Gå til innhold

Muskelknute i livmor -anyone?

Anbefalte innlegg

Jeg var på tidlig UL i dag (11+2 uker) og fikk se en bankende hjerte og sprellende armer og bein :) Det jeg også fikk bekreftet, var at muskelknuta som i april ble målt til 4cm i diameter, hadde vokst til nesten 8 cm i diameter. Den sitter på venstre side i livmorveggen. Jordmora sa at jeg ville trenge ekstra oppfølging pga knuta, skal på jevnlig UL framover for å følge utviklingen. Hun sa det kunne bli akuelt å fjerne den, men ikke før etter fødsel.

Noen som har vært borti det samme? Jeg prøvde å spørre hva som eventuelt ville skje dersom knuten ble til hinder for foster-utvikling osv, men det kunne hun ikke svare på. Men hun antydet at den kanskje kunne komme i veien for normal fødsel. Jeg måtte påregne endel smerter/kynnere som følge av at muskelknuta vokser.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143970516-muskelknute-i-livmor-anyone/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor skulle diskutere det med en gynekolog på sykehuset, som skulle avgjøre om jeg skal inn på ny UL før den ordinære. Så føler meg godt ivaretatt sånn sett, bare lurer på om noen har opplevd at muskelknuter kan være til besvær for fosterutvikling eller fødsel?

Endret av trikko

Min venninne har det. De har vokst seg større ( som en liten knyttneve) og hun må kanskje ta keisersnitt. I perioder har hun hatt endel smerter før det gikk over. Hun følges godt opp med ultralyd hver måned. Bortsett fra den følelsesmessige påkjenningen (bekymringer) er det et ganske normalt svangerskap:)

Selv hadde jeg små muskelknuter med det resultat at jeg måtte opereres etter fødsel fordi fosterhinnerester satt fast i knutene. Opplevde ikke dette som spesielt dramatisk, skjer visst med en god del.

Lykke til!

Min mor hadde dette med min lillesøster. Det endte opp med at fødselen måtte settes i gang tidlig da søsteren min ikke fikk nok næring. Rett etter fødselen var de en ukes tid på sykehuset for hun ble født for tidlig, men hun er frisk og rask nå mange år etter.

Noen uker etter fødselen måtte hun inn på sykehuset å operere den bort, og bestemor måtte bo hos oss en ukes tid for hun trengte en del hjelp på dagtid.

Takk for svar!

Godt å høre litt om andres erfaringer. Har hørt at muskelknuter er ganske vanlig ja. Følte at jordmor var veldig tilbakeholden med å fortelle om eventuelle konsekvenser, og regner med hun ikke vil skremme meg unødig i og med det ikke er sikkert muskelknuta gir problemer i det hele tatt. Håper jeg slipper morkake-komplikasjoner iallefall. Er forberedt på litt smerter, har vel allerede kjent at den klager litt.

Ellers er det vel som alltid -å ta det som det kommer ;)

Endret av trikko

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...