvi vi skal se film, er vi i stuen, skal vi gjøre lekser, er vi på rommet og skal vi leke er vi på lekerommet. Stuen min er veldig hjemmekoselig, men det er fordi vi gjør den koselig med andre ting enn leker.

Så selv om ungene ikke har lekene sine i stuen, betyr det ikke at vi ikke er sammenmmed ungene. Det er vi hele tiden...

Annonse

Som flere andre her sier, er stua fellesrom, der alle har rett til å være. Vi har de fleste leker på rommene, men i løpet av dagen, kommer de fram i stua, på kjøkkenet, badet og gangen for den del. Så rydder vi før sengetid! Ungene vil jo gjerne være der de voksne er, og det gjør meg ikke noe om poden bygger lego mens jeg slapper av etter middag! Dessuten er det ikke alle som har egne lekerom, flere stuer, store egne soverom osv, så hos noen passer det best at barna leker i stuen. -og alle som kommer hit vet at det bor 3 barn her, og tåler de ikke litt "rot" får de besøke noen som enten er barnløse eller som har "perfekte" hjem!

-Vi har også masse leker i hagen vi, så det så!

Vi har tre barn. De har hvert sitt soverom hvor de har seng, skap/kommende og en godstol som vi sitter i når vi leser. De to eldste har også pult til lekser. Vi har et ekstra soverom, og det bruker de til lekerom. Der har de alle lekene sine, og det er der de leker, om ikke de tar lekene med inn på rommet sitt. Vi har også et tv-rom der vi har ulike spill, wii, x-box... Det kunne ikke falt meg inn å ha leker i stuen. Stuen er en plass man slapper av sammen med familien, det er der de voksne er når vi har besøk, og det er der bi ser film og spiller spill sammen med barna. Men hvis vi skal leke, så går vi på lekerommet. Og når barna vil at vi skal leke med de, så blir vi med på rommet,og drar ikke lekene inn i stuen. Hva med dere?

Ja, såklart vi har leker i stua. Det er da der vi er mest. Og ungene bor da også i huset. Vi er ikke av typen folk som gjemmer bort barna og alle spor etter dem, nei vettuhva.

Skal de liksom alltid måtte forvises til eget rom hvis de vil leke? Og må de da leke der alene? Dette hørtes utrolig kjipt og gammeldags ut!!

Skal man liksom bare slappe av i stuen? Er det fordi dere vil ha "fri"? Herregud, jeg kjenner faktisk jeg blir litt sint...

Gjest <3Barn&Engler<3

Barna her er så små at alle lekene er i stua, har eget hjørneskap hvor vi putter det inn når det er "voksen tid", ellers er hele 1 etasje dekket av leker, stortsett hele dagen :)

Det tar ikke lang tid å sope det opp og putte det inn i skapet, lukke døren, og ingen vet at lekene er der :) Men når de blir eldre, så blir hoved delen av leker på rommet, men jeg kommer nok helt sikkert til å ha leker i stua og kjøkken på dagtid i mange år fremover :) Og det er helt ok, så lenge de kan ryddes bort når de ikke lekse med :)

Hoho, hadde vi hatt så mange rom, hadde vi kanskje tenkt annerledes!

Men her er det leker i stua. Barna liker å leke nær oss, og jeg liker å ha oppsyn med dem. Feks kan jeg holde et øye med dem når jeg lager mat, og de leker i stua som er rommet ved siden av.

De to barna vi har, har hvert sitt rom, men nå som nr tre kommer, må to av de dele rom etterhvert. Etterhvert som de blir eldre, ser jeg jo at de trekker mer tilbake til sine egne rom, men felleslek foregår ofte i stua, og det syns jeg er kjempekoselig.

Etter middag pleier ofte pappaen og jeg å sitte i sofaen med feks avis eller nettbrett, og så leker barna rundt oss. Da får vi litt deilig familietid. veldig koselig!

Blir jo litt avhengig av hvor mye plass man har til rådighet.. dere (HI) virker jo til å ha mye plass og mange rom.

Vi som bor i leilighet har ikke samme luksus.

Jenta mi får ta med seg leker i stua,men de skal ryddes inn på rommet før barnetv.

Nå venter vi nr to,og vi er på husjakt, men kan ikke se for meg at barna blir nektet å ta med seg leker i fellesrommene.

Det skal bare ryddes opp før barnetv.

For meg er det en selvfølge å ha leker i stuen. Stuen er familiens fellesrom og der man oppholder seg om man ønsker å ha selskap av andre. Selvfølgelig får barna lov å leke i stuen! Har en stor hvit kommode hvor alle skuffene er fylt med leker, har et Ikea lekekjøkken i et hjørne, nederste hyllen i bokhyllen er full av puslespill og tegnesaker og det står ikke mindre en tre dukkevogner i stuen. Jeg tenker at vi må nyte denne tiden hvor barna er små og faktisk ønsker å oppholde seg i samme rom som oss, plutselig er de 15 år og gidder ikke være hjemme i det hele tatt ;) Da kan jeg innrede stuen som om den skulle bli avbildet i et glosset interiørmagasin om jeg ønsker, men akkurat nå vil jeg ha en hjemmekoselig stue hvor det synes at det bor to voksne og fire barn. Og jada, barna har hvert sitt rom og et stort lekerom i tillegg. På lekerommet (som egentlig er en stue) har de tv, tv-spill, lego, togbane, madrasser på gulvet, masse bøker, brettspill, bamser og biler. Det er der de er når de har venner på besøk.
Jeg er i samme rom som barna hele tiden når vi er hjemme jeg. Hvi vi skal se film, er vi i stuen, skal vi gjøre lekser, er vi på rommet og skal vi leke er vi på lekerommet. Stuen min er veldig hjemmekoselig, men det er fordi vi gjør den koselig med andre ting enn leker. Så selv om ungene ikke har lekene sine i stuen, betyr det ikke at vi ikke er sammenmmed ungene. Det er vi hele tiden...

Synes jeg hørtes veldig kjedelig ut altså.

Så om barnet ditt vil bygge lego sitter du på lekerommet sammen med det?

Nei, takke seg til å la ungene leke i husets fellesrom altså. I går tok de to yngste og tømte dukkehuset for møbler og møblerte hele kjøkkengulvet mens jeg laget middag. Forrige dagen bygde de togbane som dekket nesten hele stuegulvet mens jeg slappet av med en bok og sånn går nå dagene :)

Vi rydder selvfølgelig opp lekene etterpå, og selv om briotoget egentlig bor på lekerommet er det selvfølgelig greit å dra med seg den kassen også ut i stuen om de ønsker det.

Jeg leker med barna selvfølgelig, men minst like ofte leker de selv rundt bena på meg mens jeg gjør andre ting, og slik ønsker vi alle å ha det.

Strenge regler om hvilke leker som hører hjemme i hvert rom, forbudt med leker i stuen osv er ikke meg i det hele tatt. Heldigvis har jeg heller ikke venner som ikke klarer tråkke over noen legoklosser om de kommer på besøk når barna er hjemme/våkne.

Ja, vi har leker i stua! De har en tendens til å ende opp der.

Soverommene er i 2. etasje, og ingen av barna har likt å leke der oppe alene. Vi har gjort om kjellerstua til lekerom, så alle lekene er i utgangspunktet der. Det er sjelden barna vil leke der alene også, så det blir til at de leker på stua med lego, biler eller andre ting.

Barna er 1, 3 og 6 år. Jeg synes det er koselig å se barna leke mens jeg står og lager middag (har åpen kjøkkenløsning). Også liker jeg å vite hva de driver med, siden de er såpass små.

Men regner med at det bare er få år før denne epoken er over også, så prøver å nyte rotet og barna. ;-)

Så får jeg heller prioritere en ryddig stue med fancy møbler når barna blir større. :-)

Lekene ryddes forresten opp hver kveld i kurver som står på stua.

Ja, leker i stua som blir ryddet om kvelden. Barna vil ofte være sammen med oss og leke med feks Lego samtidig. Kunne ikke falt meg inn å sende de til et annet rom. Jeg har lyst å sitte i stua og elsker å ha barna rundt meg. Velger de å sitte på rommet sitt er det ok, men vil de bygge Lego eller leke der vi er synes jeg det er kos

Ser dem ikke hele dagen, så ønsker mest mulig tid med dem

For meg er det en selvfølge å ha leker i stuen. Stuen er familiens fellesrom og der man oppholder seg om man ønsker å ha selskap av andre. Selvfølgelig får barna lov å leke i stuen! Har en stor hvit kommode hvor alle skuffene er fylt med leker, har et Ikea lekekjøkken i et hjørne, nederste hyllen i bokhyllen er full av puslespill og tegnesaker og det står ikke mindre en tre dukkevogner i stuen. Jeg tenker at vi må nyte denne tiden hvor barna er små og faktisk ønsker å oppholde seg i samme rom som oss, plutselig er de 15 år og gidder ikke være hjemme i det hele tatt ;) Da kan jeg innrede stuen som om den skulle bli avbildet i et glosset interiørmagasin om jeg ønsker, men akkurat nå vil jeg ha en hjemmekoselig stue hvor det synes at det bor to voksne og fire barn. Og jada, barna har hvert sitt rom og et stort lekerom i tillegg. På lekerommet (som egentlig er en stue) har de tv, tv-spill, lego, togbane, madrasser på gulvet, masse bøker, brettspill, bamser og biler. Det er der de er når de har venner på besøk.
Jeg er i samme rom som barna hele tiden når vi er hjemme jeg. Hvi vi skal se film, er vi i stuen, skal vi gjøre lekser, er vi på rommet og skal vi leke er vi på lekerommet. Stuen min er veldig hjemmekoselig, men det er fordi vi gjør den koselig med andre ting enn leker. Så selv om ungene ikke har lekene sine i stuen, betyr det ikke at vi ikke er sammenmmed ungene. Det er vi hele tiden...

Er dere sammen med ungene hele tiden? Hva når du lager middag, vasker klær, gjør husarbeid? Klarer du å være to steder samtidig?

Vi har tre barn. De har hvert sitt soverom hvor de har seng, skap/kommende og en godstol som vi sitter i når vi leser. De to eldste har også pult til lekser. Vi har et ekstra soverom, og det bruker de til lekerom. Der har de alle lekene sine, og det er der de leker, om ikke de tar lekene med inn på rommet sitt. Vi har også et tv-rom der vi har ulike spill, wii, x-box... Det kunne ikke falt meg inn å ha leker i stuen. Stuen er en plass man slapper av sammen med familien, det er der de voksne er når vi har besøk, og det er der bi ser film og spiller spill sammen med barna. Men hvis vi skal leke, så går vi på lekerommet. Og når barna vil at vi skal leke med de, så blir vi med på rommet,og drar ikke lekene inn i stuen. Hva med dere?

Ja, såklart vi har leker i stua. Det er da der vi er mest. Og ungene bor da også i huset. Vi er ikke av typen folk som gjemmer bort barna og alle spor etter dem, nei vettuhva.

Skal de liksom alltid måtte forvises til eget rom hvis de vil leke? Og må de da leke der alene? Dette hørtes utrolig kjipt og gammeldags ut!!

Skal man liksom bare slappe av i stuen? Er det fordi dere vil ha "fri"? Herregud, jeg kjenner faktisk jeg blir litt sint...

Hvor her jeg skrevet at barna skal leke alene for at vi skal ha fri, og hvor har jeg skrevet at barna ikke har rett til å være i stuen?

Jeg skriver jo at vi er SAMMEN med barna når de er på lekerommet. Det er veldig sjeldent de er der alene, eller på rommet.

Vi er ikke mest i stuen, vi er mest på kjøkkenet.

Les innlegget ordentlig før du uttaler deg.

HI

Er dere sammen med ungene hele tiden? Hva når du lager middag, vasker klær, gjør husarbeid? Klarer du å være to steder samtidig?

Alt er ikke bokstavlig. Vi er sammen med ungene største delen av ettermiddagen. Vi er to voksne og husarbeidet gjør vi når ungene har lagt seg. Middag lager jeg eller mannen når vi kommer hjem og da er den andre sammen med barna og gjør lekser.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...